برگزیده ها

مازندمجلس: منابع سیاسی آگاه در اروپا از بروز تنشی جدی در روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا در پی انتقاد موگرینی از تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس و نیز حضور "تحمیلی" نتانیاهو در نشست سران اروپا خبر داده‌اند.

مازندمجلس:
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، برخی منابع سیاسی آگاه در تل‌آویو و بروکسل اعلام کردند: در پی انتقاد فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت کشورش به این شهر، در روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا تنشی جدی به وجود آمده است.
این منابع پیش‌بینی کردند که تنش فعلی در سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بروکسل که روز دوشنبه انجام می‌شود، به شکلی ویژه افزایش یابد. این منابع گفتند: تنش فعلی به طور مشخص از زمانی آغاز شد که اتحادیه اروپا فاش کرد نتانیاهو خود را به نشست سران اتحادیه اروپا تحمیل کرده بدون اینکه دعوتی از وی به عمل آمده باشد. نتانیاهو در سخنرانی که در کنست داشت، مدعی شد از سوی لیتوانی برای حضور در این نشست دعوت شده است.
برخی مسئولان در بروکسل این اقدام نتانیاهو را نوعی دور زدن و نقض پروتکل‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا دانسته‌اند.
در پی این اقدام نتانیاهو، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای سفری مشابه در اوایل سال آتی میلادی دعوت کرده که این امر منجر به خشم اسرائیلی‌ها شده است.
پس از آنکه موگرینی به انتقاد از تصمیم ترامپ درمورد قدس پرداخت خشم اسرائیلی‌ها بالا گرفت و وزارت خارجه این رژیم با صدور بیانیه‌ای به شدت از موگرینی انتقاد کرد.
موگرینی گفته بود: تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن پایتختی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ما را به عقب برده و به دوره‌ای تاریک بازمی‌گرداند. ما باور داریم که تنها راه حل واقعی برای پایان یافتن درگیری‌ها، تشکیل دو کشور مستقل و پایتختی قدس برای هردو است.
موگرینی در سفرش به بروکسل در این خصوص با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده و از تمامی طرف‌ها خواست از انجام اقداماتی که منجر به افزایش تنش می‌شود به ویژه در اطراف اماکن مقدس برای سه دین اسلام، مسیحیت و یهود خودداری کند.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای موضع‌گیری موگرینی را عجیب خوانده و اعلام کرد: اصرار بر این مساله که قدس پایتخت اسرائیل نیست چشم‌پوشی از یک واقعیت تاریخی است و ترامپ اقدامی شجاعانه و منصفانه را آغاز کرده که احتمال تحقق صلح را افزایش می‌دهد.
برخی منابع اسرائیلی مدعی شدند که موگرینی قصد داشته بیانیه‌ای را به اسم اتحادیه اروپا منتشر کرده و در آن به ابراز نگرانی شدید از تصمیم ترامپ بپردازد اما به دلیل مخالفت مجارستان با این مساله این امر حاصل نشد و موگرینی بیانیه‌ای با نام خود منتشر کرد.
موگرینی اروپا اتحادیه نتانیاهو بروکسل ترامپ تصمیم منابع اسرائیل خارجه بیانیه‌ای انتقاد افزایش صهیونیستی پایتخت اسرائیلی‌ها پایتختی منتشر مساله اقدام وزارت آمریکا مسئول اعلام سیاست روابط شناختن رسمیت عنوان