برگزیده ها
همه جای ایران سرای من است-کاشان- زهره دریغ گفتار*

مازندمجلس: تهران-ایرنا- ایران سرزمینی متفاوت با طبیعت چهار فصل، اقوام گوناگون، آثار تاریخی با قدمتی چند صد تا چند هزار ساله،گویش ها و فرهنگ های متنوع،دلپذیری آب و هوای سرد و مرطوب تا هوای کویری است و کاشان بسان نگینی انگشتری در کنار کویر پر از شگفتی و زیبای مرنجاب می درخشد.

مازندمجلس: کاشان شهری با هفت هزار سال قدمت ثروت عظیمی را به لحاظ غنای تاریخی در خود جای داده است.
وقتی که به کاشان می روی انگار که در دل تاریخ سرزمین ایران قدم نهاده ای.آثار تاریخی متعدد و متنوع در جای جای این شهر چشم را خیره می کند.با خود می اندیشی مگر ممکن است که چندین هزار سال تاریخ انسانی در این شهر جای گرفته باشد؟
'مریم نگهداری' یکی از راهنمایان توریست در خانه بروجردی ها به ایرنا گفت: حدود 600 خانه قدیمی در شهر کاشان است که 300 خانه بازسازی شده است و هم اکنون حدود 20خانه تاریخی در این شهر برای بازدید گردشگران آماده است.خانه های تاریخی هر روزه پذیرای صدها گردشگر داخلی و خارجی است.
عمارت بروجردی ها یکی از زیباترین عمارت های شهر کاشان است که با توضیح راهنمای گردشگری زیبایی این عمارت صد چندان می شود.
نگهداری تمام زوایای خانه را به گونه ای توصیف می کند که انگار 'حاج سید حسن بروجردی' که این خانه را برای ازدواج پسرش با دختر مورد علاقه اش ساخته بود هنوز در این عمارت حضور دارند.
نقاشی های صنیع الملک بر روی اتاق های این عمارت،حکایت های بیشماری از باورها، فرهنگ و داستان های زیبای ادبیات فارسی دارند.اتاق عشق در این خانه با تصاویری از لیلی و مجنون،خسرو و شیرین و شیرین و فرهاد حکایت پیوند عمیق و عاطفی است که انگیزه ای برای ساخت خانه بروجردی ها در شهر کاشان شد.
خانه های تاریخی تاج، طباطبایی ها،منوچهری(هم اکنون به یکی از هتل های سنتی کاشان تبدیل شده است) ،عامری ها،رزاقیان، حسینی، عطارها و بیشمار سراهای دیگر بخش کوچکی از جاذبه های تاریخی شهر کاشان را به خود اختصاص داده است.
تپه های سیلک که یکی از جاذبه های تاریخی شهر کاشان است،نام نخستیین تمدن شهرنشینی ایران مرکزی در کاشان است که در سه کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد.
حدود ۵۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه در تپه سیلک در نزدیکی کاشان پدید آمد.
باغ فین کاشان از معروف‌ترین فضاهای سبز کاشان است و از مهمترین نمونه‌های باغ‌های ایرانی است که هنوز زنده و پابرجاست.
درون باغ فین حمامی است که بخش از تاریخ غم انگیز ایران تکرار شده است.جایی که به دستور ناصرالدین‌شاه، در سال 1852 میلادی صدراعظم معروف ایران امیرکبیر را در آن به قتل رساندند.
آرامگاه های محتشم کاشانی(شاعر پارسی گوی سده دهم هجری) و مولا محسن فیض کاشانی(عالم اسلامی قرن یازدهم) بر جاذبه های این شهر نگین در کنار کویر مرنجاب می افزاید.و مقبره شاه عباس صفوی که جاذبه دیگری از گردشگری شهر کاشان است.
شهر باستانی زیرزمینی (اویی) در شهر نوش آباد که در هفت کیلومتری شهر کاشان واقع شده دارای قدمتی 1500 ساله با دالانهای باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کاشان است.
در سفر به کاشان وقتی که به دنبال خانه دوست می رویم به آرامگاه 'سهراب سپهری' در صحن امامزاده 'سلطان‌علی‌ بن محمد باقر' در روستای مشهد اردهال کاشان می رسیم.
