برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انجام 90 درصدی غربالگری شنوایی و بینایی در جامعه گفت: در حال حاضر مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یافته است و با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس این مستمری افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. همچنین بر اساس این لایحه حق پرستاری برای همسران افراد معلول نیز در نظر گرفته خواهد شد.

مازندمجلس: علی ربیعی که در گردهمایی روز جهانی معلولان صحبت می‌کرد با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌های لازم باید نسبت به حل معضلات معلولان اقدام کنیم افزود: تلاش ما این است که معلولان به شرایط «حرکت روان» در جامعه دست یابند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از دیدگاه‌هایی که در ناتوانی جسمی در خصوص معلولان حاکم است افزود: در گذشته دیدگاه‌هایی حاکم بود که منجر به توانمندسازی معلولان نمی‌شد. دستگیری محدود از این قشر مشکلات آنان را برطرف نخواهد کرد. در حال حاضر ما به دنبال نگرش‌های جدیدی در این خصوص هستیم. برای مثال این دیدگاه که معلولان بسیار توانمندند و این توانایی‌ها باید دیده شود یکی از این موارد است. در میان این قشر دانشمندان، هنرمندان، ادبا و پژوهشگران زیادی دیده می‌شوند.
وی در ادامه ضمن تبریک مدال آوری وزنه برداران معلول در مسابقات جهانی اظهار کرد: اگرچه معلولان از بخشی از توانایی جسمی خود محروم هستند اما باید شرایطی فراهم شود که آنها از سایر توانمندی‌های‌شان برای کسب منزلت اجتماعی استفاده کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اهمیت هم افزایی بین بخشی در حل مشکلات معلولان تصریح کرد: بخشی از این هم افزایی بین دولت و مجلس ایجاد شده است. همچنین بخش دیگری از این اقدام با کمک شهرداری، دانشگاه علوم بهزیستی و ... در حال شکل گیری است.
ربیعی در ادامه با اشاره به چهارضلعی مربوط به مسائل معلولان و اشاره به نقش خانواده NGOها و دولت در کنار معلولان برای حل مشکلات آنها اظهار کرد: اولین رویکرد در این زمینه باید دیدن توانایی‌های آنان باشد. معلولان نیاز به نگاه دلسوزانه ندارند. نمایشی که از معلولان تا کنون ارائه شده است باید اصلاح شود چرا که معلولان به جای نگاه دلسوزانه باید به حقوق خودشان برسند.
وی با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها افرادی که ناتوانی دارند نمی‌توانند توانمند شوند اظهار کرد: به همین دلیل باید از فقر و محرومیت در بین افراد معلول جلوگیری کنیم و نباید اجازه دهیم که معلولیت مترادف با فقر شود. همچنین باید توجه داشته باشیم که سالمندی نیز نباید با فقر توام باشد.
وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی با تاکید بر افزایش 3.4 برابری مستمری‌ها در بین افراد معلول افزود: در حال حاضر لایحه حمایت از حقوق معلولان در صحن مجلس قرار دارد. در تهیه این لایحه از نظر خود معلولان و سایر متخصصان استفاده شده است. در این لایحه مشخص شده تا حداقل دستمزد برای شورای عالی کار بیمه توانبخشی، توانمندسازی آنها و اختصاص فضاهای عمومی و ورزشی برای معلولان پیگیری شود.
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی در صدا و سیما و توجه این لایحه به این موضوع تصریح کرد: دولت 3000 میلیارد تومان بار مالی برای این لایحه در نظر گرفته است. همچنین معافیت‌های مالیاتی حتی برای پدران و مادران افراد معلول نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این لایحه گنجانده شده است.
ربیعی در ادامه از برگزاری انتخابات آزاد برای انتخاب چهار نفر از اعضای سمن‌های فعال در حوزه معلولان به عنوان مشاور وزیر خبر داد و گفت: این چهار نفر در تمام تصمیمات مربوط به حوزه معلولان به عنوان نماینده سمن‌ها حضور خواهند داشت.
ربیعی در ادامه با بیان اینکه قرار بود وسایل کمک توانبخشی به معلولان در سال 96 به شکل کامل تامین شود، گفت: متاسفانه این اقدام به شکل کامل انجام نشده است اما روستاها و شهرهای کم جمعیت تحت پوشش این وسایل قرار گرفتند. همچنین تعرفه مربوط به واردات این وسایل نیز کاهش یابد.
وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر انجام غربالگری ژنتیک در کشور اجباری شده است و به این ترتیب از تولد تعداد زیادی معلول در سال جلوگیری به عمل می‌آید.
معلولان لایحه ادامه معلول تاکید اجتماعی ربیعی همچنین افراد اظهار اینکه اشاره مربوط مشکلات اقدام وسایل افزود تعاون جلوگیری توانبخشی دلسوزانه عنوان نباید استفاده توانمندسازی ناتوانی دیدگاه‌هایی ایجاد زیادی جهانی افزایی اهمیت افزایش تصریح