برگزیده ها

مازندمجلس: نگاهی گذرا به اقدامات ترامپ به وضوح نشان می‌دهد که او اگرچه برای جهان اسلام و ملت‌های مسلمان دردسرهای بعضا خطرناک نیز آفریده است اما در همان حال ویترینی از ناکامی‌های آمریکا و متحدانش را هم به نمایش گذارده است.

مازندمجلس: بخ گزارش نامه نیوز روزنامه «کیهان» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم «حسین شریعتمداری» نوشت:
1- اگر از تیتر یادداشت پیش‌روی تعجب کرده‌اید، حق با شماست، چرا که هرگز نباید حتی برای یک لحظه هم به زنده ماندن ستمگران خونریز راضی بود، چه رسد به اینکه برای سلامتی آنها دعا هم بکنیم! در این‌باره داستانی شنیدنی از امام موسی کاظم علیه‌السلام نقل شده است که درس‌آموز و عبرت‌انگیز است؛ یکی از یاران حضرت به‌نام صفوان که به شغل کاروان‌داری و اجاره اسب و شتر مشغول بود و به همین علت او را «صفوان جمال» می‌نامیدند، تعدادی از شتران خود را برای سفر مکه به هارون‌الرشید، خلیفه عباسی اجاره داده بود. خبر این ماجرا که به امام موسی کاظم(ع) رسید، او را ملامت فرمود و صفوان گفت شترهایم را برای سفر حج اجاره داده‌ام که سفر گناه‌آلود نیست. حضرت فرمودند: آیا در ژرفای دل خویش خواستار این نیستی که هارون به سلامت از سفر بازگردد تا کرایه شترهایت را بپردازد؟ صفوان پاسخ مثبت داد و امام فرمود؛ به همین اندازه که راضی به بقای ستمگر هستی مرتکب گناه شده‌ای. امام راحل ما(ره) هم می‌فرمودند اگر خیر صدام و ریگان را می‌خواهید، دعا کنید که بمیرند و...
ماجرای ترامپ اما، گمان می‌رود که از نوع دیگری باشد، او به استناد شواهد موجود یک احمق تمام‌عیار است که تاکنون با اقدامات احمقانه خود، بی‌آنکه بخواهد به جهان اسلام و مخصوصا محور مقاومت خدمات فراوانی کرده است که تازه‌ترین نمونه آن اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم ‌اشغالگر قدس است. از این روی بایسته است به قول امام سجاد علیه‌السلام که برخورداری از دشمن احمق را شایسته شکر می‌دانستند، برای دوام ریاست این رئیس‌جمهور احمق دست به دعا برداریم! و شاید لازم باشد در این زمینه با شیخ اجل سعدی شیراز همزبان شده و زمزمه کنیم؛ از دست و زبان که برآید / کز عهده شکرش بدر آید و یا سروده ناصر خسرو قبادیانی را به خاطر آوریم که؛
«مهر ابله، مهر خرس آمد یقین
کین او مهر است و مهر اوست کین»
و صد البته، احمق‌ها در برخی از موارد خطرناک هم هستند و اقدامات آنان اگرچه در بسیاری از موارد به نفع طرف مقابل پایان می‌پذیرد ولی هزینه‌ساز نیز هست.
2 - نگاهی گذرا به اقدامات ترامپ بعد از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که او اگرچه برای جهان اسلام و ملت‌های مسلمان دردسرهای بعضا خطرناک نیز آفریده است اما در همان حال ویترینی از ناکامی‌های آمریکا و متحدانش را هم به نمایش گذارده است که از آن میان می‌توان به نمایش چهره بی‌نقاب و بدون روتوش آمریکا، بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، افشای دست‌های پشت‌پرده سران برخی از کشورهای عربی و به ظاهر مسلمان نظیر سعودی‌ها و اماراتی‌ها، مصری‌ها، اردنی‌ها، تشکیلات خودگردان (محمود عباس)، ترغیب آل‌سعود به ادامه جنگ در یمن که سقوط این پایگاه خیانت و جنایت در جهان ‌اسلام را تسریع کرده است، نقض پی در پی برجام و افزایش تحریم‌ها که خط فریب آمریکا‌باوران را در ایران اسلامی با مخاطره جدی روبرو کرده و شرمساری روزافزون بزک‌کنندگان شیطان بزرگ را در پی داشته است، حمایت آشکار از تروریست‌های داعش که قرار بود به تفرقه در جهان اسلام بیانجامد ولی قلع و قمع آنان باعث اتحاد بیشتر ملت‌ها و مذاهب اسلامی شده است، توطئه گروگان‌گیری سعد حریری در عربستان که رسوایی این طرح و عاملان آشکار و پنهان آن را به دنبال داشته و... اشاره کرد. مواردی از این دست فقط چند نمونه از شکست‌های ترامپ است که در ویترین ناکامی‌های او به وضوح دیده می‌شود و این همه درحالی است که هر یک از موارد یاد شده در آغاز، ضربه‌ای ویرانگر و هولناک بر پیکره ملت‌های مسلمان تلقی می‌شد ولی از آنجا که محاسبات حریف احمقانه و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های جاری در جهان‌ اسلام و مخصوصا بدون توجه به اقتدار مثال‌زدنی جبهه مقاومت طراحی شده بود، در نهایت نتیجه معکوس داشت.
