برگزیده ها

مازندمجلس: ترامپ در صحنه سیاست داخلی آمریکا کم آورده است و مجبور شد با انتقال سفارت آمریکا به قدس، زمین بازی را تغییر دهد.

مازندمجلس:

علی خرم نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در مورد تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت:  رییس جمهور آمریکا این تصمیم را به دلایل سیاست خارجه نگرفته است. بلکه به دلیل اینکه در صحنه سیاست داخلی آمریکا کم آورده است و مجبور شد دست به اقداماتی بزند تا به نوعی زمین بازی را تغییر دهد.
خرم  ادامه داد: با توجه به اینکه ترامپ قول هایی در دوران انتخابات ریاست جمهوری داده بود که بعدا نتوانست هیچ کدام از آنها را عملی کند، باید به مکانی روی می آورد تا بتواند کمبودهای خودش را جبران کند. برای مثال در حیطه محیط زیست از پیمان پاریس خارج شد اما ایالت های آمریکا خودشان هیات هایی تشکیل دادند و در کنار ترامپ به اجلاس بن رفتن و به صورت مستقل اعلام کردند: ایالت های آمریکا در پیمان صلح پاریس باقی می مانند. این موضوع از نظر اعتباری خیلی بد است که رئیس جمهور یک کشور به چنین وضعیتی بیفتد که ایالت های آمریکا به صورت مستقل تصمیم خلاف رئیس جمهورشان بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: در موارد دیگر مانند توافق هسته ای نیز گفت توافق هسته ای را پاره می کند اما تا به امروز نتوانسته است اقدامی صورت دهد.  به نظر من دونالد ترامپ رییس جمهوری است که در حال حاضر فکر می کند هیچ اعتباری ندارد و به همین دلیل برای آنکه بتواند زمین بازیش را تغییر دهد بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسد تا بدین طریق توجه مردم آمریکا و یهودیان را به این سمت جلب کند.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود:  ترامپ در مرحله استیضاح قرار دارد و تلاش هایی صورت گرفته است تا ترامپ را استیضاح و در صورت لزوم برکنار کنند. اگرچه اخیرا موضوع استیضاح ترامپ رای نیاورده است اما هر روز بر جرایم ترامپ افزوده می شود و برای مثال اسنادی مبنی بر کمک مخفیانه روسیه برای به قدرت رسیدن ترامپ می تواند شرایط را برای ترامپ سخت تر کند. اگر این موارد گسترش یابد موضوع استیضاح ترامپ باز هم قوت بیشتری می گیرد.
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد تصریح کرد: موضوع ترامپ یک موضوع حزبی نیست بلکه بحث بر سر این است که یک رییس جمهور با دشمن ترین کشور آمریکا یعنی روسیه ساخت و پاخت کرده بود تا به قدرت برسد. کسانی که در آمریکا زندگی کرده اند و تاریخ آمریکا را خوانده اند می دانند که این موضوع مانند کفر ابلیس است و هیچ کس این را تایید نمی کند. به همین دلیل اگر ترامپ چند گام دیگر اشتباه کند مطمئنا استیضاح می شود. بنابراین اقدام اخیر ترامپ در خصوص پایتخت اسرائیل یک فرار به جلو و برای نجات خودش بوده است.
خرم ادامه داد: تا قبل از این قضیه احتمال این وجود داشت که آمریکا جبهه ای جدید علیه ایران یا کره شمالی باز کند اما در حال حاضر با این اقدام باید گفت که ترامپ به دنبال عملیات نظامی نخواهد بود مگر آنکه دو کشور دیگر این اقدام را انجام دهند و بعد به آنها بپیوندد. این دو کشور یعنی عربستان و اسرائیل می توانند مقدمات جنگ جدید باشند.
وی تصریح کرد: از امروز ما باید مواظب این باشیم که اسرائیل و عربستان ممکن است یک جنگ نیابتی علیه ایران شروع کنند و بعد از آن پای آمریکا به این جنگ باز شود و در حال حاضر نیز احتمال اقدام اسرائیل بیش از عربستان خواهد بود. اسرائیل به این دلیل که جهان اسلام علیه موضوع بیت المقدس با هم متحد شوند ممکن است یکبار دیگر زمین بازی را تغییر دهد و جنگی جدید با ایران یا حزب الله را شروع کند. ترامپ زمانی که احساس کند در بازی موجود در حال پیشروی است بازی جدیدی را شروع نمی کند.
این کارشناس مسائل بین المللی گفت: همین اندازه که عربستان با اسراییل و آمریکا در پروژه بیت المقدس همکاری کند برای ترامپ کافی خواهد بود. بنابراین ترامپ برای آنکه عدم محبوبیتش در انتقال پایتخت به بیت المقدس در میان مسلمانان را جبران کند از عربستان خواسته است که به محاصره  یمن پایان دهد.  همچنین عربستان نیز به شدت تمایل دارد که از یمن خارج شود چرا که در دو سال اخیر به هیچ نتیجه ای نرسیده است و در حال حاضر هم که علی عبدالله صالح کشته شده است وضعیت به ضرر عربستان خواهد بود و این کشور به صورت مستقیم با حوثی ها طرف خواهد شد.
خرم افزود: در موضوع بیت المقدس، ایران موضع اصولی و مستحکم خودش را دارد اما به آن دلیلی که گفتم اسراییل برای تغییر افکار عمومی به سمت دیگری ممکن است اقدامات نظامی علیه ایران یا حزب الله صورت دهد؛ به همین دلیل ایران ضمن اینکه موضوع بیت المقدس را پیگیری می کند باید به صورت جمعی حرکت کند. یعنی ایران باید از طریق سازمان همکاری های اسلامی که در حال حاضر اردوغان رئیس آن است اقداماتی را صورت دهد. بنابراین ایران نباید به تنهایی و جلوتر از دیگر کشورهای اسلامی اقدامی داشته باشد.
ترامپ آمریکا موضوع عربستان المقدس اسرائیل استیضاح تغییر اقدام مانند نماینده بنابراین اسراییل پایتخت ایالت اروپایی تصمیم جمهور اینکه پیشین افزود مسائل باشیم نیابتی کارشناس مواظب تصریح اسلامی همکاری نظامی احتمال روسیه امروز پیمان پاریس جبران بتواند ادامه جمهوری سیاست مستقل توافق اقداماتی موارد اعتباری انتقال اقدامی