برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: در هر استان کشور اعتباراتی برای کمک به زوجین نیازمند جهت انجام آزمایشات ژنتیک در نظر گرفته شده است.

مازندمجلس:

علیرضا ایزدپور در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: در سراسر کشور با پدیده ازدواج‌های فامیلی مواجه هستیم و همین موضوع سبب برخی معلولیت‌ها شده است.

وی افزود: آمار معلولیت‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی در استان‌های کوچک همانند سمنان بیش از سایر استان‌ها بوده و علت این موضوع نیز این است که در این استان ها، ازدواج‌های فامیلی به دلیل ارتباطات نزدیک‌تر افراد بیش از سایر استان‌ها است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به دو مرحله‌ای بودن آزمایشات ژنتیک اظهارکرد: آزمایشات مرتبط با ژنتیک دو مرحله‌ای است. یکی از این مراحل غربالگری ژنتیک است که بر اساس برنامه ششم توسعه اجباری اعلام شده است.

ایزدپور ادامه داد: سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی موظف شده بودند که آئین نامه‌های اجرایی را تهیه تا طرحی که به همت رئیس سازمان بهزیستی ارائه شده است، اجرایی شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور شناسایی زوجین پر خطر خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ اقداماتی به منظور شناسایی زوجین پر خطر صورت گرفت و ما نیز در سطح استان سمنان موفق به ارائه خدمات مشاوره رایگان به ۹۰۰ زوج شده ایم.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان تاکید کرد: پس از شناسایی زوجین پر خطر، این افراد به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شده و به این خاطر که این آزمایشات گران قیمت است، کمک‌هایی به این زوجین ارائه می‌شود.

ایزدپور با تاکید بر زمان بر نبودن مشاوره‌های ژنتیک اذعان کرد: مشاوره‌های ژنتیک زمان بر نیست و حدودا بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان زوجین را می‌گیرد.

ژنتیک زوجین سمنان بهزیستی استان آزمایشات شناسایی ارائه فامیلی ازدواج‌های ایزدپور منظور مشاوره تاکید مشاوره‌های اجرایی مرحله‌ای میزان موضوع استان‌ها افراد