برگزیده ها
آقای استاندار  در خانه سبز ، روی خاکستر نشسته ایم

اختصاصی مازندمجلس: این استان علیرغم دارا بودن مواهب الهی و اقلیم چهارگانه دریا ، جنگل ، کوه و دشت و به ویژه نیروی انسانی کارآمد و متخصص هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت هایی بر پیکر سبز خود دیده است اما همچنان فقر و بیکاری ، عدم توجه به حوزه کشاورزی و صنعت در زیر برگ های سبز آن پنهان می باشد.دریک جمله باید چنین گفت که در خانه سبز روی خاکستر نشسته ایم.

اختصاصی مازندمجلس: محضر برادر ارجمند جناب آقای مهندس اسلامی

استاندار محترم مازندران

سلام علیکم

با احترام ، انتصاب جنابعالی را به عنوان والی استان مازندران را تبریک می گویم ، ضمن آرزوی توفیقات روز افزون حسب وظیفه و تجارب گذشته چند نکته ای را خارج از تعارفات معمول به استحضار میرسانم:

این استان علیرغم دارا بودن مواهب الهی و اقلیم چهارگانه دریا ، جنگل ، کوه و دشت و به ویژه نیروی انسانی کارآمد و متخصص هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت هایی بر پیکر سبز خود دیده است اما همچنان فقر و بیکاری ، عدم توجه به حوزه کشاورزی و صنعت در زیر برگ های سبز آن پنهان می باشد.دریک جمله باید چنین گفت که در خانه سبز روی خاکستر نشسته ایم.

این استان در دوران دلار 7 تومانی به لحاظ ممنوعیت صنعتی بهره ای نبرده است حتی در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن هم چنگی به دل نزده است.در دولت نهم با تلاش های صورت گرفته و رفع ممنوعیت صنعتی شدن استان های شمالی ، احداث صنایع بزرگ و بالادستی آغاز شد ، هرچند این شروع همراه با افزایش قیمت دلار بوده اما به دلیل عدم هماهنگی با بقیه سازمان ها و همچنین نبود زیر ساخت ها و عدم لغو دیگر مقررات در این زمینه و نبودن ملزومات پذیرش این صنایع به خصوص موانع محیط زیست محیطی و ضعف در جذب سرمایه گذاری کلان داخلی و خارجی بخش صنعت رشد چندانی نداشت و در طی چند سال اخیر متاسفانه بدلیل رکود صنایع تاسیس شده هم به سمت تعطیلی و ورشکستگی سوق داده شد.

فعال نبودن  بخش زیادی  از شهرک های صنعتی در گیر بودن با موانع بانکی و نبود حمایت از بخش خصوصی و سرمایه در گردش ، سیاست زدگی در برنامه های کلان اقتصادی  استان ،استفاده سنتی از معادن ،نداشتن برنامه ای جامع برای مهار آبهای سطحی و بی توجه به فاضلاب شهری ، وجود اختلاف  منطقه ای و شهر گرایی از مشکلات دیگر این استان مظلوم ، واقع می باشد .

خالی شدن  روستاها از جمعیت  و مهاجرت  فزاینده به شهرها و دیگر استان ها  برای یافتن منابع درآمد  ، مشارکت ندادن نخبگان در برنامه ریزی های کلان استانی ، سیاست زدگی ،رکود در بخش صنعت و خاموش شدن شهرک های صنعتی ،وضعیت  پایین معیشتی مردم ، مسکوت ماندن بهره مندی از  اقتصاد دریایی ، توجه نکردن به ظرفیت های بومی و تنوع فرهنگی و تقویت پایه های فرهنگی ،نداشتن طرحی کلان برای مهار بحران بی آبی و استفاده نادرست از ذخایر آبی استان ، نبود منطقه آزاد تجاری - صنعتی ، وجود مدارس فرسوده و کمبود اعتبارات دولتی در این بخش ، بالابودن سرانه بیماری سرطان ،مهارنشدن  پسماند های صنعتی و خانگی آسیب زا ، محرومیت در روستا ها ، تکیه کردن به برگزاری جلسات غیر ضروری ، عدم توجه به  اقتصاد مقاومتی  و پایبند نبودن عملی به این اصل و ضعف در مدیریت بحران از مشکلات  مازندران است که شمه ای از آن به اطلاع  رسید.

در چنین وضعیتی بازشناسی برای تحول در استان ضرورت دوچندان دارد.

در مازندران فرصت های زیادی از دست رفت .در سالهای گذشته مدیریت در مازندران را می توان مدیریت سوختن فرصت ها نام گذاری کرد.سهم اندک استان در بودجه عمرانی، ناتوانی در جذب تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی برای تحرک بخش خصوصی و عدم توسعه صنایع اشتغالزا وبنگاههای اقتصادی ،افزایش نرخ بیکاری، به ویژه دربین جوانان تحصیل کرده،آشفتگی وضعیت مدیریتی، گسترش افسردگی و نا امیدی از جمله دستاوردهای این فرصت سوزی ها ست.