آرامگاه این شاعر بزرگ معاصر یکی از جاذبه های توریستی دیگر در نزدیکی شهر کاشان است.
و بازار سنتی شهر کاشان که در سال 1192 میلادی به دنبال وقوع یک زلزله نابود شد دوباره بر روی همان بازار قدیمی ساخته شده است.
این بازار بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که هر کدام جاذبه ارزشمند گردشگری است.
بوی گلاب در بیشتر مناطق شهر کاشان احساس می شود و بر شگفتی این شهر که در بستر یکی از کویرهای ایران بنا شده است، می افزاید.
و فرش کاشان که حاصل دستان توانمند بافندگان کاشانی است بر زیبایی جادویی این شهر افزوده است.فرش کاشی حاصل هنر ایران است که تاریخ غنی شهر کاشان را در بافته های خود جای داده است.
کاشان شهری با تاریخ چند هزار ساله ،شهری با تاریخ چند صد سال گذشته ،شهری که فضای اکوتوریسم را در خود جای داده است، شهری است که بیش از صدها حلقه چاه نفت ارزش دارد اگر بتوانیم از این توانمندی برای جذب گردشگری خارجی یاری بگیریم.
نگهداری در خصوص گردشگران خارجی گفت: در چندسال گذشته تعداد گردشگران خارجی افزایش یافته است.بیشتر گردشگران از کشورهای فرانسه،روسیه و چین هستند.
وی در خصوص گروه سنی گردشگران گفت: گردشگران غربی به طور معمول افرادی از گروههای سنی بالا اما گردشگران چینی به طور عام سنین جوانتر هستند.
«ماهاتیر محمد» نخست وزیر پیشین مالزی که به او لقب پدر مدرنیزه نهاده اند،در بازدید از اصفهان اعلام کرده بود: : اگر مدیریت توریستی اصفهان را داشتیم،سود آن برابر با ارزآوری نفت برای ایران می بود.
رونق صنعت گردشگری می تواند دیگر بخش های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور را غنا بخشد.گردشگری نه تنها می تواند بخش های حمل و نقل،رستوران داری،هتل داری، کارهای خدماتی را رونق دهد بلکه از آسیب به محیط زیست نیز جلوگیری کند.
اشتغال صنعت گردشگری در کشورهایی که صنعت توریسم در آنها نقش ارزنده ای دارد تا 50درصد را در بر می گیرد.اشتغال اولیه(موسسات گردشگری)،اشتغال تامین نیازها(هتل داری و رستوران و فعالیت های تولیدی صنایع دستی) و اشتغال غیر مستقیم(ایجاد زیر ساخت ها) همه می توانند رقم بالایی از ایجاد شغل را رقم بزنند.
پر بیراه نیست،همه استان های ایران از چنین غنای تاریخی و فرهنگی که کاشان برخوردار است ،سرشار است.
استان های خراسان،سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان، خوزستان، هرمزگان، فارس،یزد، اصفهان، مرکزی،تهران،سمنان،ایلام،کردستان، چهار محال بختیاری، گیلان و مازندران و سایر استان های کشور هرکدام گنجینه ای ارزشمند از تاریخ و فرهنگ غنی ایران را در خود جای داده اند.
ثروت عظیمی در اختیار داریم که نه تنها می تواند اشتغال کشور را سرو سامان دهد بلکه برای هر استان کشور ثروتی عظیم را رقم بزند.
در کشوری که اینهمه ثروت جای گرفته چرا باید از فقر گفت و گو کرد.شرم آور است فقر برای چنین کشوری ثروتمند.
------------------------------------------------------
**خبرنگار حوزه کار ایرنا

اقتصاد

گردشگري

اشتغال

كاشان

کاشان تاریخی گردشگری جاذبه گردشگران تاریخ اشتغال عمارت استان بروجردی خارجی نگهداری کاشانی تواند بازار اصفهان آرامگاه کشوری دنبال توریستی افزاید گذشته رستوران فرهنگی ایجاد بیشتر ارزشمند شیرین ایرنا قدیمی اکنون گرفته نهاده عظیمی انگار بازدید زیبایی مرکزی کیلومتری نزدیکی فرهنگ حکایت ساخته دارند میلادی