برگزیده ها
سرمایه‌گذاران دولتی عموما فیلم‌ها را به حال خود رها می‌کنند

مازندمجلس: کارگردان انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» با گلایه از سرمایه گذار این اثر بیان کرد که برخی از سرمایه گذاران دولتی فقط ادعا دارند و فیلم ها را به حال خود رها می کنند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، علی نوری اسکویی کارگردان عرصه انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان اکران انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» گفت: این فیلم احتمالا اوایل سال آینده با پخش کنندگی حوزه هنری اکران می شود اما هنوز این موضوع قطعی نشده است زیرا درباره پخش یک سری نکات باقی مانده است که باید درباره آنها به توافق برسیم. برای مثال زمان پخش، سرگروه سینمایی و ... از جمله همین نکات است که ما مشغول رایزنی با پخش کننده هستیم.

وی افزود: حوزه هنری نسبت به پخش «رهایی از بهشت» اظهار تمایل کرده و در واقع موضوع از سوی این ارگان حل شده است به طوری که فعلا در پروانه نمایش این اثر هم نام حوزه هنری به عنوان پخش کننده وجود دارد اما به دلیل اینکه تا زمان اکران، فاصله داریم باید ببینیم حوزه هنری چقدر نکاتی را که مدنظر ما است، عملیاتی می کند.

نوری اسکویی با گله از سرمایه گذار دولتی فیلمش بیان کرد: سرمایه گذار دولتی «رهایی از بهشت» که ۶۰ درصد از سرمایه را تامین کرده بود اصلا پیگیر مسایل مختلف این اثر نیست برای مثال در حالی که این فیلم برای حضور در سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده شد اما این سرمایه گذار از آن زمان تا حالا این مبلغ ۶۰ درصدی را نپرداخته و هنوز توافقاتی که بین ما بوده عملیاتی نشده و این مساله روی من به عنوان تهیه کننده فشاری تحمیل کرده است. این در حالی است که تعهد من تامین تنها ۴۰ درصد از هزینه های این اثر بود ولی الان نزدیک به ۸۰ درصد از هزینه ها را به تنهایی تقبل کردم.

این کارگردان با تاکید بر اینکه بخشی از هزینه های پخش جهانی را خودش به عهده گرفته و اگر پخش داخلی هم شروع شود این هزینه ها بیشتر می شود، توضیح داد: مساله ای که وجود دارد این است که گویا ما هر چقدر هزینه ها را تقبل می کنیم به نفع دوستان است زیرا در حالی که ۶۰ درصد سهام دارند و باید عهده دار پرداخت این مبلغ باشند اما فرد دیگری جور آنها را می کشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات بزرگ سرمایه گذاران دولتی این است که فیلم ها را می سازند و به حال خود رها می کنند، گفت: لحظه تولد یک فیلم از زمانی آغاز می شود که مراحل ساخت آن به پایان برسد و از همان لحظه است که نیاز به حامی دارد تا مراقبت کند پخش درستی داشته باشد و روال درست جشنواره هایش را طی کند اما متاسفانه در نگاه دولتی همیشه عملیات تولید فیلم قبل از اتمام مراحل ساخت است و دوستان تنها به این نکته بسنده می کنند که بگویند چنین فیلمی ساخته اند. گویا برای بخش دولتی برگشت سرمایه چندان مهم نیست و فکر می کنند سرمایه ای که برای پخش فیلم می گذارند، بهتر است صرف ساخت فیلم دیگری کنند. این نکاتی است که گاهی اوقات ما هم به دلیل اعتمادی که به سازمان های دولتی داریم به آنها دقت و در قراردادهایمان ذکر نمی کنیم بر همین اساس من سعی می کنم از این پس سمت سرمایه گذاران دولتی نروم اما اگر به هر دلیلی رفتم سعی می کنم در قراردادم تمام جزییات آن را ذکر کنم برای مثال حتما به نکاتی مانند اینکه مسئولیت پخش بر عهده سرمایه گذار است و نباید کار رها شود، دقت می کنم.

