برگزیده ها

مازندمجلس: معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات هر نوع گندم خوراکی و دامی به کشور ممنوع است و آنهایی که سال‌های ۹۲ برای واردات گندم ارز گرفته، ثبت‌ سفارش کرده و یک سال فرصت داشتند گندمی وارد نکرده‌اند و اکنون برای واردات این محصول فشار می‌آورند.

مازندمجلس:، علی‌اکبرمهرفرد امروز در آیین آغاز به کار نمایشگاه محصولات ارگانیک که در بوستان گفت‌وگوی تهران تا ابتدای دی‌ماه فعال خواهد بود در جمع خبرنگاران در مورد نابسامانی‌های اخیر بازار نهاده‌های دامی و افزایش قیمت محصولات دامی گفت: افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت جهانی برخی کالاها سبب شد تا قیمت نهاده‌های دامی افزایش یابد و به‌تبع آن قیمت محصولات مانند مرغ و تخم‌مرغ نیز افزایش یافته که ما اقدامات مختلفی برای تنظیم بازار انجام داده‌ایم. 

معاون حجتی در امور بازرگانی به مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی برای اختصاص ارز به نهاده‌های دامی بدون محدودیت خبر داد و گفت: از واردکنندگان هم خواسته‌ایم تا نهاده‌های وارداتی خود را با قیمت مناسب عرضه کنند و حتی سازمان حمایت به این موضوع ورود کرده و از واردکنندگان خواسته است تا با سود معقولی نهاده‌های وارداتی خود را عرضه کنند.

مهرفرد همچنین از ابلاغ دستورالعملی به شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد و گفت: طی این دستورالعمل شرکت مؤظف است تا به هر میزان لازم و بدون دخالت واسطه‌ها به تشکل‌های تولیدکننده نهاده دامی عرضه کند، همین مسئله باعث شد تا جلوی رشد قیمتی گرفته شود و امیدواریم به مرور تأثیری که بر افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شده بود کاهش یابد.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد افزایش قیمت برنج در بازار و ممنوعیت ثبت‌ سفارش برنج خارجی تصریح کرد: سالانه در کشور ۳ میلیون تن برنج مصرف می‌شود که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن از طریق تولید داخلی تأمین و تنها نیاز به واردات ۸۰۰ هزار تن برنج است که در ۵ ماهه ابتدایی امسال همین میزان برنج وارد کشور شده است.

وی مشکل در نظام توزیع را یکی از مسائلی دانست که سبب بروز مشکلاتی در تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله برنج می‌شود و افزود: در حال بررسی موضوع هستیم ،ما نگفته‌ایم که واردات برنج خارجی از جمله برنج هندی ممنوع است بلکه به دلیل آنکه به اندازه کافی برنج وارد شده ثبت سفارش آن را موقتاً متوقف کرده‌ایم و ممکن است اگر بررسی‌هایمان مشخص شود دوباره ثبت سفارش برقرار شود یا همچنان متوقف بماند.

مهرفرد همچنین در مورد ممنوعیت واردات گندم و این پرسش که چگونه علی‌رغم ممنوعیت گندم وارد گمرکات کشور شده است، گفت: واردات گندم خوراکی از سال ۹۴ ممنوع شده است اما در همان سال با ارز آزاد گندم دوروم که برای تولید ماکارانی و پاستا استفاده می‌شود آزاد بود و وارد شد که همین نوع گندم نیز تقریباً از ابتدای سال ۹۶ وارداتش ممنوع شد و اکنون واردات گندم دوروم، خوراکی و دامی ممنوع است.

وی به فشار افرادی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ برای واردات گندم به کشور ارز دریافت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: برخی از آنها سعی می‌کنند تا در شرایط کنونی در ازای این ارز گندم وارد کنند که ما موافقت نکرده‌ایم. مضاف بر آنکه مهلت ثبت سفارش این افراد در سال ۹۲ برای واردات گندم ۶ ماه بوده که قابل تمدید هم بوده اما متأسفانه این افراد ارز را گرفته و در فرصت یک ساله‌ای که داشته‌اند گندمی وارد نکرده‌اند و امروز بسیاری از آنان مدعی هستند.
معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد ورود موقت گندم برای برخی از کارخانجات نیز تصریح کرد: ورود موقت گندم آزاد است چرا که ما موافقیم گندم به قیمت بین‌المللی وارد و پس از فرآوری در کارخانه آراد صادر شود که می‌تواند برای کشور نیز ارزآوری داشته باشد.

م

واردات افزایش همچنین سفارش نهاده‌های معاون ممنوع بازرگانی کشاورزی بازار ممنوعیت محصولات خارجی تصریح تولید میلیون خوراکی دوروم افراد متوقف واردکنندگان تخم‌مرغ ابتدای امروز تنظیم وارداتی میزان مهرفرد موضوع گرفته