برگزیده ها
افزایش 48 هزار میلیارد تومانی در بودجه ۹۷ منطقی به نظر نمی‌رسد

مازندمجلس: عضو فراکسیون امید مجلس گفت: افزایش 48 هزار میلیارد تومانی در بودجه ۹۷ غیر منطقی به نظر می‌رسد اما مجبوریم که این افزایش را هر ساله داشته باشیم.

مازندمجلس:سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان ارزیابی خود از بودجه سال 97 کل کشور، اظهار داشت: آنچه که در لایحه بودجه سال 97 متوجه شدیم این است که بودجه 320 هزار میلیارد تومانی حدود 360 هزار میلیارد تومان می‌شود و این یعنی ما حدود 48 هزار میلیارد تومان اضافه بودجه در سال 97 به نسبت سال گذشته داریم ولی بحث این است که چند درصد از بودجه تحقق پیدا می‌کند؟

وی افزود: امسال حدود 50 درصد بودجه وصولی وجود داشت یعنی از 309 هزار میلیارد تومان حدود 48 درصد وصولی داشتیم واین به بدان معنا است که وقتی در آذرماه وصولی ما این میزان است و اسفندماه این میزان 70 درصد می‌شود و بیشتر از این هم نمی‌شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به صورت خوشبینانه این مبلغ زیر 90 درصد است بنابراین افزایش این مقدار غیر منطقی به نظر می‌رسد اما مجبوریم که این افزایش را هر ساله داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: نکته بعد این است که کل درآمدی که ایجاد می‌کنیم بیشتر برای هزینه‌های جاری‌ است و این یعنی اولویتی برای بودجه‌های جاری قرار می‌گیرد که این گریز ناپذیر است؛ بنابراین از سهم عمرانی کم می‌شود و این بخش به اولویت دوم بدل می‌شود.

«بر این اساس برای بخش عمرانی تعریف دیگری مشخص می‌شود مثلا انواع اوراق مشارکت، خزانه و سایر اوراقی که در بودجه معرفی شده است را قرار می‌دهند. به عنوان مثال 40 هزار میلیارد تومان از این اوراق‌ها تعریف می‌کنیم که ماهیتشان در بودجه عمرانی می‌تواند به درد بخورد.«

موسوی بیوکی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تصور من این است که بودجه ما قابلیت این میزان افزایش را ندارد همچنین کاش می‌توانستیم نسبت بودجه عمرانی را در بودجه حفظ کنیم چرا که نسبت بودجه عمرانی با یارانه‌ها در دو کفه یک ترازو با هم برابری می‌کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: به نظر من بهتر بود مجلس به این چالش می‌افتاد که یک بار این سوال جدی را در دستور می‌داشت که چه باید کرد که این حجم را به بودجه عمرانی تخصیص دهند لذا که این اتفاق را در مجلس و کمیسیون باید مطرح و برطرف کنیم.

بودجه عمرانی میلیارد تومان افزایش میزان بیوکی موسوی وصولی می‌کنیم همچنین تومانی تعریف عنوان دیگری کمیسیون بنابراین فراکسیون اسلامی اضافه منطقی بیشتر گفت‌وگو شورای