برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - ایلنا نوشت:نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این‌که بخشی از انتقادات اخیر احمدی‌نژاد علیه قوه قضاییه را وارد می‌داند، معتقد است مسئولان دستگاه قضا در برخورد با منتقدان «کم‌تحمل» هستند و در عین حال معتقد است رییس دولت نهم و دهم مرتکب تخلفاتی شده که باید در همان زمان در دادگاه علنی به این اتهامات پاسخ می‌داد.

مازندمجلس:بخش هایی از این گفتگو را در ادامه می خوانید؛

آقای مطهری، شما همواره حامی حقوق شهروندان بوده‌اید؛ سوالم این است که آیا انتقادهای این روزهای احمدی‌نژاد، و مشخصاً بست‌نشینی که انجام دادند، مغایر با قانون است؟!

خیر! این کار مغایرتی با قانون ندارد. همه شهروندان حق اعتراض دارند و می‌توانند حرف‌شان را بزنند. در واقع بنابر قانون اساسی همه شهروندان مادام که دست به شورش و آشوب نزنند، می‌توانند اعتراض کنند. شهروندان حتی می‌توانند راه‌پیمایی کنند، به شرط این‌که این راهپیمایی مسلحانه و مخل مبانی اسلام نباشد.

به بیان دیگر به لحاظ قانونی و منطبق بر اصول قانون اساسی، اشکالی به کار احمدی‌نژاد وارد نیست؛ باید به این انتقادها پاسخ داده شود.

شیوه طرح این انتقادها را چطور می‌بینید؟!

به هر حال نظراتی دارند و حق دارند که نظراتشان را اعلام کنند و اشکالی ندارد؛ منتها طرف مقابل نیز باید پاسخگو باشد.

با این همه، اتهاماتی متوجه آقای احمدی‌نژاد است و همان زمان باید از ایشان سوال می‌کردند. باید دادگاه علنی تشکیل می‌شد تا مردم حرف دو طرف را بشنوند و بتوانند قضاوت کنند.

جنابعالی نیز در مقاطعی انتقاداتی نسبت به عملکرد قوه قضاییه مطرح کرده‌اید؛ سوال دیگرم این است انتقادات احمدی‌نژاد به قوه قضاییه را چطور ارزیابی می‌کنید؟! آیا این انتقادات را وارد می‌دانید؟!

بخشی از این انتقادها درست است. مثل این‌که گاهی شاهدیم مسئولان قوه قضاییه، صرف یک انتقاد را توهین به مقامات عالی کشور دانسته و فوراً نسبت به تشکیل پرونده برای منتقد اقدام می‌کنند. یا این‌که گاهی کم‌تحمل هستند.

با این حساب انتقاد شما ناظر بر برخورد قوه قضاییه با منتقدان است. مشخصاً نظرتان درباره واکنش سخنگوی قوه قضاییه نسبت به انتقادات اخیر احمدی‌نژاد چیست؟!

دوستان هم حرف خودشان را زدند. در مجموع همین را باید بگویم که مسئولان قوه قضاییه کم‌تحمل هستند!

فارغ از این مسائل حقوقی، احتمالاً انگیزه‌های سیاسی نیز در مشی جدید احمدی‌نژاد دخیل است؛ نظر جنابعالی درباره انگیزه‌های سیاسی احتمالی احمدی‌نژاد چیست؟!

واقعیت این است که در این رابطه چندان آگاهی ندارم. (با خنده) من در دل احمدی‌نژاد نیستم که از نیتش با خبر شوم!

آیا تحلیلی در این رابطه به نظرتان نمی‌رسد؟!

تحلیل دارم اما به نظر می‌رسد بیان آن چندان خوب نباشد.

به طور کلی آیا آینده‌ای برای احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور متصور هستید؟!

طبیعتاً این مسئله به رفتار احمدی‌نژاد بستگی دارد. در واقع باید ببینیم در آینده چه رفتاری را در پیش خواهد گرفت و باید ببینیم چگونه عمل خواهد کرد.

به نظرتان احمدی‌نژاد همچنان خواهان بازگشت به قدرت است. آیا به‌عنوان مثال برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ای دارد؟!

نمی‌دانم! این سوال را باید از خودش بپرسید!

2929

احمدی‌نژاد قضاییه قانون شهروندان سیاسی دارند می‌توانند انتقادات نظرتان انتقادها این‌که تشکیل درباره مطهری کم‌تحمل انتقاد چیست؟ انگیزه‌های ببینیم چندان رابطه مسئولان دادگاه نباشد آینده اساسی اشکالی مشخصاً اعتراض جنابعالی می‌شد