برگزیده ها

مازندمجلس: حسن بیادی فعال سیاسی اصول‌گرا گفت:

مازندمجلس: حسن بیادی فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گویی به رفتارهای اخیر احمدی نژاد و انتقادهای او از قوه قضاییه، اصول‌گرایان و آینده سیاسی آنها و وضعیت دولت روحانی پرداخته است.
وی درباره اینکه چرا احمدی نژاد استراتژی حمله را در دستور کار قرار داده است، گفت: « با توجه به نزدیکی که در زمان شهرداری قبل از ریاست جمهوری با ایشان داشتم و کارهای او را رصد می کردم، می توانم بگویم که شخص خودش دوست دارد برای مردم کار کند اما در درستی و نادرستی روش او برای رسیدن به اهداف بحث است، از طرفی احمدی نژاد آسیب هایی که در زمان دولتش به او زدند را همه سند کرده است. همان زمان هم برخورد می کرد هر چند با شیوه نامناسب».
وی در پاسخ به اینکه چرا احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری به این شیوه ها اعتراض نمی کرد؟ گفت: « به نظرم شما اشتباه می کنید چون رسانه ها با آنها مخالف بودند صدای او را درست منعکس نمی کردند. اعتراضات احمدی نژاد مکتوب و مستند است. یک مورد اعتراضش به مسائل و  نحوه مدیریت دربانک‌ها و وام های نجومی  و بهره و سودهای بی رویه بود که به این و آن داده بودند، منتها روش پیگیری و برخورد و برداشت سازمان‌های ذیربط اشتباه بود. چرا قوه قضاییه همان موقع با آنها برخورد نکرد چرا قوه مقننه مجلس برخورد نمی کرد چرا با داشتن ابزار قدرت و قانون درست نظارت نمی کردند. نمایندگانی که از رحیمی ۵ میلیون گرفتند فقط یک نفر آنها اعتراض کرد آن هم آقای حیدرپور نماینده شهرضا بود. بنابراین هرسه قوه باهم ساکت بودند».
بیاد برداشت خبرنگار مبنی بر اینکه در حال حمایت از احمدی نژاد است را سیاسی خواند و گفت: « برداشت شما سیاسی است باید بدور از منافع شخصی و حزبی قضاوت نمود و الا تاریخ به انحراف خواهد رفت بنده حامی ایشان در انتخابات بودم اما با مشاهده نفوذی‌های باندهای متصل به قدرت و ثروت با ایشان هیچ نوع همکاری نداشتم، تمام حرف من این است که اگر آقای احمدی نژاد خلاف قانون عمل می کرد چرا قوای قضاییه و مقننه برخورد نکردند»
وی پاسخی به این چرایی نداد و گفت: « این تناقض را من نباید توضیح بدهم. من به اندازه جایگاه اجتماعی خودم تحلیل دارم. هیچ گاه یک طرفه به موضوعات نگاه نمی کنم بلکه بموقع انتقاد داشته و و بموقع تقدیرهم دارم اگرچه فردکوچکی از جامعه بزرگ ایرانی هستم فلذا به آقای خاتمی و احمدی نژاد  انتقاد داشتم اما از سردلسوزی ولی انتقاد باید منصفانه و خداپسندانه باشد چون به من پست ندادند معترض شوم یا چون با من رفیق است اعتراض نکنم این خبرها نیست و کارنامه رفتاری بنده در دو دوره دوم و سوم شورای شهر گواه اين بيانات است اولين نفری که ۳۵۰ میلیارد عملکرد فاقد برنامه را در زمان تصدی شهرداری اقای احمدی نژاد طرح کرد بنده بودم و در دوره بعدی اقای قالیباف هم از این معضل و تخلف مستثنی نبودند و آنرا هم بنده بیان کردم».
وی افزود: « آقایان نمایندگان و روسای مجلس اگر همان زمان احمدی نژاد تخلفی مرتکب شده چرا اطلاع رسانی نکرده‌اند مگر مردم نامحرم بودند. چرا پرونده  قضائی تشکیل نشد. خاطرم هست آقای رحمانی فضلی  شخصا به من گفت: « دولت اول احمدی نژاد 2500 تخلف دارد» پس چرا شورای نگهبان مجدد او را در انتخابات 88 تایید کرد همه این سوالات بی پاسخ مانده است. در دولت نهم آقای رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور بوده است. یکی از معضلات اصلی ما  قانون بازی است. قانون برای هرکسی شکل خاصی دارد. برخی اوقات قانون با حزب و گروه و باند تغییر می کند حتی احکام قضایی تفاوت می کند. دو نفر به یک جرم محاکمه می شوند ولی به مدل های متفاوت رای صادر می شود بعد می گویند قاضی مستقل است که این هم یک بهانه است. اینها عواملی است که نمی توانیم بایستیم و بگوییم احمدی نژاد اشتباه می کند. بله احمدی نژاد می تواند با یک روش دیگری اقدام کند. این نامه ای را که به رهبری نوشته است می توانست سه ماه پیش بنویسد چرا الان منتشر می کند.  قبول دارم برخورد با این نوع رفتارها برای همه یکسان نیست. در جامعه ما اعتراضات و نقادی باید جایگاه اساسی و قانونی دارای مصونیت داشته باشد. هرکس اعتراض کند از یکسری مواهب اجتماعی و سیاسی محروم میشود. هم اکنون نمایندگان ما هم جایگاه خود حتی در خبرگان را ندارند جرات اعتراض واقعی و اظهار نظرهای جسورانه را ندارند. بحث ترس و رد صلاحیت هم نیست در واقع جامعه اینگونه تربیت شده که معترض نباشد و این خیلی خطرناک است. جامعه به سمتی رفته که وقتی بگویی: "اعتراض کن می گوید آنهایی که اعتراض کردند کجا را گرفتند" ارزش اعتراض پایین، و هزینه آن بسیار بالا است».

