برگزیده ها
ارتقاء سهم وقف در خدمات فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است
مازندمجلس: ارتقاء سهم وقف در خدمات فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز شنبه(18آذر‌ماه) با رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار کرد. 

صالحی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به ماموریت های محوله در سه بخش قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه یکی از سازمان های مورد اهمیت و احترام به شمار می رود و گزارشی که از عملکرد این سازمان طی سال های اخیر ارائه شد، نشان‌دهنده اتفاقات خوبی است که در سطح کلان این سازمان و حوزه های سه گانه رخ داده است.
 
وی با بیان اینکه باید برای پیشبرد فعالیت‌ها، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم تصریح کرد: برنامه‌ریزی در سازمان اوقاف در قالب میان مدت و بلند مدت و ٥ ساله و توجه به دولت الکترونیک از اتفاقات مثبت این سازمان در سال‌های اخیر است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید به سمت حذف مراجعات حضوری مردم به مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و نوسازی ساختار حرکت کنیم تاکید کرد: نظام تثبیت اسناد و اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه و شفاف سازی حوزه های مبهم  از جمله رویکردها و اتفاقات خوبی است که در سازمان اوقاف در این  سال ها دنبال شده است.
 
صالحی امانتداری موقوفات در سازمان اوقاف را یکی از کارهای دشوار برشمرد و افزود: امانتداری و نگهداری از موقوفات  و اجرای نیات واقفین یکی از کارهای سخت و دشوار در سازمان اوقاف به شمار می آید و در تفکر دینی ما هم بسیار روی آن تاکید شده است، بنابراین سازمان به دلیل امانتداری حجم گسترده‌ای از موقوفات  دارای مسئولیت شرعی و حقوقی بالایی است.
 
وی ادامه داد: اجرای نیات واقفان، ثبت و اجرای اطلاعات موقوفات و شفافیت از جمله گام های خوبی است که طی این سال ها برداشته شده و سازمان اوقاف به دنبال روان سازی پاسخگویی و جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم است.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به توسعه فرهنگ وقف و ایجاد تنوع در موضوعات وقف های جدید تصریح کرد: انتشار اوراق وقف و تبلیغ و ترویج وقف های جمعی به منظور زمینه سازی حضور اقشار مختلف مردم، یکی از روش های کارآمدسازی فرهنگ وقف در دنیای جدید است که گزارش ارائه شده حاکی از پیشرفت های امیدوار کننده در این عرصه است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم شفاف سازی نسبت به عواید موقوفات را یکی از رویکردهای مورد توجه در این سازمان دانست و گفت: ایجاد تصویر درست و شفاف از سازمان اوقاف و عواید موقوفات یکی از ضروریات است که موجب ایجاد اعتماد بیشتر در سطوح مختلف دولت، مجلس و دستگاه های اجرائی و مردم می شود.
 
وی با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای حضور و ارتقاء سهم وقف در عرصه های دانش و فرهنگ خاطرنشان کرد: سابقه کشور ما در این عرصه بسیار گسترده و دیرین است، اما می توان از تجربیات سایرکشورها هم در این زمینه بهره گرفت به طوری که هم از قوت ها و امتیازهای گذشته سنت وقف بهره برد و هم در عرصه های جدید فرهنگ و دانش سهم و جایگاه جدی تری برای وقف و نیات خیرخواهانه ایجاد کرد.
 
صالحی با تاکید براینکه باید مراقب بود سهم حوزه های دینی  و قرآنی از وقف کاهش پیدا نکند تاکید کرد: امروز می توانیم در حوزه های خدمات اجتماعی و فرهنگی، وقف را به عنوان یک پشتوانه جدید قرار بدهیم و در این زمینه نیاز است با ارائه راهکار و ابتکارهای جدید، از دیدگاه ها و نظرات کارشناسان برای ارتقاء سهم وقف بهره ببریم.
 
وی با اشاره به اینکه ارتقاء سهم وقف در خدمات فرهنگی و اجتماعی می تواند یکی از محورهای همکاری مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف باشد، خواستار برنامه ریزی در این زمینه به منظور ارتقاء سهم وقف و موقوفات در خدمات فرهنگی و اجتماعی شد.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر ضرورت ارتقاء تعاملات سازمان اوقاف و دولت و دستگاه های اجرائی تصریح کرد: باید احساس مشارکت و انگیزه لازم را در سازمان های دولتی برای تعامل با سازمان اوقاف ایجاد کرد،چرا که نظام مشارکت های اجتماعی ایجاب می کند این فضا تقویت شده و توسعه یابد.
 
وی یکی از مزایای تعامل با دستگاه های همسو و مرتبط را آشنایی و ارتقاء سطح همکاری ها در حوزه وقف دانست و افزود: در این زمینه لازم است تفاهم نامه هایی با سازمان های دولتی منعقد شود تا دستگاه های اجرائی و دولتی در حوزه وقف فعالانه تر ورود کنند.
 
صالحی در پایان با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در مجموعه سازمان اوقاف و ادارات تابعه، این سازمان را پایگاه مهم قرآن و عترت برشمرد و همگرایی و هم افزایی بیشتر را در عرصه های فعالیت های قرآنی و دینی خواستار شد.
اوقاف فرهنگ موقوفات ارتقاء تاکید ایجاد اجتماعی خیریه زمینه  صالحی ارشاد دستگاه فرهنگی خدمات دولتی اجرائی اجرای دوازدهم تصریح امانتداری ارائه اسلامی اتفاقات اینکه عواید بیشتر دانست گزارش منظور ضرورت مختلف قرآنی دیدار تعامل مشارکت خواستار توسعه همکاری معاونان کابینه کارهای دشوار دنبال اطلاعات  وزیر مجموعه برشمرد افزود تفاهم برنامه امروز بسیار موقوفات  متبرکه اشاره