برگزیده ها
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درگشت کتابفروش پیشکسوت ترکمنی را تسلیت گفت
مازندمجلس: مدیرعامل موسسه خانه کتاب درگشت کتابفروش پیشکسوت ترکمنی را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) مجید غلامی جلیسه، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، با انتشار پیام در فضای مجازی درگذشت مراد دردی قاضی، کتابفروش پیشکسوت ترکمنی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«مراد دردی قاضی یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های گنبد درگذشت. وقتی یکی از کتابفروشان قدیمی این کشور دار فانی را وداع می‌کند، اولین چیزی که به فکر من خطور می‌کند این است که بعد از این چه می‌شود؟ چه اتفاقی برای این کتابفروشی می‌افتد؟ آیا کسی هست که حیات کتابفروشی را استمرار بخشد؟ و …

مراد دردی، فرزند ملاعاشور و متولد سال ۱۳۰۷ شمسی در گمیشان (کمیش دفه)‌بود، ملاعاشر قاضی پدر مراد یک روحانی با سواد در محل بود. مراد  به سال ۱۳۳۹ شمسی کتابفروشی و مطبوعاتی «قابوس» را در خیابان پهلوی شمالی نبش خیابان شریعتی دایر کرد. و از سال ۱۳۴۰ شمسی نیز به چاپ و نشر کتاب ترکمنی پرداخت. عمده توجه مراد دردی به چاپ و انتشار و حتی فروش کتب به زبان محلی بود و از این حیث این کتابفروشی در نوع خود کم نظیر نموده بود.

اهتمام به انتشار کتابهایی چون «مختومقلی فراغی»، «دیوان مسکین قیلیچ»، «آتا و اغول»، «فرهنگ قاضی»، «داستان زهره و طاهیر» و «عاشق چانگلی دستانی» از جمله تلاش‌های وی برای زنده نگهداشتن ادبیات ترکمن است.

این کتابفروشی تا سال ۱۳۸۰ به مدیریت مرحوم مراد دردی اداره می‌شد اما از این سال به بعد یکی از فرزندان او به نام فرهاد سپرده شد. کتابفروشی در همان مکان قبلی مستقر بود که با کمال تاسف در سال ۱۳۹۴  این کتابفروشی توسط فرهاد قائمی والیبالیست مشهور ایران خریداری شد و کتابفروشی به انتهای خیابان حافظ روبروی درب جنوبی پارک قابوس دیگر منتقل شد.

این کتابفروشی از همان بدو تاسیس محل مراجعه و تردد اهالی فرهنگ و ادبیات ترکمن درآمد و به یک مرکز فرهنگی ادبی ترکمن صحرا تبدیل شد. شاعران و نویسندگان زنده یاد همچون قربان گلدی آهونبر، ارازمحمد ارازنیازی، گنبد دردی اعظمی راد، نورمحمد عاشورپور و . مداوم به این کتابخانه رفت و آمد داشتند.

اینجانب درگذشت ایشان را که به حق یکی از فرهنگبانان و تلاشگران حوزه فرهنگ و ادب بودند را  اولا به خانواده محترم ایشان و ثانیا به جامعه فرهنگی بالاخص مردمان باصفای ترکمن تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای ایشان طلب آمرزش می‌کنم. امیدوار هستم که با حمایت و هدایت اهالی فرهنگ دیار ترکمن این کتابفروشی به همت فرزند ارجمندشان همچنان به فعالیت ادامه دهد  و صدقه جاریه‌ای برای مرحوم ملامراد دردی و منبع فیضی و برکت برای اهالی گنبدکاووس باشد.»

کتابفروشی ترکمن فرهنگ خیابان انتشار درگذشت تسلیت ترکمنی اهالی فرهنگی مرحوم فرهاد ادبیات فرزند کتابفروش پیشکسوت می‌کند موسسه قابوس