بیادی در مورد اینکه قصد احمدی نژاد از هدف گرفتن قوه قضاییه دو قطبی سازی جامعه است، گفت: « اگر جامعه قانون دارد، با احمدی نژاد برخورد کند اگر قانون ندارد، بنشینند قانون تدوین کنند. ببینید من کاری به شخص احمدی نژاد ندارم، یک نفر جرات کرده به این صورت اعتراض کند، آیا اگر حسن بیادی هم اینطوری اعتراض می کرد جامعه و قوه قضاییه تحمل این اعتراض را داشت».
وی در پاسخ به خبرنگار که به برخوردهای سال 88 در مقابل اعتراض ها اشاره می کرد، گفت: « ببینید من به برخوردهای 88 اعتقاد ندارم ولی در آن سال فتنه از خارج کشور مدیریت می‌شد و عوامل داخلی آنرا اجرا می‌کردند. اصولا ما جایی که فتنه ایجاد می شود روش خاموش کردن آن را بلد نیستیم. تمام تکنیک و فنی که ما بلد هستیم یا زندان است یا کتک،  تعریف دیگری برای خاموش کردن فتنه نداریم. فتنه را آتشی فرض کنید که بجای ریختن  آب روی آتش ، گالن بنزین ریختند و فتنه گسترده تر شد و دراین زمینه هیچ فرقی بین شاکی و متشاکی وجود تدارد. بنابراین تحلیل های ما باید درست باشد حالا چه کسانی اشتباه کردند و اشتباه آنها چقدر بوده است یک بحث دیگری است. اما من اعتقاد دارم که در فتنه 88 هم باز مردم و مخصوصاً جوانان ضرر کردند. مسئولین ما هیچ کدام ضرر نکردند. مردم کتک خوردند و زندان رفتند. الان محافظ های آقای کروبی بیشتر شده است یعنی بیشتر آنها را حفظ می کنند، راحت تر دکتر می برند ... اسم آن حصر است ولی به آنها رسیدگی می کنند چرا آنها را محاکمه نمی کنند».
وی در مورد علت عدم محاکمه نیز گفت: « حرف ما هم همین است اگر بد کردند، چرا محاکمه نمی شوند حتی اگر به اعدام و حبس ابد هم منجر شود باید محاکمه علنی شوند الان تکلیف مردم روشن نیست. معتقدم آنهایی که  این کار را انجام می دهند تکلیف خودشان را با مردم روشن کنند چون تکلیف مردم روشن نیست مردم باید قانع شوند که قانع نیستند. نباید از مردم به عنوان ابزار فقط قدرت استفاده شود».
کدام رئیس جمهور محبوب ماند؟
بیادی در مورد اینکه حامیان احمدی نژاد امروز در مقابل رفتار او سکوت کرده اند، گفت: «  در کشور ما آدم های محبوب را می زنند این یک واقعیت است که جامعه ما امیرکبیرکش شده، کدام یک از رئیس جمهورهای ما محبوب ماندند که احمدی نژاد هم محبوب بماند. ساختار جامعه سیاسی ما مشکل دارد، یک گروه به رئيس جمهور رای داده و با"به به" سرکار می آورند اما پس ار پایان دوره باکله‌باری از بی آبرویی با کلام  "اه اه" اورا بیرون می کنند. رای مردم احترام دارد. عین دیکتاتوری است که به رای مردم بی توجهی شود.در مورد رؤسای جمهورگذشته چنین بود و  وضعیت آقای روحانی هم بهتر از آنها نخواهد بود».
