برگزیده ها

مازندمجلس: تد کروز در حال حاضر اساسا علاقه ای نسبت به افشای این معامله ندارد.در هر حال او برای حضور دوباره در سنای آمریکا به حمایت آیپک و رژیم صهیونیستی احتیاج دارد.

مازندمجلس: سعید سبحانی : نام " تد کروز" برای کسانی که تحولات سیاسی ایالات متحده آمریکا در سال 2016 میلادی را دنبال می کردند آشناست. این سناتور 46 ساله اهل ایالت تگزاس در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته حضور پررنگی در میدان رقابت با دونالد ترامپ داشت. زمانی که نخستین انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در سال 2016 و در ایالت "آیووا" برگزار شد، تد کروز توانست بر رقبای خود از جمله دونالد ترامپ غلبه پیدا کند. بسیاری از رسانه های آمریکایی از تد کروز به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان در دور نهایی رقابتهای انتخابات نام می بردند.


 تد کروز در جریان بررسی برجام در سنای آمریکا، نهایت تلاش خود را برای جلب رضایت لابی آیپک و ممانعت از تصویب توافق هسته ای صورت داد اما در نهایت اقدامات وی و افرادی مانند " تام کاتن " دیگر سناتور ضد ایرانی کنگره راه به جایی نبرد. تد کروز نخستین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که وعده پاره کردن برجام را داد. اکثریت قریب به اتفاق اعضای لابی آیپک و حتی اعضای حزب حاکم لیکود در سرزمینهای اشغالی معتقد بودند که "کروز" بهترین گزینه برای تصدی گری پست ریاست جمهوری آمریکاست. از این رو آنها نهایت حمایت ممکن را برای پیروزی سناتور ایالت تگزاس در انتخابات سال گذشته به کار بردند. 
تاکتیک ویژه ترامپ ذبح سیاسی سناتور مهم آمریکایی زیر پای ترامپ / رمزگشایی از یک پرونده جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا/ سرنوشت کسی که اولین بار وعده پاره کردن برجام را داد؛ نابودی تدکروز با اسم رمز
در چنین شرایطی ترامپ که نسبت به حمایت آیپک و نتانیاهو از تد کروز آگاه بود، تصمیم گرفت معادله را به سود خود باز گرداند. اگرچه دونالد ترامپ و تیم انتخاباتی وی به تقلید از تد کروز سخن از پاره کردن برجام به میان آوردند، اما آنها به خوبی می دانستند که باید برای جلب حمایت لابی آیپک و کاهش حمایتها از تد کروز برگ دیگری را رو کنند! بنابراین، درست در بحبوحه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، "جرد کوشنر" داماد ترامپ به همراه چند تن دیگر از همراهانش بر روی مسئله اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیوینستی و  انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس مانور دادند. اعضای لابی آیپک در عین اطمینان کاملی که نسبت به تد کروز داشتند، به خوبی می دانستند که وی نیز به مانند "جرج واکر بوش" رئیس جمهور آمریکا در بین سالهای 2000 تا 2008 آمریکا، با ملاحظات زیادی در خصوص انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس رو به رو است.
 لابی آیپک نسبت به برخی مخالفتها در درون حزب جمهوریخواه ( خصوصا در میان جمهوریخواهان سنتی ) نسبت به این مسئله آگاه بود. این دسته از جمهوریخواهان، به دلیل ترس از عواقب و تبعات عملی ساختن مصوبه سال 1995 کنگره آمریکا نسبت به انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس، حاضر به ریسک پذیری در این خصوص نبودند. اما نتانیاهو و اعضای ارشد لابی آیپک نسبت به قدرت ریسک پذیری بیشتر ترامپ در این خصوص اطمینان داشتند. عدم تعلق خاطر ترامپ به جمهوریخواهان سنتی این اطمینان را مضاعف کرده بود. از سوی دیگر، تضمینهایی که "جرد کوشنر" داماد ترامپ به نتانیاهو و سران لابی آیپک در خصوص انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس داد، منجر به شیفت حمایت آنها از " تد کروز" به "ترامپ" گردید. در نتیجه این تحولات، میزان حمایت تل آویو و لابی آیپک از تد کروز کاهش یافت و در مقابل، دونالد ترامپ توانست حمایتهای بیشتری را در این خصوص به دست آورد. 
وعده های ترامپ به آیپک
ذبح سیاسی سناتور مهم آمریکایی زیر پای ترامپ / رمزگشایی از یک پرونده جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا/ سرنوشت کسی که اولین بار وعده پاره کردن برجام را داد؛ نابودی تدکروز با اسم رمز
نتانیاهو به دنبال حضور رئیس جمهوری در کاخ سفید بود که ضمن مخالفت قطعی با برجام، مصوبه سال 1995 کنگره آمریکا در خصوص انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس را اجرایی کند. وعده های قطعی ترامپ و داماد یهودی وی به لابی آیپک، این اطمینان را در نزد نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. سرانجام کار به جایی رسید که تد کروز قربانی معامله ترامپ و نتانیاهو در قبال "قدس "گردید. اما موضوع به اینجا ختم نشد! لابی آیپک به تد کروز هشدار داد که اگر از راهیابی ترامپ به کاخ سفید حمایت نکند، حمایتهای خود از وی را قطع خواهند کرد. در نتیجه، تد کروز در 24 سپتامبر سال گذشته و علی رغم خشم و عصبانیت خود از ترامپ، نتانیاهو و لابی آیپک، ناچار شد حمایت خود را از ریاست جمهوری ترامپ اعلام کند. مروری بر این پرونده نشان می دهد که سناتور ایالت تگزاس، چگونه قربانی معامله نتانیاهو و تیم انتخاباتی ترامپ بر سر اعلام پایتختی قدس و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گردید. تد کروز در حال حاضر اساسا علاقه ای نسبت به افشای این معامله ندارد.در هر حال  او برای حضور دوباره در سنای آمریکا به حمایت آیپک و رژیم صهیونیستی احتیاج دارد.
ترامپ آمریکا حمایت انتخابات جمهوری انتقال سفارت ریاست نتانیاهو المقدس سناتور برجام جمهوریخواهان دونالد اطمینان اعضای ایالت داماد کنگره اعلام نهایت رقابتهای معامله تگزاس گردید گذشته قربانی مسئله صهیونیستی مصوبه نتیجه پذیری داشتند کوشنر حمایتهای نهایی متحده دنبال جریان ایالات تحولات آمریکایی پرونده نخستین توانست مانند انتخاباتی بردند سیاسی عنوان نامزد دانستند