برگزیده ها
 زبان سبز ملت و مظلومین باشیم

اختصاصی مازندمجلس: صبح سه شنبه مراسم روز دانشجو در سالن آمفی تئاتر شهدای گمنام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

اختصاصی مازندمجلس: علی فغانی- نماینده انجمن های علمی دانشگاه- نخستین سخنران این مراسم بود که گفت: انجمن علمی نهادی ست که به دنبال ارتقا علمی و فکری و فرهنگی دانشجویان با ارائه برنامه های نظیر بازدید های علمی تخصصی، کلاس های آموزشی متعدد و همچنین  برگزاری جشنواره ها و همایش هایی در سطح استان و کشور و نیز با برگزاری نشست های علمی تخصصی  در قالب طرح یک مساله با حضور برجستگان علمی و کار آفرینی و مسئولین محترم مربوطه دید گسترده تری رابه دانشجو داده و توانایی او را برای حل یک مساله در قالب مسابقات علمی و جلسات پرسش و پاسخ به چالش می کشد و دانشجو را برای حضور موثرتر با داشتن بار علمی وفکری  بیشتردر این راستا آماده می سازد.

* انجمن های علمی نیازمند حمایت بیشتر مسئولین

این دانشجو در ادامه افزود: ما نمی گوییم عدالت را بین انجمن علمی و باقی انجمن ها، تشکل ها و کانون ها برقرار کنند چون در این صورت باید به انجمن های علمی بیشتر از سایر تشکل ها اهمیت داده شود. خواسته حداقلی ما اینست که مساوات بین انجمن  علمی با باقی تشکل ها وجود داشته باشد.

این دانشجوی رشته ترویج و آموزش کشاورزی با اشاره به اینکه فراخوان مناسب از طرف دانشگاه و مسئولین دانشگاهی و همچنین ایجاد انگیزه کافی با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی جهت تشکیل انجمن های علمی صورت بگیرد افزود: کما اینکه ما هنوز در بعضی از رشته ها مثل رشته گیاهپزشکی در دانشگاه انجمن علمی نداریم.

وی با بیان اینکه ارتباط کافی بین انجمن علمی وکارآفرینان و بازار کار رشته برقرار شود، ادامه داد:  عدم تطابق حوزه های علمی و کاری  از مهمترین چالش های جامعه دانشجویی ما پس از تحصیل است که راه ورود دانشجویان را به محیط کار دشوار می  کند.

 این دانشجوی دانشگاه کشاورزی ساری تصریح کرد:  دانشجو باید مطالبه گر و ارتقای هرچه بیشتر توان علمی و فرهنگی محیط دانشگاهی خود را خواستار باشد.

*چرا گمان می کنیم دانشجویان ما با شنیدن موسیقی به انحراف کشیده می شوند

امیررضا اکبری- نماینده کانون های فرهنگی – دومین نماینده دانشجویان بود که  روی سن رفت و گفت:  تا زمانی که فرهنگ و اندیشه ی متعالی و غنی نداشته باشیم، اعمال ما متعالی نخواهد بود و در ثمر، جامعه ی ما، کشور ما، وطن ما در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر نخواهد داشت.

وی افزود: فرهنگ ما ریشه در اقلیم دارد، ریشه در جغرافیا دارد، ریشه در تاریخ و پیشینه و سبقه دارد. فرهنگ ما باید و نباید های ماست. این باید و نباید ها باتوجه به تجربه ی تاریخی در قبال اتفاقات مختلف در ذهن مردم یک تمدن پرورش داده می شود. ما نمیتوانیم سبقه ی عظیم تاریخی خود را در نظر نگرفته و از فرهنگ متعالی صحبت کنیم.

