برگزیده ها

مازندمجلس: محمدجواد ظریف و بوریس جانسون وزرای خارجه ایران و انگلستان در تهران به رایزنی پرداختند.

مازندمجلس: بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان که در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی ظهر امروز (شنبه) و به منظور انجام سفری دو روزه وارد تهران شد، دقایقی قبل با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و به رایزنی نشست.
دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی رئیس جمهور، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از برنامه‌های حضور جانسون در تهران است.
وزیر خارجه انگلستان صبح فردا (یکشنبه) نیز با حضور در محل سازمان انرژی اتمی کشورمان با علی‌اکبر صالحی رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
این اولین سفر جانسون به ایران است. پیش از او فیلیپ هاموند در شهریور 1394 به منظور بازگشایی سفارت انگلستان در تهران به ایران سفر کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بهمن 1394 در سفری به لندن به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به مردم سوریه، با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام این سفر عنوان کرد که در این سفر آخرین وضعیت روابط دوجانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.‌
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز در گفت‌وگویی با خبرنگاران در آستانه این سفر بیان کرد: سال‌های طولانی و حتی دهه‌ها است که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس به خصوص وزیر امور خارجه که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود انجام نشده است. حتی سفرهایی که آقای جک استراو در دهه 80 به ایران انجام دادند در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران با سه کشور اروپایی بود.
بعیدی نژاد ادامه داد: تمرکز بازدید آقای هاموند هم که دو سال پیش به ایران سفر کردند برای بازگشایی سفارت پس از تعطیلی آن صورت گرفت .بنابراین سفر وزیر امور خارجه انگلیس که پس از سال‌ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه ای و چند جانبه صورت می‌گیرد سفر خاصی است که طی آن همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و مباحث بین المللی و برجام مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.
وی ادامه داد: دستورکار این سفر یک دستورکار جامعی به شمار می‌رود و تمام جنبه‌های روابط دو کشور را شامل می‌شود.
خارجه دیدار مباحث تهران روابط انگلستان گفت‌وگو اقتصادی منظور جانسون دوجانبه گفتگو المللی انگلیس دستورکار محمدجواد ظریف منطقه ادامه کشورمان محمدجواد اسلامی وزارت سیاسی شورای رایزنی سفارت بازگشایی هاموند مقامات