برگزیده ها

مازندمجلس: ۴۰ سازمان عربی مخالفت کامل خود را با تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز داشته و تاکید کردند که این تصمیم به منزله خطری واقعی برای صلح و امنیت در منطقه است.

مازندمجلس:
به نقل از سایت خبری "عربی۲۱"، این ۴۰ سازمان عربی در بیانیه مشترکی تاکید کردند که این تصمیم دولت آمریکا به منزله ضربه‌ای مهلک به هرگونه تلاش برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای درگیری‌های اسرائیل با کشورهای عربی و روند سیاسی است که از کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۲ میلادی تا امروز جریان دارد.
این سازمان‌ها با اشاره به اینکه نادیده گرفته شدن اجماع نظر جهانی در خصوص این تصمیم از سوی آمریکا و پافشاری‌اش بر اعلام یک طرفه جدایی خروج قدس از حاکمیت فلسطین، نقض آشکار مسئولیت‌های کشورهایی خارج از هرگونه درگیری است به طوری که دولت آمریکا را شریک واقعی جرائم بین‌المللی انجام شده در حق قدس –که در سطح جهانی محکوم شدند- و در راس همه آنها شهرک‌سازی‌ها، مهاجرت اجباری و مصادره اراضی فلسطینی‌ها با زور قرار دارند.
در ادامه این بیانیه آمده است، آمریکا در طول سه دهه اخیر تلاش داشت با وجود موضعگیری‌های جانبدارانه‌اش، نقشی اساسی به عنوان یک میانجی و تضمین‌کننده دستیابی به توافقنامه صلحی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیل ایفا کند، واشنگتن مدعی بود که میانجی شفاف است که در فاصله‌ای برابر با هر دو طرف ایستاده است تا اینکه با تصمیم ترامپ نقش آمریکا به عنوان تضمین‌کننده دستیابی به راه‌حلی عادلانه و شفاف برای درگیری‌ها تضعیف شد.
در ادامه بیانیه این ۴۰ سازمان عربی تاکید شده، ارزش قدس تنها محدود به جایگاه و نماد ملی و معنوی آن برای همه گروه‌های مردمی در فلسطین نبوده بلکه این شهر ضامن اصلی تشکیل کشور برخوردار از حاکمیت فلسطین است. اگر تلاش‌ها برای تحقق حاکمیت واقعی فلسطینی‌ها بر قدس و برچیدن تمامی موانع موجود در این مسیر از جمله دیوار حائل اسرائیل در کرانه باختری و ده‌ها ایست نظامی شکست بخورند، تشکیل کشور فلسطین امری غیرممکن خواهد شد و کشور فلسطین تنها چند کانتون در کرانه باختری اشغالی خواهد بود که از یک طرف به شمال و جنوب و از طرف دیگر به نوار غزه نقسیم می‌شوند.
طبق این بیانیه، هدف از قوانینی که در حال حاضر اسرائیل بر روی آنها کار می‌کند، الحاق شهرک‌های بزرگ واقع در اطراف قدس در سه جهت شمالی، جنوبی و شرقی که به کرانه باختری متصل هستند به شهرداری اسرائیل در قدس است،‌ این امر به معنای الحاق هزاران کیلومتر از اراضی فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی و در ادامه از بین بردن امکان تشکیل کشور فلسطین با حاکمیتی واقعی است.
۴۰ سازمان عربی در ادامه تاکید کردند، خطرات پیامدهای این تصمیم دولت آمریکا، نیازمند اقدامات واقعی جامعه جهانی و دولت‌ها فراتر از مرز محکومیت این تصمیم است. زمان آن رسیده که قطعنامه‌هایی صادر شوند که حاوی اقداماتی عملی برای پایان دادن به نقض آشکار صلح و ثبات در منطقه و جهان باشند.
هیات‌های سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای و دولت‌ها و نیز نهادهای عربی ملزم به در پیش گرفتن اقداماتی سریع برای اعمال فشار بر آمریکا جهت عدول از تصمیمش هستند، در صورتی که نتایجی غیر از این حاصل شود، معنایش آن است که جهان بپذیرد آمریکا مانع از اجرای ساده‌ترین اصول عدالت انسانی یعنی بازگرداندن خاک، میهن و زندگی طبیعی و آزاد و حق تعیین سرنوشت به مردم یک کشور به عنوان نمونه‌ای برای سایر ملت‌های جهان شود.
این بیانیه در ادامه از واکنش اسرائیل نسبت به خشم فلسطینی‌ها و استفاده این رژیم از خشونت زیاد علیه حق مردم فلسطین برای برگزاری تظاهرات و اعتراض به اقدام آمریکا هشدار داد و تاکید کرد که این امر می‌تواند خشونت‌ها را بیشتر کرده و منجر به بی‌ثباتی بیشتر و شعله‌ور شدن درگیری‌ها در منطقه شود.
بیانیه یاد شده از سوی نهادهای حقوقی مختلف کشورهای عربی چون مصر، تونس، لیبی، مراکش، سوریه و فلسطین به امضا رسید.
آمریکا فلسطین بیانیه اسرائیل تصمیم ادامه تاکید فلسطینی‌ها واقعی جهانی اراضی دستیابی کرانه باختری تشکیل عنوان حاکمیت الحاق اشغالی دولت‌ها راه‌حلی منطقه بیشتر نهادهای هرگونه اقداماتی کشورهای محکومیت ترامپ اقدام اینکه میانجی درگیری‌ها تضمین‌کننده آشکار