برگزیده ها
آثار خشک‌شدن دریای خزر نمایان شده است/ ‌ کشت‌ فراسرزمینی فقط برای عده‌ای منفعت دارد

مازندمجلس: پدر علم کویرشناسی ایران با بیان اینکه آثار خشک‌شدن دریای خزر نمایان شده است، گفت: آب دریای خزر شوری یک درصدی دارد و مناسب کشاورزی است، اما آقایان از سال ۹۳ به بهانه کمبود آب، به غلط به دنبال کشت فراسرزمینی رفتند که فقط برای خودشان منفعت دارد.

مازندمجلس:، پرویز کردوانی امروز در همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران، چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: کشور ایران از نظر طبیعت‌گردی در رتبه دوم دنیا پس از آمریکا قرار دارد. 

وی افزود: ایران از برکت وجود دریا و کوه‌ها مناطق بکر طبیعت‌گردی مناسبی دارد و از نظر آب و هوایی، کشوری استثنایی است؛ انواع آب و هوای دنیا در ایران وجود دارد و فقط آب و هوای گرم و مرطوب استوایی را نداریم. 

کردوانی به جاذبه‌های گردشگری در دریای خزر و خصوصاً سواحل جنوبی و مکران اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل بی‌توجهی‌ها امروز دریای خزر از طریق فاضلاب‌ها و گردشگران‌ آلوده شده است، حتی بیابان‌های ما هم آلوده شده است. 

وی با بیان اینکه آثار خشک‌شدن دریای خزر امروز نمایان شده است، اظهار داشت: در سال 1354 مطبوعات ایران به نقل از مطبوعات لندن و دانشمند‌ روسی نوشتند که دریای خزر در حال خشک شدن است و آن زمان یکسری فعالیت‌ها در راستای جلوگیری از خشک شدن خزر انجام شد. 

وی افزود: خلیج فارس هیچ وقت خشک نمی‌شود، البته پیش از این سه بار در تاریخ‌های 20 هزار سال قبل، 60 هزار سال قبل و 120 هزار سال قبل به علت یخ‌بندان شدید این اتفاق رخ داده بود که دیگر پیش نمی‌آید. 

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه آب خلیج فارس بالا آمده است، گفت: تا زمانی که در قطب شمال یخ وجود دارد و این یخ‌ها در حال آب شدن است، آب خلیج فارس بالا می‌آید. 

وی افزود: آب دریای خزر شوری یک درصدی دارد و مناسب کشاورزی است، اما آقایان از سال 93 به بهانه کمبود آب، به غلط به دنبال کشت فراسرزمینی رفتند و اعلام کردند در کشورهایی نظیر برزیل، قزاقستان، غنا و اوکراین کشاورزی می‌کنند.

کردوانی ادامه داد: به گفته وزیر جهاد کشاورزی 500 هکتار از اراضی بیرون کشور به کشاورزی فراسرزمینی ما اختصاص یافته است؛ با این حال چندی پیش به من اطلاع دادند که این کشت فراسرزمینی فقط ادعای توجه به غذای مردم است‌ در حالی که آنها برای خود کار می‌کنند. 

این کارشناس محیط زیست به ظرفیت‌های خلیج فارس در اشتغال‌زایی اشاره‌ای کرد و گفت: در جنوب 2 هزار کیلومتر مرز آبی داریم که می‌توانیم به پرورش میگو و یا جلبک سبز به عنوان خوراک دام بپردازیم که این برای اقتصاد کشور مفید است. 

بنا‌براین گزارش، در ادامه این مراسم‌ استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک دانشگاه تربیت مدرس، اظهار داشت: باید تلاش کنیم حوزه اقتصاد دریایی مورد توجه باشد و ضرورت دارد دولت و مجلس به تقویت بنیه اقتصاد ملی با حوزه دریا بپردازند. 

محمدرضا حافظ‌نیا افزود: از نظر وضعیت ژئوپلتیکی در خلیج فارس 8 کشور ایران، عراق، عربستان، قطر، کویت، امارات و بحرین حضور دارند. 

وی ادامه داد: در منطقه خلیج فارس نیروهای واگرا بر همگرا غالب است، اوضاع سیستم منطقه‌ای خلیج فارس پیچیده شده است و کشورهای ایران، عربستان و عراق ساختار گیسخته قدرت منطقه‌ای در خلیج فارس دارند. 

وی به موقعیت برتر جغرافیای ایران در خلیج فارس اشاره‌ای کرد و گفت: ایده‌های مربوط به همگرایی سیاسی با شکست مواجه شده‌اند و از دید ژئوپلتیک، این ایده‌ها به نتیجه نمی‌رسد. 

حافظ‌نیا، ژئواکونومیک را بُعد اقتصادی ژئوپلتیک معرفی کرد و گفت: نهادسازی اقتصادی فراگیر مرکب از 8 کشور منطقه خلیج فارس و تأسیس سازمان همکاری اقتصادی منطقه خلیج فارس (ECOP) از مؤلفه‌های استراتژی ژئواکونومیکی است. 

وی ادامه داد: توسعه مشارکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی، تکنولوژی‌های نوین خصوصاً از اروپای غربی، آمریکا شمالی و شرق آسیا و پیوند زدن منافع تولید و مصرف‌کنندگان انرژی‌های فسیلی و نیز سرمایه‌گذاری صاحبان تکنولوژی در فرایندهای اقتصادی منطقه از دیگر مؤلفه‌های استراتژی ژئواکونومیکی است. 

استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک دانشگاه تربیت مدرس گفت: اتخاذ استراتژی مذکور در چارچوب مکتب ژئوپلتیک انسان‌گرا می‌تواند به جای جنگ و ستیز، صلح و امنیت و به جای عقب ماندگی، توسعه و پیشرفت و به جای رنج و نگرانی، آرامش و به جای نفرت، همزیستی را برای مردم و دولت‌های منطقه خلیج فارس به ارمغان آورد و همگرایی اسلامی را نیز معنادار کند. 

حافظ‌نیا تأکید کرد: این می‌تواند درنهایت توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و نیز اعتبار ژئوپلتیکی را نصیب کشور و مردم ایران در منطقه و جهان کند. 

م

دریای منطقه اقتصادی ژئوپلتیک اقتصاد توسعه افزود ادامه کشاورزی فراسرزمینی جغرافیای امروز حافظ‌نیا استراتژی سیاسی اظهار کردوانی خشک‌شدن دارند ژئوپلتیکی عربستان منطقه‌ای مؤلفه‌های می‌تواند پیشرفت سرمایه‌گذاری ژئواکونومیکی دریایی همگرایی تربیت مطبوعات کارشناس اینکه آلوده خصوصاً آمریکا اشاره‌ای دانشگاه نمایان طبیعت‌گردی استاد گزارش