برگزیده ها
استفاده از ظرفیت اقتصادی دریا با اقتدار دریایی امکان‌پذیر است‌/ تا رسیدن به اقتصاد دریامحور فاصله داریم

مازندمجلس: معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امنیت از الزامات رشد اقتصادی است و اقتدار دریایی برای استفاده از امکانات و ظرفیت دریا ضروری است، گفت: کشورهای دریایی اقتصاد خود را برپایه دریا شکل داده‌اند اما ما تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

مازندمجلس:، امیر‌ حبیب‌الله سیاری امروز در همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران، چالش‌ها و راهکارها، اظهار داشت: در 10 سال گذشته توسعه سواحل مکران به عنوان بستر توسعه اقتصادی کشور مورد توجه خاص قرار گرفته است و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا تا به امروز ده‌ها هزار نفر از کارکنان نیروی دریایی خود را در این سواحل زیبا و محروم، استقرار داده است. 

وی با تأکید بر لزوم توجه به اقتصاد دریامحور و استفاده از ظرفیت‌های دریا در رشد اقتصادی کشور، گفت: 70 درصد سطح کره زمین را آب فراگرفته است، 80 درصد مردم در کنار دریاها و در فاصله 200 کیلومتری آن قرار دارند و 90 درصد تجارت جهانی کالا از طریق دریا انجام می‌شود. 

معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه دریا محل ثروت و قدرت است، افزود: کشور ایران از طریق سواحل مکران بدون واسطه به اقیانوس هند و دریای آزاد ارتباط دارد و این ظرفیت بالایی است؛ ضرورت دارد تمدن دریایی ما در سواحل مکران احیا شود. 

سیاری با اشاره به توجه خاص مقام معظم رهبری به توسعه دریامحور گفت: بهره‌گیری از دریا بستگی به جغرافیا، گستردگی سواحل، سیاست دولتمردان و خواست مردم است. 

وی در تشریح اهمیت اقتصادی دریا به توسعه ملی اشاره‌ای کرد و گفت: ایجاد بنادر به عنوان مراکز مواصلاتی حمل و نقل، فروش دانش، خدمات و به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های دریایی، گردشگری دریایی و استفاده از ظرفیت دریا در ترانزیت کالا، اشتغال‌زایی، حمل و نقل دریایی، توسعه مدنیت سواحل و نیز استفاده از مزارع دریایی‌، از منافع اقتصادی دریا محسوب می‌شوند. 

معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران به موقعیت جغرافیایی مناسب ایران در چهارراه ترانزیتی دنیا اشاره‌ کرد و افزود: کشورهای آسیای میانه بسیار مایل هستند که از طریق ایران به آب‌های آزاد متصل شوند، زیرا دریا مهمترین درگاه ارتباطی با جهان بیرون است. 

معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور ایران با 12 همسایه خود مرز دریایی دارد، یک‌سوم مرزهای ما دریایی و دوسوم رودخانه‌ای و زمینی است، اما 93 درصد صادرات و 83 درصد واردات ما از طریق دریا انجام می‌شود. 

سیاری به موقعیت راهبردی مثلث طلایی تنگه هرمز، مالاکا و بابل‌المندب اشاره کرد و افزود: یک‌سوم حمل و نقل کالا از طریق اقیانوس آرام انجام می‌شود و کشور ایران به هر سه ضلع مثلث طلایی مذکور مشرف است. 

وی با بیان اینکه ایران در مرکز بیضی راهبردی انرژی جهان قرار دارد، گفت: انبار انرژی جهان در خلیج فارس است و ما باید از این ظرفیت‌ها به نفع رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم. 

معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امنیت را از الزامات رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: اقتدار دریایی برای استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دریا ضروری است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد این امنیت را در آب‌های آزاد ایجاد کند که بسیار موفق بود. 

وی اظهار داشت: کشورهای دریایی اقتصاد خود را برپایه دریا شکل داده‌اند اما ما تا رسیدن به این هدف هنوز فاصله داریم. 

معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتدار دریایی اشاره کرد و گفت: با داشتن اقتدار می‌توان از منافع دریا استفاده کرد، بدون وجود امنیت نمی‌توان کاری را پیش برد.

دریایی اسلامی جمهوری اقتصادی استفاده هماهنگی سواحل معاون توسعه اقتدار اقتصاد مکران امنیت ظرفیت‌های افزود اشاره عنوان فاصله دریامحور سیاری ظرفیت آب‌های کشورهای بسیار راهبردی انرژی طلایی موقعیت یک‌سوم رهبری تأکید نیروی امروز داریم اینکه ایجاد اظهار اقیانوس منافع