برگزیده ها

مازندمجلس: چین و ژاپن برای اولین بار پس از یک دهه گفت و گو برای راه اندازی یک خط ارتباطی مستقیم با هدف جلوگیری از مناقشات نظامی به توافق رسیدند.

مازندمجلس:
به گزارش روزنامه ژاپن تودی در روز شنبه ، دو کشور موافقت کردند با راه اندازی این خط از هر گونه برخورد و رویارویی نظامی به خصوص در مناطق مورد منازعه جلوگیری کنند.
چین و‌ ژاپن از سال 2012 میلادی بر سر مالکیت بر جزایر 'دیایویو' در دریای شرقی دچار اختلافات شدیدی شده اند که روابط آنها را تیره کرده است.
دو کشور این بار مذاکراتی انجام داده اند که شامل یک سامانه ارتباطی در محدوده های دریایی باشد تا بر اساس آن از هر گونه درگیری در این مناطق مورد منازعه و در حریم هوایی آن جلوگیری شود.
بر اساس این توافق در آینده نزدیک یک خط تلفن مستقیم راه اندازی می شود که مسئولان دفاعی دو کشور از طریق آن موارد مورد نظر را به یکدیگر اطلاع خواهند داد تا از برخوردها و مناقشات در مناطق مورد منازعه بویژه در دریای شرقی پرهیز شود.دو طرف این هفته برای مدت دو روز در شهر شانگهای در شرق چین در باره این اختلافات و حل و فصل منازعات دریایی به طور مشروح بحث و رایزنی کردند.
'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس ماه نوامبر آپک در ویتنام برای حل و فصل اختلافات و شروع دوره تازه ای از مناسبات رایزنی کردند اما این روزنامه می نویسد که هنوز نمی توان اطمینان داشت مذاکرات مذکور به سرعت روابط دو طرف را به مدار سالم برگرداند.
دیپلمات ها و مقام های دفاعی دو کشور در شانگهای درباره راه اندازی یک ساختار و سامانه ارتباطی برای حل و فصل اختلافات دریایی در دریای شرقی رایزنی کردند اما هنوز تاریخی برای ایجاد رسمی آن اعلام نشده است.یک دهه قبل در سال 2007 میلادی دو طرف رایزنی هایی انجام دادند مبنی بر اینکه این خط ارتباط تلفنی مستقیم راه اندازی شود اما تاکنون اختلاف، مانع این اقدام شده است.چینی ها می گویند؛ جزایر دیایویو از دیرباز و بر اساس اسناد و نقشه های تاریخی متعلق به چین است و در این زمینه تردیدی نیست.پیشتر دولت ژاپن طرحی را ارایه کرده بود که بر اساس آن، این جزیره و جزیره های اطراف آن مسکونی اعلام خواهد شد، خرید و فروش زمین در آنها رواج خواهد یافت و کشتی های دیگر کشور نیز حق ورود به این مناطق را نخواهند داشت.دولت ژاپن همچنین قصد دارد دستکم 143 جزیره دیگر دورافتاده را نیز که مورد اختلاف این کشور با چین و کره جنوبی است، مسکونی اعلام کند.تحلیلگران بر این باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت 'شینزو آبه' که چین آن را دولت محافظه کار و تندرو می داند بشدت بر روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.
در سال 2012 میلادی وقتی دولت ژاپن اعلام کرد جزایر مذکور را از بخش خصوصی خریداری کرده و سپس آن را ملی اعلام کرد مردم چین در پکن و دیگر شهرهای کشور تظاهرات کردند و در پایتخت به سمت سفارت ژاپن سنگ و چوب و بطری های آب پرتاب شد و نهایتا نیروهای امنیتی چین برای جلوگیری از نزدیک شدن مردم، سفارت را در محاصره خود گرفتند.
جزایر دیایویو تا سال 1985 میلادی غیرمسکونی بود ولی از آن پس ژاپن برخی تاسیسات ماهیگیری در آن تعبیه کرده است.آمریکا این جزایر را بعد از جنگ جهانی دوم تحت کنترل خود داشت اما در سال 1972 میلادی آن را مسترد کرد و از آن زمان اختلافات میان چین و ژاپن برای تملک بر این جزایر شدت گرفته است.
جزایر اختلافات میلادی اعلام مناطق اندازی رایزنی جزیره دریای دریایی دیایویو روابط جلوگیری مستقیم منازعه تاریخی مذکور نظامی اختلاف مسکونی شینزو سفارت شانگهای سامانه موافقت ارتباطی روزنامه دفاعی نزدیک گزارش