برگزیده ها
چتر مذاکره را بگسترانیم

مازندمجلس: سیاست > مجلس - حجت‌الاسلام مهدی شیخ*

مازندمجلس:صحبت از مذاکره و گفت‌وگو در فضایسیاست داخلی مدت‌هاست که به گوش می رسد؛ گاهی در قالب گفت وگو میان دو جریان اصلیو گاهی در قالب مذاکره با نهادها و شخصیت‌هایتاثیر گذار.

آنچه اخیرا درباره گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با مراجع و علمای قم به گوش می رسد، ایده‌ای قابل تامل و البته همراه با منفعت در جهت همگرایی بیشتر است؛ نباید فراوشکرد فاصله‎هایی که در طول چند سال اخیر ایجاد شده است بر اساس حدس و گمان است که میتواند در سایه مذاکره و با به وجود آمدن یک دید واقعی، مرتفع شود. به این معنا که هم مسائل غیرواقع از میان برداشته و هم بابی باز می شود تا فاصله ای که درنتیجه اختلافات به وجود آمده، مرتفع شود. از این منظر مسیری را می توان پیش‌بینی کردکه به سود کشور خواهد بود.

متاسفانه در طول چند سال اخیر دلخوری هاییبه وجود آمده که اغلب نتیجه تبلیغات خودمان بود و بعد باورمان شد که آن تبلیغات صحتدارد؛ یک جریان را به جریان دیگر وصل کردیم و بعد باورمان شد که من این طور هستم و او آن‎طور!

در شرایط حاضر گفت‌و گو بهترین گزینه پیشروی اصلاح طلبان است و وقتی بحث گفت‌وگوی ملی از سوی فراکسیون امید مطرح شد در راستای گام برداشتن درهمین مسیر بود.

آنچه در زمینه گفت و گو با شخصیت هایموثر از جمله مراجع تقلید هم مطرح می شود قطعا منظور یک گفت و گوی رسمی نیست بلکه باید به صورتصمیمانه آن هم با همه مراجع باشد تا همه نقاط مبهم مشخص شود؛ فراموش نکنیم بسیاری ازذهنیت های ایجاد شده نتیجه گزارش‌هایی است که به آنها داده می‌شود؛ لذا لازم است مابا همه وارد گفت و گو شویم و این چتر مذاکره را گسترده کنیم.

آنچه مسلم است اینکه  گفت و گو بسیار راهگشا خواهد بود، مضاف بر اینکهسخن از مذاکره به میان آوردن به این معنا نیست که پیش از این رابطه ای وجود نداشته، بلکه رابطه و مذاکره همواره بوده اما بیشتر در قالب اشخاص بوده است و شکل رسمیت یافتهای نداشته است. بنابراین چه بهتر که وارد چنین فضایی شویم تا از فاصله و شکاف‌‎ها کمکنیم.

*نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلام شهر

27216

مذاکره مراجع جریان تبلیغات باورمان رابطه نتیجه نداشته مرتفع گفت‌وگوی بیشتر ایجاد فاصله