این دانشجو با بیان اینکه ما نمی توانیم با تصمیمات من درآوردی و سلیقه ای یک شبه بخشی از فرهنگ ایرانی و اسلام رحمانی و حقیقی را بسته به خوش آمد خود دست خوش تغییر قرار دهیم افزود: فرهنگ ما موسیقی ماست. ما نمیتوانیم بسته به پسند و نظر ناپخته و خام خود، بخشی از فرهنگ خود را حذف کنیم. موسیقی حذف شدنی نیست. مایه ی تاسف ما هست که در بستر دانشگاهی، در دانشگاه کشاورزی ساری که قرار است بخشی پژوهشگران و اندیشمند حوزه ی کشاورزی کشور در آن پرورش یابند اجازه ی اجرای موسیقی در طی مراسمات گوناگون منجمله همین روز دانشجو داده نمی شود.

 

وی افزود: چرا گمان می کنیم که جوانان و دانشجویان ما چنان سست عنصر اند که با موسیقی که یقینا خود جلا دهنده روح تعالی بخش روان است به انحراف کشیده می شوند!

این دانشجوی رشته علوم باغبانی با اشاره به اینکه اوضاع سایر نحله های هنری چندان مطلوب نیست اظهار کرد: در دانشگاه ما امکان اجرای تئاتر و هنر های نمایشی بنابر دلایل مختلف وجود ندارد، برای اکران فیلم و مسائلی از این دست هم به دانشجویان با تفکیک جنسیتی مرز بندی های غیر انسانی دختر و پسر صراحتا توهین صورت می گیرد و هم دست اندرکاران متحمل بروکراسی های خاص مدیریتی می شوند.

وی افزود: توسعه ی فرهنگی و پرورش اندیشه مطمئنا در فضایی صورت می گیرد که تضارب آرا در این عرصه و تقابل اندیشه ها و اعطای فرصت به مخالفان هم در مباحث فرهنگی و اندیشه وجود داشته باشد. این تجمیع افکار است که ما را به بلوغ خواهد رساند. برخورد های سلبی و واکنش های دفعی و بازدارنده در فضای فرهنگی و هنری و اندیشه، بازخوردی جز زوال و افول برای جامعه نخواهد داشت.

 * انسان ها در تعیین سرنوشتشان آزادند

امیر حسین زارع- دبیر انجمن اسلامی – سخنران بعدی این مراسم گفت: آزادی حق جدایی ناپذیر انسان است و انسان ها به صرف انسان بودن، واجد و واجب این حق می شوند. این حق را نه از جایی می آورند و نه از حقیقت طینت کسی کاسته و یا افزوده می شود. نفس انسانیت موجب و موجد این حق است. انسان ها در تعیین سرنوشتشان آزادند، این جزو حقوق ماست که به لحاظ سیاسی آزاد باشیم. بتوانیم حرف خود را بزنیم و حاکمان منتخب خود را بر مسند قدرت بنشانیم، در انتخاب حاکم، جامعه  مختار باشد و او را مورد سوال و انتقاد قرار دهد حال حاکم می خواهد هرکه باشد و ملبس بر هر کسوت و جالس بر هر کرسی ای که می خواهد باشد.

وی افزود: تلاش برای آزادی انسان ها و احترام به آرا و نظر غیر خود و احترام به عقیده ی دیگران در تار و پود فرهنگ و تاریخ مقدس اسلام تنیده شده است، احترام به عقیده ی انسان و تلاش برای رهایی انسان ها از بند استعمارگران و استثمارگران در سیره ی پیشگامان تعالی بشری از انبیا ی الهی تا ائمه ی اطهار گرفته تا طلایه داران جنبش های آزادی خواه بشری متجلی ست.

این دانشجوی اصلاح طلب با بیان اینکه امروز برای بزرگداشت سه بزرگواری گرد هم آمدیم که با خون خویش، مسیر مبارزه با دیکتاتورها و استعمارگران را نشانمان دادند. سه شهیدی که خونشان بخشی از سِیلی است که به صورت دیکتاتوری وقت، حکومت پهلوی و استعمار، سیلی زد گفت:  تلاش برای رهایی وطن و مال و جان و زبان و اندیشه و قلم انسان از زنجیر مستبدین تکلیف انسانی و آموزه ای از پیشینیان ما همچون مولا علی است.

