برگزیده ها
معجزه در تولید و اشتغال با پیوند دانشگاه و صنعت

مازندمجلس: کرج - ایرنا - استفاده از نتایج پژوهش ها و تحقیقات کاربردی مراکز دانشگاهی و علمی کشور در صنعت، کلید گسترش تولید و ایجاد فرصت های شغلی جدید و توسعه پایدار خواهد بود با این پیش فرض که پژوهش های علمی منطبق با نیازهای صنعتی کشور باشد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، راهبرد برقراری پیوند بیشتر بین صنعت و دانشگاه گرچه می تواند آغازگر حرکت جهشی در اقتصاد کشور باشد اما تا کنون آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.
همانطور که مسئولان و کارشناسان تاکید کرده اند توسعه پایدار کشور و بهبود اقتصاد بر اساس حرکت در مسیر علم و دانش استوار است و راه دستیابی به این ضرورت امروز، کاربردی کردن تحقیقات دانشگاهی است که از طریق ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و مراکز علمی امکان پذیر است که در نهایت تولید بیشتر و اشتغال پایدار را به ارمغان می آورد.
بهره برداری از توانم نخبگان دانشگاهی در صنعت و حرکت دانشگاه ها به سمت پژوهش ها و تحقیقات کاربردی مورد نیاز صنعت کشور و توجه بیشتر به فعالیت های دانش بنیان در حوزه صنعت از رویکردهای موثر در این بخش محسوب می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مهر ماه سال جاری در دیدار نخبگان جوان با ایشان پیشرفت علمی را زمینه ساز اقتدار کشور دانستند و خاطرنشان کردند: کشور ما با وجود سابقه درخشان در زمینه علم، متأسفانه در دوران سلطه بیگانگان از قافله علم عقب افتاد که باید این عقب افتادگی جبران شود.
افزایش کیفیت ضوابط شرکت‌های دانش بنیان، «لزوم افزایش بودجه علم و فناوری، مدیریت صحیح منابع مالی در این بخش و ضرورت ارتقاء کیفیت مقالات علمی، نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آنها اشاره کردند.
ایشان تاکید کردند: من عمیقاً و قویاً، نخبه‌باور هستم و مسئولان نیز باید باور کنند که نخبه داریم و این نخبه ها می توانند سرنوشت کشور را تغییر دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقتصاد را از دیگر عناصر قدرت ایران برشمردند و تأکید کردند: باید به کاهش وابستگی و افزایش قدرت درون زای اقتصادی اهتمام جدی کرد.
پیشرفت علمی؛ زمینه ساز اقتدار کشور
رهبر انقلاب اسلامی، اصلی ترین راه جلوگیری از غرب زدگی کشور را، از بین بردن وابستگی دانستند و با تأکید بر اینکه از عناصر اصلی رهایی از وابستگی، پیشرفت علمی است، خاطرنشان کردند: در مسیر پیشرفت علمی و فناوری نباید هیچ مانعی از جانب دستگاه های مختلف بوجود آید.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین گفتند: باید برای صنعت کشور، فکری اساسی شود زیرا صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است و تا وقتی که این آفت وجود دارد، نوآوری مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرک و کار علمی نیز متوقف خواهد شد و در چنین شرایطی، میان دانشگاه و صنعت، ارتباطی برقرار نخواهد بود.
استفاده از طرح های خاص دانش بنیان که از دل دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی سر بر می آورد البته آن هم بر اساس نیازهای موجود در کشور، ما را به تولید و اشتغال پایدار رهنمون می سازد.
ایجاد پیوند بین این طرح ها و صنایع و مراکز تولیدی رویکردی است که علاوه بر رونق علم و صنعت، به ایجاد فرصت های شغلی منتهی خواهد شد و باید اهتمام ویژه ای به آن داشت و هر روز آن را مستحکم تر کرد.
از سویی موضوع ارتقاء کیفیت کالاهای تولید داخل کشور که از سوی مسئولان و صنعتگران به منظور افزایش قدرت رقابت پذیری جهانی دنبال می شود با ایجاد پیوند بیشتر بین صنعت و دانشگاه به نتیجه مطلوب خواهد رسید زیرا نقش پیوند صنعت و دانشگاه در ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی غیرقابل انکار است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش ملی مهندسی ساخت و تولید در اراک گفت که کمرنگ بودن ارتباط هدفمند و پایدار صنعت و دانشگاه در کشور یکی از دلایل آسیب رسان در حوزه تولید است که باید این معضل در کمترین زمان ممکن برطرف شود.