اما، اقدام اخیر ترامپ در معرفی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم کودک‌کش اسرائیل داستان جداگانه‌ای است که ‌اشاره به نکاتی درباره آن ضروری به نظر می‌رسد.
3- طی چند سال اخیر آمریکا و متحدان اروپائی و منطقه‌ای آن برای فراموش شدن خطر رژیم ‌اشغالگر قدس و حذف خطر این جرثومه فساد و تباهی از اذهان ملت‌های مسلمان و یا کمرنگ‌کردن این خطر دست به تلاش گسترده‌ای زده بودند و با بهره‌گیری از سران دست‌نشانده و بی‌هویت برخی از کشورهای عربی تا حدودی نیز موفق شده بودند، تا آنجا که اخیرا نتانیاهو به صراحت می‌گفت با اکثر کشورهای عربی روابط دوستانه‌ای داریم و به‌زودی شاهد به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی این کشورها خواهیم بود! نتانیاهو حمایت اسرائیل از داعش را نه فقط پنهان نمی‌کرد بلکه با افتخار نیز از آن یاد می‌کرد. تروریست‌های مجروح را برای مداوا به بیمارستان‌های تل‌آویو و حیفا می‌برد و از صحنه‌های عیادت خود از آنها عکس یادگاری می‌گرفته و منتشر می‌کرد. برای درک اهمیت این اقدام نتانیاهو باید توجه داشت که تروریست‌های داعش، نه فقط شیعیان را در هر نقطه‌ای که می‌یافتند به طرز فجیعی قتل‌عام می‌کردند بلکه این جنایات وحشیانه را علیه مسلمانان سنی مذهب نیز بی‌کم و کاست مرتکب می‌شدند و تعداد قتل‌عام‌شدگان اهل سنت بیشتر هم بود و ضمن آنکه به قتل‌عام پیروان سایر ادیان، از جمله مسیحیان نیز دست می‌زدند. بنابراین آنچه باعث شده بود نتانیاهو بی‌محابا و بدون کمترین احساس شرم و یا تظاهر به احساس شرم از تروریست‌های داعش حمایت کند، بدون تردید اطمینان وی از فراموش شدن خطر اسرائیل در میان ملت‌های مسلمان بود. گفتنی است برخی از مقامات رژیم صهیونیستی و از جمله نتانیاهو درباره علت حمایت اسرائیل از داعش با صراحت اعلام کرده بودند که داعش، توجه ملت‌های مسلمان و دشمنی آنان با اسرائیل را از مرزهای اسرائیل دور ساخته و به درون کشورهای مسلمان منتقل کرده است!
اقدام احمقانه ترامپ این نقشه شوم را نقش بر آب کرد و همانگونه که شاهدیم، مسئله فلسطین‌اشغالی را که در میان ملت‌های مسلمان تقریبا به فراموشی سپرده شده بود بار دیگر به اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام تبدیل کرد تا آنجا که ملت‌های مسلمان در سراسر جهان علیه این رژیم کودک‌کش به خروش آمده‌اند و حتی برخی از جریانات سازشکار نیز - به واقع یا از ترس رسوائی و به ظاهر- بر ضرورت نابودی این رژیم جعلی تاکید می‌ورزند. آیا این اقدام احمقانه دونالد ترامپ خدمت ناخواسته او به جهان اسلام نبوده است؟!