بقول شریعتی علی کسی بود که بر پهنه های بزرگی از آسیا و آفریقا حکم میراند، علی کسی بود که یک زندان سیاسی نداشت، حتی نه یک زندانی سیاسی و نه یک قتل سیاسی.

وی افزود: از پیشینیانی چون پدر محمود طالقانی آموخته ایم، نظام اسلامی نظام دست بوسی نیست!آیت الله منتظری آزادگی را به ما آموخت، اگر حقوق افرادی در نظام اسلامی پایمال شد، زبان سبز ملت و مظلومین باشیم، حال نوک پیکان انتقاد ما به سمت هر مقام مسولی که می خواهد باشد.

*بر پیشانی دگر اندیشان برچسب ضد انقلاب زده می شود

دبیر انجمن اسلامی با بیان اینکه نقد وضعیت اداره ی حکومت در فضایی منطقی، هم من جمله حقوق ماست و هم تکلیف و وظیفه ی دینی و شرعی و انسانی ما ادامه داد:  باید هراس را کنار گذاشته و از پیکره ی حاکمیت و همچنین دولت راجع به وضعیت معیشت و امرار معاش مردم،شغل و اشتغال، فرهنگ وهنر، بسط فضای آزاد سیاسی و تلاش برای بهبود وضعیت جامعه ی علمی کشور پرسش کرد.

وی در ادامه افزود: چطور می شود که نان شب برای رسیدن بر سر سفره ی ملت  از مسیر جان کاه و پر پیچ و خم معیشت دشوار عبور کند ولی شیر های نفت در جیب آقازاده ها باز شود؟ آیا در مقابل چشمان حاکمیت و دولت و دستگاه قضا اختلاس های چند هزار میلیاردی امری طبیعیست؟! بسط فضای باز سیاسی در جامعه و گشایش های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها مطابق وعده های دولت پیش رفت؟ دولتی که بنابر اوضاع وقت، با حمایت ملت و جریان اصلاح طلب ریشه دار در  انقلاب اسلامی روی کار آمد، باید پاسخگوی ملت باشد.

انکار نمی کنیم که تلاش هایی برای تحقق وعده های مطروحه تا بحال گشته، اما از شواهد پیداست که این تلاش کافی نیست .

دبیر انجمن اسلامی با بیان اینکه بدیهی ست که هر که ریشه در خاک ایران عزیز داشته باشد، دغدغه توسعه کشور را دارد افزود: مقدمه ی توسعه پذیرش افکار مخالف و بیان آرا مختلف است، و این امر در فضای باز سیاسی و اجتماعی میسر می شود. در فضایی که برپیشانی دگر اندیشان و نو اندیشان برچسب غرب زده و ضد انقلاب زده می شود، در فضایی که معلم و کارگر به علت مطالبه ی امور صنفی خود راهی حبس و زندان می شود.

* دانشجویان کشاورزی انگیزه ای برای ادامه تحصیل ندارند

دبیر شورای صنفی نیز در این مراسم به بیان مشکلات صنفی دانشجویان پرداخت و گفت: وظیفه اصلی این شورا انعکاس و پیگیری امورصنفی و رفاهی دانشجویان از طریق مسئولان زیربط دانشگاه و نظارت بر امور محوله می باشد.

سید مهدی ابراهیمی گفت: نبود انگیزه دانشجویان کشاورزی ساری برای ادامه تحصیل و حضور موثر در بازارکار، رعایت نشدن شان ومنزلت دانشجویان در دانشگاه، شنیده نشدن مطالبات دانشجویان،  نبود سیستم گرمایشی کلاس ها و نبود سرویس رایگان ایاب و ذهاب از جمله مشکلات مهم دانشجویان این دانشگاه است.

خبرنگار:شبنم لشگری

زبان سبز ملت و مظلومین باشیم