برات قبادیان افزود: ارتباط اثرگذار در توسعه صنعتی و رونق تولید کشور از دانش افزایی و روابط هدفمند دو حوزه صنعت و دانشگاه نشات می گیرد.
وی اظهار کرد: سه تفاهم نامه برای ایجاد پایداری روابط صنعت و دانشگاه در دوره اول دولت تدبیر و امید منعقد شده است.
معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تقویت مناسبات دانشگاه و صنعت از برنامه های اصولی دولت تدبیر و امید است.
وی از معرفی 50 هزار دانشجو از مردادماه امسال به منظور تقویت پیوند دانشگاه و صنعت به واحدهای تولیدی و صنعتی نیز خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان امسال شمار دانشجویانی که برای مهارت آموزی به واحدهای صنعتی معرفی می شوند به 500 هزار نفر برسد.
وی اظهار کرد: معرفی دانشجویان به مراکز صنعتی و بنگاه های تولیدی براساس فعال شدن سامانه ملی کارآموزی در سازمان پژوهش ملی ایران صورت می گیرد.
استان البرز نیز که اکنون با عنوان قطب علم و فناوری کشور شناخته شده و از ده ها صنعت و مرکز تحقیقاتی و علمی ملی میزبانی می کند، باید پیشگام در برقراری مستحکم ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی و صنعت باشد.
استاندار البرز گفت که بر اساس آخرین آمار، 13 دانشگاه رسمی، 2 مؤسسه علمی و تحقیقاتی و 123 هزار دانشجو دراستان البرز فعالیت دارند و از سویی بیش از 3 هزار و 500 واحد صنعتی نیز در این استان فعال هستند.
محمدعلی نجفی در گفت و گو با ایرنا افزود: ظرفیت های علمی و تحقیقاتی با برند ملی در این استان موجب شده است تا نام قطب علم و فناوری کشور را به البرز نسبت دهند و این امر نیز خود ضرورت توجه به پتانسیل های علمی این استان را چند برابر مضاعف می سازد.
استاندار البرز ضرورت بهره مندی از پتانسیل های علمی قطب علم و فناوری کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: تجاری سازی علوم و توسعه فناوری های دانش بنیان اصلی ترین هدف در برنامه ریزی های استانی است که قطب علم و فناوری در کشور به شمار می رود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه البرز یکی از استان های دانشگاهی و صنعتی در کشور محسوب می شود، برقراری پیوند مستحکم تر بین صنعت و دانشگاه و کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش های علمی در مراکز دانشگاهی و علمی استان را یک ضرورت دانست.
وی همچنین رفع مسائل و مشکلات جامعه دانشجویی، تلاش برای رفع مسایل رفاهی دانشجویان، برطرف ساختن موانع دانشگاه ها و تسهیل و بهبود شاخص ها در فعالیت های اساتید علمی دانشگاه ها را مورد تأکید قرار داد.
دانشگاه خوارزمی، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشکده مواد و انرژی، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی، دانشگاه محیط زیست، دانشگاه فنی و حرفه ای، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، مجموعه پردیس هنر، مرکز جامع علمی کاربردی، موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) و همچنین مؤسسه های غیرانتفاعی رسام و مرکز مجازی فارابی در استان البرز استقرار دارند.
از سویی بیش از 300 برند ملی در استان البرز تولید می شود که ظرفیتی اجتناب ناپذیر برای برقراری پیوند بین صنعت و دانشگاه و کاربردی کردن تحقیقات علمی بر اساس نیازهای اقتصاد کشور است.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری

علمي آموزشي

توليد و اشتغال

پيوند

دانشگاه و صنعت

دانشگاه فناوری استان پیوند البرز تولید کاربردی صنعتی ضرورت بیشتر مراکز دانشگاهی پژوهش اسلامی پیشرفت انقلاب تحقیقاتی آموزش ایجاد بنیان کیفیت افزایش تأکید پایدار اشتغال برقراری ارتباط تحقیقات اقتصاد همچنین ایرنا تولیدی اظهار مسئولان معرفی مستحکم توسعه وابستگی فعالیت زمینه ارتقاء برنامه غفاری تدبیر روابط داریوش تقویت دانشجو دارند دانشجویان مؤسسه واحدهای پتانسیل استاندار امسال پردیس منظور منابع اشاره عناصر اهتمام بهبود خاطرنشان نخبگان اقتدار دانستند اینکه نخواهد تجارت هدفمند برطرف وزارت معاون نیازهای تاکید محسوب افزود