من سعی می کنم از این پس سمت سرمایه گذاران دولتی نروم اما اگر به هر دلیلی رفتم سعی می کنم در قراردادم تمام جزییات آن را ذکر کنم برای مثال حتما به نکاتی مانند اینکه مسئولیت پخش بر عهده سرمایه گذار است و نباید کار رها شود، دقت می کنمنوری اسکویی ادامه داد: تمام اتفاقاتی که برای سرمایه گذاری این اثر افتاد باعث شد قراردادمان برای پخش محکم باشد زیرا به نظر ما اگر قرار است یک اکران و پخش بد داشته باشیم بهتر است که «رهایی از بهشت» اکران نشود. به هر حال تصمیم ندارم جور نابسامانی سرمایه گذاری دولتی در حوزه سینما را دوباره به گردن بکشم زیرا پنج سال این کار را کردم و در این مدت تعداد زیادی از انیمیشن کاران برای این اثر زحمت کشیدند. این در حالی بود که موضوع این انیمیشن به گونه ای است که باید مورد حمایت بخش دولتی باشد اما بخش خصوصی جور همه موارد را به دوش می کشد.

این کارگردان اظهار کرد: برای خیلی از فیلم هایی که یک طرف ماجرا سرمایه گذار دولتی بوده، این اتفاق افتاده و جالب است که بگویم یک زمانی تلویزیون در آثار سینمایی سرمایه گذاری می کرد و شرایط به مراتب وحشتناک تر بود اما خوشبختانه حساب تلویزیون از سینما جدا شد اما در حال حاضر این ماجرا از سوی ارگان های دیگر وجود دارد. با این وجود جاهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ... که حرفه ای تر به حوزه سینما وارد شده اند، کار خود را درست تر انجام می دهند هرچند آنها هم در پرداخت ها و مدل سرمایه گذاری های خود مواردی دارند.

وی بیان کرد: من به عنوان تهیه کننده تعهدات خود را انجام داده ام اما دوستان حتی پول خود را هم پرداخت نکرده اند. مجموع این موارد بی اعتمادی می آورد. با این شرایط بهتر است وقتی جای سفتی نداریم، قدم های بلندی برنداریم. این نکته را هم باید اضافه کنم که من در حوزه پخش سوابقی داشتم و سرمایه های قبلی موسسه ما به داد من رسید و توانستم شرایط را سامان دهم اما اگر هر تهیه کننده دیگری جای من بود با این فیلم زمین می خورد و این فیلم هرگز تمام نمی شد در واقع اگر هر انیمیشن سازی با شرایط معمولی تر از من به این عرصه پا بگذارد نابود می شود پس باید بپذیریم که تعهدات ما مهم هستند.

اکران محدود «رهایی از بهشت» در چین و کره

کارگردان فیلم «رهایی از بهشت» که موفقیت هایی در جهان کسب کرده است با اشاره به اکران این اثر در خارج از کشور اظهار کرد: برای اکران «رهایی از بهشت» در شرق آسیا صحبت کرده ایم و احتمالا به صورت محدود در چین و کره اکران شود در همین راستا برای نمایش آن در اروپا و آمریکا نیز با یک شرکت معتبر ژاپنی صحبت کرده ایم که تاکنون فیلم های بنامی پخش کرده است از همین رو ما سعی می کنیم با آنها مشارکت و از اوایل سال میلادی جدید به صورت محدود این اثر را اکران کنیم.

وی توضیح داد: ما در اکران داخلی فعلا دست به عصا راه می رویم چون هنوز تکلیف ما مشخص نیست و متاسفانه به همین دلیل خیلی از جشنواره ها را از دست دادیم چون من ارسال اثر به جشنواره ها را متوقف کردم ولی دوستان به من گفتند این جوایز متعلق به بچه های انیمیشن است و نباید کار را فدای بی تدبیری دوستان کرد پس کارها را از سر گرفتیم و در ۲۵ جشنواره ثبت نام کردیم.

نوری اسکویی در پایان بیان کرد: ماجرای فیلم های سینمایی انیمیشن نسبت به سینمای کوتاه متفاوت است و دشواری هایی بسیاری دارد. ما در جشنواره مختلف با انیمیشن های مطرحی چون «دوست داشتن ونسان»، «ایستگاه سئول» و ... برخی جوایز خارجی را کسب کرده ایم که رسیدن به آنها اصلا کار ساده ای نبود.
سرمایه دولتی اکران انیمیشن رهایی جشنواره کننده هزینه سینمایی دوستان اینکه شرایط گذاری نکاتی اسکویی سینما محدود درباره کارگردان نباید دیگری پرداخت گذاران عنوان موضوع اظهار دلیلی جزییات مسئولیت مانند قراردادم جوایز اعتمادی تعهدات تلویزیون ماجرا موارد سینمای توضیح داریم عملیاتی تامین نمایش ارگان احتمالا اوایل مختلف مساله مراحل پایان زمانی اشاره داخلی دارند متاسفانه