برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای آمریکایی خود، از وی در مورد علت تصمیم واشنگتن در مورد «اعلام قدس بعنوان پایتخت اسرائیل» توضیح خواسته و نسبت به عواقب چنین اقدامی هشدار داده است.

مازندمجلس: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست خود با "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست شورای وزرای کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در ژنو، گفت که در این دیدار از طرف آمریکایی خواسته تا در مورد علت تصمیم جدید "دونالد ترامپ" در مورد اعلام شهر "قدس" بعنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آنجا، توضیح بدهد و یادآور شده که چنین اقدامی از سوی واشنگتن عواقب منفی به دنبال خواهد داشت.  
به گزارش نامه نیوز لاوروف تاکید کرد: «انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس، کلیه تلاشهای بین المللی زیر نظر سازمان ملل، از جمله با میانجیگری گروه «چهارجانبه خاورمیانه» (روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل را از بین خواهد برد و ممکن است روی طرح ایجاد دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی در خاورمیانه خط بطلان بکشد.»
وزیر خارجه روسیه افزود که همه این مسائل در تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل در مورد فلسطین در نظر گرفته شده است، ولی اکنون تصمیم جدید دولت آمریکا، دورنمای آنها را در معرض خطر قرار داده است.
وی یادآور شد که دو طرف موافقت کردند تا به تماسهای دوجانبه در سطح کارشناسی ادامه دهند تا مسکو منطق پشت این برخورد دولت آمریکا را بهتر درک کند.
ادامه اختلافات مسکو و واشنگتن در مورد سوریه و اوکراین
سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه و آمریکا همچنان در مورد مسائل مربوط به اوکراین و سوریه دارای اختلاف نظراتی هستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با یادآوری اینکه در جریان دیدارش با رکس تیلرسون، مسائل مربوط به بحران اوکراین و روند اوضاع در سوریه نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت، گفت: «در این عرصه ها برخوردهای ما کمی بر یکدیگر منطبق است، ولی اختلاف مواضع دو طرف، بخصوص در رابطه با سوریه، همچنان باقی است که هم ما و هم مقامات نظامی روسی در مورد آنها بسیار صحبت کرده اند.»
روند اوضاع در مناطق شرق اوکراین و همچنین روابط روسیه و آمریکا، مهمترین موضوعات مورد بررسی در نشست دور روزه (8-7 دسامبر) وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین بود که در پایان این نشست مشخص شد که اختلافات در این زمینه ها و بخصوص مشکل «عدم اعتماد» بین اعضای این سازمان، همچنان به قوت خویش باقی است.
آمریکا روسیه لاوروف سوریه خارجه امنیت همچنان اوکراین تیلرسون مسائل اروپا اختلافات ادامه فلسطین مربوط بخصوص اوضاع اختلاف خاورمیانه همچنین انتقال وزرای کشورهای شورای پایان توضیح همکاری تصمیم یادآور سفارت اسرائیل اعلام واشنگتن