برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- کوهنوردان و بهمن همواره در جدال مرگ هستند. بهمن به ثانیه ای کوه را پایین می آید و کوهنوردانی که ساعت در راه قله هستند را با خود به اعماق دره می برد. جدال کوهنوردان با بهمن، جدالی دائمی بین مرگ و زندگی است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، روز گذشته بهمن ۹ کوهنورد را در کل جنو اشترانکوه با خود دفن کرد. کوهنوردانی که تا زمان تنظیم این گزارش جسد ۴ نفرشان پیدا شده است. حادثه روز گذشته کل جنو یادآور حادثه دیگری در همین منطقه است. سال ۱۳۸۴ نیز یک گروه کوهنوردی در این منطقه گرفتار بهمن شدند و این حادثه ۴ کشته برجای گذاشت. ریزش بهمن همواره یکی از پر تلفات‌ترین حوادث برای کوهنوردان است. به بهانه حادثه دیروز، حوادث ریزش بهمن در سال‌های اخیر که منجر به مرگ کوهنوردان شده را مرور کردیم.  ۱۳۸۴ - کل جنو اشترانکوه - ۴ کشته

در آذر ماه سال ۸۴ احسان شهبازی کوه نورد کرمانشاهی و همنوردانش قصد صعود به قله کل جنو اشترانکوه لرستان را داشتند که در برگشت از قله درهوای سرد و طوفانی به علت سرما زدگی و کاهش دمای عمومی بدن «هیپوترمی» جان خود را از دست می‌دهد لذا تیمی متشکل از ۱۲ کوه نورد از کرمانشاه و بروجرد برای حمل جسد احسان شهبازی عازم منطقه می‌شوند. در جریات عملیات نجات بهمن باعث گرفتار شدن تیم شد و در اثر سقوط بهمن سه نفر «مسعود مولایی، فرشاد احسان پور، مهدی مرزبان» جان خود را از دست می‌دهند که در فصل بهار و تابستان سال ۸۵ با تجسس جسد آن‌ها از زیر برف و یخ پیدا می‌شود.

 ۱۳۸۸- دیزین - ۸ کشته

کلاس آموزش کوهنوردی توسط یکی از مربیان با سابقه این حوزه در دیزین با سقوط بهمن ۸ کشته به جای گذاشت.  این گروه برای آموزش کلاس «اتاق برفی» به دیزین رفته بودند. به دلیل این که قرار نبود در این کلاس به کارآموزان مدرک داده شود موضوع به هیات کوهنوردی اطلاع داده نشده بود. فرشاد خلیلی از مربیان باسابقه کوهنوردی بود که پس از مشاهده وضعیت منطقه تصمیم به بازگشت گرفت که در راه برگشت دو بهمن ریزش کرده و ضمن گرفتار کردن بیش از ۵۰ نفر منجر به مرگ هشت نفر شد.


۱۳۹۰- بزگوش - ۲ کشته

کوهنوردان هیئت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار به کوه‌های بزگوش سراب  صعود کرده بودند که بهمن آن‌ها را گرفتار کرد. در این حادثه ۴ کوهنورد دچار حادثه شدند که ۲ نفر توسط گروه امداد نجات کوهستان تبریز به وسیله بالگرد نجات یافتند و به بیمارستان عالی نسب تبریز انتقال داده شدند. اما ۲ تن دیگر از این کوهنوردان در پی این حادثه متاسفانه فوت کردند.

۱۳۹۵ - قلقله بانه - ۲ کشته

۸ بهمن سال ۹۵ سقوط بهمن جان دو کوهنورد را در کوه‌های قلقله بانه گرفت. در این حادثه به علت سقوط بهمن در ارتفاعات قلقله شهرستان بانه روی داد متاسفانه چهار کوهنورد بوکانی زیر برف گرفتار شدند. دو نفر از کوهنوردان توسط نیرو‌های امدادی از زیر بهمن بیرون کشیده شدند، اما دو نفر دیگر جان خود را از دست دادند.

 ۱۳۹۵- عون بی علی - ۲ کشته

روز پنجشنبه ۱۴ بهمن زوج کوهنورد تبریزی به ارتفاعات عون بن علی تبریز رفته بودند و شب هنگام بستگان آن‌ها به علت عدم بازگشتشان به منزل مراتب را به پلیس ۱۱۰ اعلام کردند.  حوالی ساعت ۱۲ شب نجاتگران متوجه سقوط بهمن در منطقه‌ای از کوهستان عون بن علی شدند و با احتمال  اینکه زوج جوان با سقوط بهمن مواجه شده اند اقدام به کنار زدن برف‌ها و جستجو کردند.  سقوط بهمن زوج کوهنورد را به ته دره پرت کرده بود و این زوج در زیر برف به ارتفاع بیش از دو متر مدفون شده بودند.  ۱۳۹۵- اشترانکوه - یک کشته دی ماه سال 1395 سعید گودرزی یکی از کوهنوردان گرفتار در قلل اشترانکوه به دلیل ضربه مغزی جان باخته است. این تیم کوهنوردی که از شهرستان الیگودرز به قلل اشترانکوه عازم شده بودند هنگام صعود به این ارتفاعات گرفتار سقوط بهمن شدند.

حادثه اشترانکوه کوهنوردان گرفتار کوهنورد کوهنوردی منطقه تبریز آن‌ها قلقله دیزین احسان ارتفاعات حوادث کوهستان کوه‌های هنگام بزگوش شهرستان متاسفانه برگشت گذاشت گذشته گزارش شهبازی میزان آموزش فرشاد مربیان