برگزیده ها

مازندمجلس: مشاور سیاسی حزب سوسیال دموکرات در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در یادداشتی توضیحاتی درباره اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره «راز برجام» مطرح کرد.

مازندمجلس:
«الدار مامدوف»، مشاور سیاسی حزب سوسیال دموکرات در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و رئیس گروه دوستی پارلمانی با ایران در یادداشتی در وبگاه «لوب‌لاگ» درباره اظهارات اخیر «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داده است. 
«موگرینی» در جلسه‌ای در پارلمان اروپا روز گفت  در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای تعامل سازنده در منطقه است. او گفت که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است. 
وی تصریح کرد: «در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای -و نه در یکی از بندهای آن- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای تعاملی از نوع دیگر یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد.»
«مامدوف» در یادداشت خود در لوب‌لاگ، با عنوان «استدلال راهبردی موگرینی برای برجام» نوشت: «بیش از دو سال پیش، زمانی که برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5 مورد توافق قرار گرفت امیدواری‌های بالایی وجود داشت که این توافق زیربنایی برای نوع جدیدی از روابط با ایران فراهم خواهد آورد- یعنی روابطی که به جای بازداری و انزوا بر تعامل و گفت‌وگو استوار است.»
او اضافه کرد: «به گفته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار بود برنامه جامع اقدام مشترک زیربنایی در روابط ایران با غرب باشد و نه سقفی برای آن.»
سیاستمدار اروپایی در ادامه به اقدامات متعدد دولت آمریکا علیه برجام، از جمله عدم صدور تأییدیه برای ایران اشاره کرده و نوشته است: «در نتیجه چنین اقداماتی، نگرانی اصلی حامیان برجام بیش از آنکه سرمایه‌گذاری روی آن باشد، حفظ بقای آن است. این موضوع در سخنرانی 12 دسامبر فدریکا موگرینی در پارلمان اروپا مشخص بود. جلسه به ابتکار قانونگذاران اروپایی که نگران سرنوشت توافق هستند، تشکیل شده بود.»
«در چنین شرایطی، موگرینی حرف‌هایش را تنها به تکرار استدلال‌های قبلی در حمایت از حفظ برجام که خیلی‌ها آنها را از حفظ شده‌‌اند محدود نکرد، بلکه استدلال جدیدی در حمایت از اهمیت راهبردی توافق مطرح کرد. در این راستا، او به نمایندگان پارلمان اروپا یادآوری کرد که مزیت واقعی توافق، که حتی از نتایج آن در زمینه منع اشاعه هم مهم‌تر است، تجدید تعامل با جهان است.»
وی اضافه کرده است: «شکوفا کردن مزایای ملموس توافق نوعی سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت خواهد بود که می‌تواند جامعه ایران را هم از حیث سیاست‌ خارجی و هم سیاست داخلی در مسیر متعادل‌تری قرار دهد. تبدیل کردن یک کشور محوری در خاورمیانه از دشمن به رقیبی که همکاری با آن امکان‌پذیر است دستاوردی است که از منظر امنیتی، اقتصادی و حقوق بشری حائز اهمیت است.»
او می‌نویسد: «[تضعیف برجام] همچنین، بررسی سازنده سایر موضوعات محل اختلاف نظیر برنامه موشکی بالستیک ایران، سیاست‌های منطقه‌ای آن و نقض حقوق بشر را دشوارتر خواهد کرد. برای آن دسته از کسانی که انتقاد می کنند توافق نتوانسته به این موضوعات بپردازد و تنها روی مسائل هسته‌ای تمرکز کرده، موگرینی یادآوری کرد که انجام این کار، انتخاب ایران نبوده بلکه انتخاب آمریکا و متحدانش در خلیج فارس بوده است. او این نکته را فاش کرد که بخشی از برجام که می‌گوید این توافق می‌تواند مسیر را برای 'تعامل سازنده‌تر در منطقه' هموار کند، به درخواست ایران در متن گنجانده شده است.»
«مامدوف» در توضیح درباره این بخش از سخنان موگرینی نوشته است: «به عبارت دیگر، اجرای موفقیت‌آمیز برجام و اعتمادی که تولید خواهد کرد را می‌توان سرمایه‌ای برای بحث درباره موضوعاتی دانست که برای اروپایی‌ها به اندازه آمریکایی‌ها اهمیت دارد.»او در پایان یادداشت خود نوشته است: «بنابراین، برجام به خودی خود هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای دست یافتن به این تحول گسترده‌تر است.»
ایران برجام توافق موگرینی اروپا پارلمان تعامل درباره توضیح زیربنایی اروپایی منطقه گنجانده اهمیت نوشته برنامه می‌تواند مقدمه درخواست روابط خارجی مامدوف اضافه مشترک اقدام آمریکا جدیدی تبدیل موضوعات سیاستمدار یادآوری حامیان سرمایه‌گذاری حمایت راهبردی یادداشت فدریکا لوب‌لاگ عنوان مضمون هسته‌ای سازنده اظهارات فراهم سیاست سازنده‌تر تعاملی نگرانی استدلال