برگزیده ها
کاش جای دغدغه حذف یارانه‌ها دنبال کاهش حقوق‌های نجومی بودید/ صحبت‌های روحانی درباره لایحه بودجه 97 شفاف نبود

مازندمجلس: رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: لایحه بودجه 97 سنخیتی با برنامه ششم ندارد، ای کاش دولت همان اندازه که برای حذف یارانه 44 هزار تومانی دغدغه دارد؛ یک صدم آن همتی برای کاهش یا کنترل حقوق‌های نجومی داشت.

مازندمجلس: حمیدرضا حاجی‌بابایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: برای حذف یارانه 44 هزار تومانی که در حال حاضر به اندازه 8 هزار تومان ارزش دارد؛ لایحه ارائه می‌دهند تا از مجلس چک سفید امضا بگیرند، اما اراده‌ای برای حذف یا حتی کاهش حقوق‌های نجومی وجود ندارد و برای حفظ و افزایش آن هزار استدلال می‌آورند.

وی گفت: در بودجه سال گذشته هم تصویب شد که یارانه ثروتمندان حذف شود متاسفانه اقدامی نشد و اکنون در لایحه سال 97 این موضوع در کنار افزایش قیمت حامل‌های انرژی می ‌خواهد انجام شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بنزین یک‌هزار و 500 تومان شود؛ دولت 13 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تمام مشکلات ما از عدم اجرای قانون نشأت می‌گیرد، گفت: در ماده 39 برنامه ششم توسعه به صورت شفاف و روشن وضعیت درآمدها مشخص شده است؛ اینکه باید این درآمدها در کدام حساب واریز شود و اینکه دولت با یک شرایطی اجازه دارد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه این طور نیست که در صورت گران شدن بنزین مشخص نباشد که کجا خرج می‌شود، تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه دولت در لایحه بودجه سنواتی هر میزان که می‌خواهد می‌تواند در صورت تصویب مجلس حامل‌های انرژی را گران کنند اما پول آن را بر اساس تصویب مجلس باید در بخش بهره‌وری صادرات غیر نفتی، خانواده‌های نیازمند و عدالت اجتماعی هزینه کند.
وی گفت: مشکل اساسی ما اکنون مغایرت لایحه دولت با برنامه ششم توسعه است، دولت باید تمام هزینه‌ها و خرج را در بودجه براساس برنامه ششم مشخص کند اما دولت گرانی‌ها را به عهده مجلس گذاشته است.
نماینده مجلس دهم شورای اسلامی گفت: بار اول که بنزین از 100 تومان به 400 تومان افزایش یافت تمام مسئولان از رسانه ملی و جلسات گفتند که می‌خواهیم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم اما قبل از آن مبالغی را به حساب شما می‌ریزیم که مردم انصافا همراهی کردند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد قیمت بنزین از 400 به 1000 تومان رسید اما اکنون چیزی را به مردم اضافه نکرده‌ایم.
حاجی‌بابایی اظهار کرد: تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 که اکنون مورد بحث در سراسر کشور قرار گرفته و حتی برخی می‌خواستند آن را تکذیب کنند.

وی با بیان اینکه آنها می‌گویند دولت مکلف است در سال 97 قیمت حامل‌های انرژی را به شکلی تعیین کند که نسبت به تاریخ یک فروردین ماه سال 96، 174 هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد؛ ادامه داد: یعنی در صورت تصویب مجلس از مردم برای گران کردن حامل‌های انرژی 174 هزار میلیارد ریال دریافت می‌شود و اگر بنزین یک‌هزار و 500 تومان شود 13 میلیارد تومان دولت درآمد خواهد داشت.

 نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که در کجای لایحه دولت کمک و مساعدت وجود دارد؟ افزود: در این لایحه در خصوص حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها گفته شده است.
وی گفت: گرانی قیمت‌ها خوب است اما باید رعایت حال مردم را کرد، و اقشار کم درآمد را تقویت کرد؛ با این وضعیت اگر بودجه را مصوب کنیم برای مردم قابل تحمل و کشش نخواهد بود و اقشار پایین جامعه نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند.
حاجی‌بابایی با اشاره به تبصره 18 لایحه بودجه اظهار کرد: سال 97 درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها 110 هزار میلیارد خواهد بود که از این مبلغ فقط 30 هزار میلیارد در بودجه آمده است.

وی با اشاره به اینکه باید در جامعه توازن ایجاد کرد، ادامه داد: دولت باید همه درآمدهای خود را در لایحه بیاورد، نباید موضوعی را مصوب کنیم که خلاف برنامه ششم توسعه باشد، ای کاش در رابطه با حقوق‌های نجومی در این لایحه بحث می‌شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس جمهور در مورد لایحه بودجه 97 در صحن مجلس خاطر نشان کرد: رئیس جمهور بحث از شفافیت در بودجه 97 می‌کند اما صحبت‌هایش در این مورد شفاف نبود مثلا نگفتند نسبت دولت بودجه با برنامه ششم چیست؟

وی بیان کرد: رئیس جمهور در مورد نفت، بحث بازنشسته‌ها، عدالت اجتماعی کارکنان و کارمندان و موسسات مالی و اعتباری وضعیت بودجه 9 را روشن کند، زیرا عدالت یعنی به این مسائل اساسی در بودجه توجه جدی شده باشد.

و

بودجه لایحه تومان برنامه انرژی حامل‌های اینکه میلیارد افزایش حاجی‌بابایی بنزین اسلامی درآمد تصویب وضعیت شورای توسعه اکنون همدان ادامه اشاره جمهور یارانه‌ها عدالت نجومی حقوق‌های اظهار جامعه اقشار درآمدهای قیمت‌ها افزود یک‌هزار اجتماعی درآمدها اساسی نماینده یارانه تبصره