4- ترامپ با اقدام اخیر خود، سران سازشکار و دست‌نشانده برخی از کشورهای عربی را به رسوایی کشاند و از چهره سالوس آنان پرده‌برداری کرد. به عنوان مثال، حتی بن‌سلمان نیز که کارش از پاچه‌خواری به کاسه‌لیسی آمریکا رسیده بود هم در مقابل خروش یکپارچه جهان اسلام شوکه شده و از سر ناچاری اقدام ترامپ -بخوانید ولی‌نعمت خود- را محکوم کرد!! و این در حالی است که به نوشته روزنامه صهیونیستی«یدیعوت آحارنوت» از دو هفته قبل در جریان اقدام ترامپ قرار گرفته و بی‌آنکه واکنش یکپارچه ملت‌های مسلمان را پیش‌بینی کند به وی قول همکاری داده بود.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه‌های رای‌الیوم و قدس‌عربی در این خصوص می‌گوید؛ من واقعا این حالت وحشتی را که در نظام رسمی عربی درباره اقدام ترامپ حکمفرما شده است عجیب می‌دانم به‌گونه‌ای که انگار ترامپ اقدام غیر‌منتظره‌ای انجام داده است. او قبل از اقدام خود با چهار تن از سران عرب تماس گرفته بود، پادشاه سعودی، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن، محمود عباس رئیس‌تشکیلات خود‌گردان و به آنها گفته بود که می‌خواهد پایتخت رژیم صهیونیستی را به بیت‌المقدس منتقل کند. عبدالباری عطوان، محکوم کردن اقدام ترامپ از سوی این سران عرب را ناشی از ناچاری آنها و به علت وحشتی می‌داند که با مشاهده خیزش جهان اسلام در آنها پدید آمده است. او نتیجه اقدام ترامپ را به سود ملت‌های مسلمان ارزیابی کرده و می‌گوید؛ «به خدا قسم من دعا می‌کنم ترامپ از این تصمیم باز نگردد. ما به این شوک نیاز داریم، ما نیاز داریم که اعتقاد به چهره‌های رسمی عربی توطئه‌گر از بین برود.»
این نیز دستاورد دیگری است که حماقت ترامپ برای جهان اسلام در پی داشته و به قول عطوان باید برای او دعا کرد!
5- وقتی یاسر عرفات در اواسط دهه 70 میلادی برای سخنرانی به مجمع عمومی سازمان ملل دعوت شد در یک دست خود شاخه زیتونی به نشانه صلح‌طلبی و در دست دیگر تفنگی به نشانه مقاومت گرفته بود، یک سناتور آمریکایی بعد از مشاهده ماجرا گفته بود، وقتی شاخه زیتون را در دست ابو‌عمار -لقب یاسر عرفات- دیدم، متوجه شدم که تفنگ او هم فشنگ ندارد!! و حق با او بود که ناخواسته به غیر قابل اعتماد ‌بودن آمریکا و بی‌نتیجه بودن مذاکره با شیطان بزرگ اعتراف کرده بود.
اقدام ترامپ از این واقعیت که برخی به نادانی و شماری به سازشکاری آن را نمی‌دیدند پرده برداشت و نشان داد که آمریکا اساسا قابل مذاکره نیست و آن دسته از فلسطینیان که طی هفتاد سال گذشته باز‌گرداندن سرزمین ‌اشغال‌شده خود را در مذاکره جستجو می‌کرده‌اند راه به بیراهه برده‌اند و سراب را آب پنداشته‌اند. این نیز دستاورد بزرگ دیگری است که حماقت ترامپ برای جهان اسلام در پی داشته است و باید برای دوام ریاست جمهوری او دعا کرد و برخورداری از حماقت‌های دیگر وی را انتظار کشید.
6 - و اما اکنون که ترامپ از چهره واقعی آمریکا پرده برداشته است، نباید اجازه داد که خروش یکپارچه ملت‌های مسلمان در پیچ و خم برخی از محافظه‌کاری‌ها به سردی گراید و مقاومت که تنها راه رسیدن به پیروزی نهایی است از چرخه محاسبات و تصمیم‌سازی‌ها بیرون بماند.
و خدای سبحان بر درجات امام راحلمان(ره)بیفزاید و سایه خلف حاضر آن بزرگوار را مستدام بدارد که این همه را پیشاپیش دیده و خبر داده و نقشه راه برای مقابله با خصم را به درستی ترسیم کرده بودند.
ترامپ اقدام مسلمان اسلام ملت‌های آمریکا اسرائیل نتانیاهو کشورهای احمقانه مقاومت تروریست‌های صفوان حمایت درباره موارد عنوان یکپارچه روزنامه داریم گرفته صهیونیستی رئیس‌جمهور دیگری اجاره مذاکره عطوان اقدامات بیت‌المقدس پایتخت حماقت می‌کرد قتل‌عام صراحت عرفات محکوم فراموش نشانه دست‌نشانده دستاورد مشاهده پادشاه وحشتی می‌گوید؛ ناخواسته سازشکار مسئله احساس عبدالباری منتقل ناچاری شیطان نمونه مخصوصا اعلام ‌اشغالگر ریاست برخورداری بی‌آنکه مرتکب سلامتی کیهان نباید علیه‌السلام ماجرا خطرناک اگرچه رسوایی بیشتر پنهان محاسبات نتیجه آشکار اسلامی ناکامی‌های مقابل نمایش اعتماد محمود کودک‌کش