برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی خواست رویکردی سنجیده‌تر و بررسی‌شده، در منطقه اتخاذ کند. همزمان کاخ سفید بار دیگر از این کشور پادشاهی خواسته است اجازه ورود کمک‌های انسانی به یمن را بدهد.

مازندمجلس: همزمان با افزایش نگرانی‌ها از سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان سعودی در یمن و سیاست‌های آن در قبال لبنان و قطر، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته از عربستان سعودی خواست در منطقه رویکردی سنجیده‌تر و اتخاذ و در سیاست‌های خود درقبال مسائل منطقه‌ای تجدیدنظر کند.
تیلرسون گفت: «درخصوص تعامل سعودی با قطر، نحوه مدیریت کردن جنگ یمن توسط سعودی و اوضاع در لبنان، معتقدم که ما بایستی آنها( سعودی‌ها) را ترغیب کنیم تصمیم‌های‌شان را بسیار سنجیده‌تر و بررسی‌شده اتخاذ کنند و این‌که در این تصمیماتشان بسیار تجدیدنظر کنند و به‌نظر من، به پیامدهای این سیاست‌ها نیز بیندیشند.»
«سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی همپیمان نزدیک ایالات متحده آمریکاست و اولین سفر خارجی «دونالد ترامپ» در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا، عربستان بود. واشنگتن همچنین از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در طرح به اصطلاح اصلاحات اقتصادی و تلاش برای مبارزه با فساد، حمایت می‌کند.
ولی طی هفته گذشته، آمریکا علنا از عربستان سعودی خواست محاصره یمن را «هر چه سریع‌تر» لغو کند؛ درخواستی که نشان‌دهنده خشم آمریکا از طرف سعودی بوده است.
رژیم سعودی در چهارم نوامبر گذشته پس از شلیک یک فروند موشک بالستیک دوربرد به سمت فرودگاه «ملک خالد» ریاض از سوی یمن، تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی با یمن را بست و این کشور جنگ‌زده را تحت محاصره کامل قرار داد.
طبق این گزارش، تیلرسون که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش «جان ایو لودریان» سخن می‌گت، جزئیات بیشتری از درخواست دولت ترامپ از عربستان سعودی درباره یمن را فاش کرد.
تیلرسون گفت: «ما و خود رئیس‌جمهور ترامپ طی هفته حاری، خواستار پایان کامل محاصره یمن و بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها شدیم.»
تیلرسون تصریح کرد، بازگشایی گذرگاه‌ها و بندرهای یمن بایستی انجام شود آن هم نه فقط «به روی کمک‌های انسانی، بلکه به روی واردات تجاری. 80 درصد از محصولات غذایی در محموله‌های تجاری وارد می‌‌شوند. از عربستان سعودی می‌خواهیم که اجازه ورود این محموله‌ها را بدهد.»
همزمان با این اظهارات، کاخ سفید از ائتلاف تحت رهبری سعودی خواست اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن از طریق بنادر این کشور را صادر کند. این دومین بار طی 4 روز گذشته است که کاخ سفید چنین درخواستی را مطرح می‌کند.
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای، با محکوم کردن قتل «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور مخلوع یمن، خواستار مذاکره طرف‌های درگیر در یمن شد.
این سخنگو با این ادعا، که «انصارالله» تحت نفوذ ایران است، گفت: «لازم است طرف‌های درگیر در جنگ یمن به پای میز مذاکره برگردند تا به نفوذ مخرب شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پایان دهند.»
عربستان سعودی همچنین با فراخواندن «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان به ریاض و مجبور کردن وی به استعفا، بحران سیاسی در لبنان به‌وجود آورد. ولی در نهایت با پا درمیانی‌های فرانسه و برخی بازیگران بین‌المللی، عربستان سعودی تسلیم شد و الحریری استعفای خود را پس گرفت.
رژیم سعودی همچنین محرک اصلی برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر به اتهام حمایت این کشور از تروریسم است.
سعودی عربستان تیلرسون لبنان آمریکا گذشته ترامپ محاصره حمایت خواست همچنین سنجیده‌تر سیاست‌های تجاری کمک‌های گذرگاه‌ها پایان بازگشایی اجازه الحریری درگیر طرف‌های مذاکره خواستار تمامی بسیار بایستی گزارش تجدیدنظر همزمان می‌کند اتخاذ درخواستی منطقه رئیس‌جمهور