بدون شک با توجه به تحولات داخلی وبین المللی رویکردها ، روش ها و ابزارهای سنتی گذشته پاسخگو ی این تحولات نیست و مازندران نیازمند بازشناسی هم در رویکردهای معطوف به توسعه وهم روش ها وهم ابزارهای  رسیدن به توسعه است که با همت دولتمردان و همه مردم غیور مازندران امکان پذیر است.

یکی از الزامات این باز شناسی ، تعقل و تدبر در کنار همدلی و همبستگی بین نیروها و نهادها همراه با خرد جمعی و عقلانیت و تواضع در پیروی از ولی امر مسلمین در این مسیر پر از سنگلاخ پیشرفت است. مازندران دارای مزیت های بسیار زیادی است ،  ولی نمی توان همه مزیت ها را در یک زمان بکار گرفت. نیازمند اولویت بندی می باشد.

1_کشاورزی ، آب  و صنایع وابسته به آن به ویژه صنایع تبدیلی و غذایی و همینطور گردشگری و صنایع وابسته مثل توریسم سلامت که می تواند اولویت توسعه ای مازندران باشد.

2_استان مازندران فاقد رویکرد توسعه ای مناسب می باشد،  توسعه دریا محور می تواند رویکرد مناسب توسعه ای برای استان باشد.

اما مهمتر از همه اینها  نقش  جنابعالی در میانه روی و همگانی کردن حق و دادگری بسیار مهم خواهد بود. آنچه که موجب خشنودی مردم می شود تسهیل در  امر حکمرانی بر مردم ، تا مردم آرزوی به سر رسیدن دوره حکومت شما  را نکند.امام علی (ع) می فرماید: رعایت حال مردم اندوخته ای است که آرامش آن به حکومت برمی گردد و بر مملکت آباد هر چه بار کنی می تواند بکشد و همیشه ویرانی زمین به سبب تنگدستی اهل آن است.

در طول دوران مدیریت نماینده های دولت بر مازندران هیچ یک از استانداران در پایان مسئولیت سیاسی خود عملکردی از وضعیت برنامه  ها و وعده های داده شده همچنین مقایسه با برنامه های 5 ساله و چشم انداز 20 ساله ارائه ندادند و بدون عملکرد و توضیح به مردم روند انتقال مدیریت را انجام دادند. به همین خاطر ارزیابی عملکردی میسر نبوده است.به جنابعالی پیشنهاد می نمایم :

1_به عنوان استاندار با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شرایط فعلی استان را در همه زمینه ها بویژه راه های شهری و روستایی ، آب شرب و کشاورزی و فاضلاب شهری ، بخش کشاورزی و صنایع وابسته آن ، معادن و شهرک های صنعتی ، صنایع بزرگ و کوچک ، فرهنگ و هنر ، ورزش و آموزش، بنادر ، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، گردشگری ، میزان بهره مندی بودجه سالیانه اعم از جاری و عمرانی ، حجم نقدینگی استان ، سرانه تولید ناخالص استانی ، سرانه بهداشت و درمان ، تحقیق و پژوهش ، نرخ بیکاری واقعی و غیره ... و در زمان تحویل استان به مدیر بعدی جایگاه استان مشخص گردد تا ارزیابی واقعی صورت گیرد.

2- استفاده عملی از ظرفیت نخبگان ، جوانان ، دانشگاهیان ، پیشکسوتان دیروز و بازنشستگان امروز ، نمایندگان ادوار و ...

3- تعمق بیشتر در گزارشات آماری و نظری

4-همکاری و همدلی بیشتر با رسانه ملی و استانی اعم از سمعی ، بصری ، مکتوب و مجازی

5- توجه جدی و عملی در حوزه فرهنگ و هنر با توجه به اینکه انقلاب ما فرهنگی بود و این امر در استان همچنان محجور و مغفول مانده است.

6- اعتقاد قلبی و عملی جهت اجرای اقتصاد مقاومتی به طوری که هر پروژه ای اعم از عمرانی ، فرهنگی و ... باید دارای پیوست اقتصاد مقاومتی باشد.

7- توجه جدی جهت جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ، تعاملات با کشورهای همسایه استان ، مشاغل خانگی ، شرکت های دانش بنیان ، زیر ساخت توسعه گردشگری ، بازارچه مرزی ، کارآفرینی و خود اشتغالی ، رفع نظام بیمار بوروکراسی اداری  استانی ، ورزش همگانی و قهرمانی.

8- اجتناب از بحث های سیاسی بی خاصیت و جلوگیری از پررنگ شدن خط کشی ها که ناکارآمدی مدیران همیشه زیر این خط کشی ها در دولت ها پنهان بوده است.

جناب آقای استاندار:

آنچه همواره مورد سوال مردم مازندران بوده و هست ، فاصله بین باید های مورد اشاره و هست ها در این استان می باشد.انشا الله با توجه به تجربه و تخصص جنابعالی ، هم دلی و همراهی مردم ، شاهد تحولی بزرگ در توسعه مازندران و معیشت این مردم بزرگ باشیم.

به امید آنروز

با تقدیم احترام

دکتر احمد علی مقیمی

نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی

 

آقای استاندار در خانه سبز روی خاکستر نشسته ایم مازندران استاندار استانداری اسلامی استاندار مازندران بهشهر مجلس مجلس شورای اسلامی