وی اینکه هواداران خاتمی و هاشمی آن ها را تنها نگذاشته اند را رد کرد و گفت: « اصلا این حرف را  قبول ندارم. آقای خاتمی حال حاضر با آقای خاتمی زمان انتخابات و ریاست جمهوری اش تفاوت دارد. آقای خاتمی چنان با انصاف است که شدیدترین و اساسی ترین نقدها را شخص خود او به دولتش داشته و دارد. یک نمونه؛ در زمان خاتمی 6 هزار نفر در یک استان عوض شد... این 6 هزار نفر چه گناهی داشتند، این معضل است یا نیست البته هنوز هم اینگونه جابه جایی ها هست آن زمان تبارگرایی بیشتر بود اما در زمان حاضر  پست فروشی هم می کنند. همان طور که آقای خاتمی طرفداران زیادی دارد آقای احمدی نژاد هم بدنه مردمی و حامی زیادی دارد اما این رفتارهای احمدی نژاد باعث کاهش محبوبیتش می شود. این روشی که در پیش گرفته خواست باندهای متصل به قدرت و ثروت و بهانه‌ایست برای آنان جهت خراب کردنش در بین مردم  و در نتیجه جایگاه بهتری دیگر در بین مردم نخواهد داشت. اما این که حرفها و اعتراضاتش درست است یا نادرست به نظر من "حتما بسیاری از اعتراضاتش درست" است».
این فعال سیاسی اصولگرا در مورد اینکه احمدی نژاد تغییر کرده است یا خیر، گفت: « همه عوض شدند بنابراین او هم عوض شده است مگر آقای خاتمی عوض نشده است. حتماً با تغییرات انسان هم تغییر می کند اما آنچه مهم است نباید اصالتشان تغیرکند و همیشه باید دارای صبرو حلم باشند که هستند. من به همان اندازه به احمدی نژاد انتقاد دارم که به آقای خاتمی داشتم، به همان اندازه که با خاتمی رفیقم که با احمدی نژاد هم هستم.ما با در مقابل دولت آقای خاتمی خیلی مصاحبه و نظر داشتیم، ولی همیشه منصفانه بود. اگر همه ما مسئولین انصاف داشتیم خیلی از مشکلات حل می شد، سیاستمداران ما انصاف ندارند».
وی در پاسخ به اینکه جریانات بوجود آمده جنبه شخصی دارد یا خیر، گفت: « درست است بسیاری از این اختلافات جنبه شخصی دارد، نه ملی اگر چه ظاهر آن ملی باشد. به نظر من اگر اعتراض احمدی نژاد جدی بود در همان یازده روز که یک اعتراض بزرگ بود، باید همه چیز را می گفت.»
بیادی در واکنش به خبرنگار که هشت سال دولت احمدی نژاد را مبهم خواند، گفت: « دولت آقای هاشمی و خاتمی هم مبهم است. قتل های زنجیره ای هنوز مبهم است چرا که در آن زمان اتفاق افتاد بنابراین وجود این تبعیضات مشکلات ساختاری است و نوعاً نظرات بصورت شخصی اظهار و اعمال میشود که به یک نفر اجازه بیرون آمدن از خانه نمی دهد ولی به فرد دیگری اجازه اعتراضات و بست نشینی این چنینی می دهد».
وی در مورد اینکه ادامه رفتارهای احمدی نژاد به کجا می رسد، گفت: «  اگر کسانی که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند، قوانین و ساختار  مجود را تغییر ندهند و احزاب موثر و فراگیر را مستقر نکنند، این معضلات بدتر هم خواهد شد و با کوچکترین اتفاقی بزرگترین هزینه به انقلاب و جامعه تحمیل می شود».
بیادی در مورد اینکه کدام رئیس جمهور با انصاف تر و اخلاق گرا تر بوده است، گفت: « به قطعیت می توانم بگویم در تمام دولت هایی که بعد از فوت حضرت امام سرکار آمدند و نخست وزیر هم نداشتیم مودب ترین و باانصاف ترین دولت، دولت آقای خاتمی بود و دربین همه مطیع تر و هماهنگ ترین رئیس جمهور با رهبری بوده است و نظر شخصی من است که، « حضرت آقا و آقای خاتمی محبتشان نسبت به هم دو طرفه و رابطه مراد و مریدی بود واکثریت وزرایشان پرکار و بی حاشیه بودند» البته ناگفته نماند که آقای خاتمی هم مانند دیگران کم و بیش  گرفتار رفتارها و تصمیمات نپخته بعضی از معاونین خود بودند».
احمدی خاتمی اعتراض اینکه جامعه قانون برخورد سیاسی بیادی محاکمه انصاف قضاییه اشتباه جایگاه انتقاد جمهور محبوب اعتراضات دیگری ندارند بنابراین تغییر ندارم انتخابات معضلات تکلیف بیشتر مقابل نباید اندازه خبرنگار داشتم جمهوری رفتارهای برداشت ریاست برخوردهای اجازه مشکلات داشتیم اعتقاد اظهار تصمیم اینگونه آنهایی هزینه ببینید خاموش همیشه بسیاری اعتراضاتش زیادی البته مسئولین کسانی زندان سرکار بیرون نخواهد هاشمی معترض مکتوب دولتش مدیریت مقننه گرفتند ابزار بگویم توانم وضعیت اصولگرا روحانی مستند شهرداری خواند باندهای تفاوت رحمانی رهبری رفتارها دارای اساسی نمایندگان شورای اجتماعی نکردند تحلیل بموقع منصفانه میشود