برگزیده ها
اهداف توقف ثبت سفارش واردات خودرو/ آئین‌نامه واردات خودرو به زودی ابلاغ می‌شود

مازندمجلس: رئیس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه کنترل تقاضا، حرکت به سمت تولید داخلی و صادرات 3 موضوع مورد تاکید برای تدوین آئین‌نامه جدید ثبت سفارش واردات خودرو است، گفت: معلوم نیست حتما این سه مورد در آئین‌نامه جدید لحاظ شود.

مازندمجلس:، مجتبی خسروتاج در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین تصمیمات در رابطه با ثبت سفارش واردات خودرو گفت: وضعیت ثبت سفارش واردات خودرو طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: ثبت سفارش‌های قبلی خودرو تا اواخر دیماه ۹۶ اعتبار دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی اینکه آیا تعرفه‌ واردات خودرو افزایش می‌یابد، گفت: جزئیات را نمی‌توانم تا قبل از مصوبه دولت اعلام کنم.

خسروتاج بیان داشت: هدف از دستورالعمل تعرفه واردات، حمایت از تولید خودرو یا قطعات خودرو در داخل کشور توسط صاحبان برند است، تا بخشی از تولیدات داخل کشور را به سمت صادرات سوق دهیم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: هدف از توقف ثبت سفارش واردات خودرو علاوه بر توجه به تولید داخلی، کنترل تقاضای ارز است و نباید ورودی خودرو به کشور به اندازه‌ای باشد که تقاضای ارز زیاد باشد، بلکه باید تقاضا برای ارز را کنترل کرد. 

خسروتاج گفت: کنترل تقاضا، حرکت به سمت تولید داخلی و حرکت به سمت صادرات سه موضوعی است که در آئین‌نامه واردات خودرو که قرار است، تا چند روز آینده اعلام شود، پیش‌بینی شده است، اما فعلا مشخص نیست که آئین‌نامه مصوب دولت براساس این سه بند باشد یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آئین‌نامه‌ای که قرار است ابلاغ شود می‌تواند واردکنندگان خودرو را به سمت تولید داخلی پیش‌ببرد، اظهار داشت: سیاست برای تولید داخل و یا ایجاد انگیزه برای تولید داخل عوامل متعددی دارد، اما یکی از این ابزارها، در بخش واردات خودرو مطرح است، زیرا وارکنندگان خودروها باید بدانند که برای ماندن در بازار ایران، به انتقال تکنولوژی، تولید قطعات یدکی و برنامه‌ریزی برای صادرات را جزء برنامه‌های خودشان قرار دهند و این نگاه که ایران بازار خوبی است، را کنار بگذارند. 

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: پیام کلی آئین‌نامه واردات خودرو که قرار است ابلاغ شود، این است که واحدهای تولید خودرو خارجی بدانند که برای خودرو باید به سمت کار و تولید مشترک با ایرانیها گام بردارند. 

وی افزود: آنچه در رابطه با این آئین‌نامه واردات خودرو صورت گرفته است ، بحث حمایت از کارخانجات خودروسازی فعلی نیست، زیرا از آنها حمایت کافی صورت می‌گیرد، اما آنچه که در آئین‌نامه جدید مطرح است، این است که چطور در آینده می‌توانیم به سمت خودروهای با کیفیت بهتر حرکت کنیم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت  افزود: کشور چین اصلا اجازه واردات خودرو نمی‌دهد، مگر اینکه تولید مشترک باشد. بسیاری از کشورها مجوز ورود خودرو را به شرطی می‌دهند که در زمینه تولید کاری انجام دهند و حتی خودروسازی ما به شرطی اجازه ورود در یک کشور آفریقایی را اخذ کرده است که در آن کشور تولید مشترک انجام دهد. 

خسروتاج در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آمار واردات خودرو درست نیست، زیرا اگر درست بود باید خودرو وارداتی به اندازه کافی برای متقاضیان در بازار وجود داشت، آیا به نظر شما آمار واردات درست است یا احتکار توسط واردکنندگان خودرو صورت گرفته است، گفت: گمرک کشور مرجع رسمی برای اعلام آمار واردات و صادرات کشور است. 

وی افزود: در هر کالایی ممکن است دارنده آن برای سود بیشتر، کالای خود را با بازار عرضه نکند و این فقط در مورد خودرو اتفاق نمی‌افتد. بنابراین اگر کالایی حساس باشد سازمانهای مربوطه با احتکار برخورد می‌کنند و اگر حساس نباشد، ممکن است، برخوردی با احتکار آن صورت نگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: خودرو‌های خارجی جزء کالای ضروری نیست، اما اگر آن را احتکار کنند، سازمان حمایت با آنها برخورد می‌کند. 

وی افزود: نزدیک به 5300 دستگاه خودرو به گمرکات کشور وارد شده که اینها بدون ثبت سفارش وارد شده و مجوز ندارد. نزدیک 3 یا 4 هزار خودرو هم در بنادر کشور وجود دارد که کالاهای ترانزیتی است، اما در مجموع آمار خودروهای موجود در گمرکات با هم اعلام می‌شود. 

خسروتاج گفت: سال گذشته حدود 85 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد و حدود 2 میلیارد دلار بار مالی برای کشور داشت. 

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: براساس نظر شخصی‌ام می‌گویم، اگر اجازه دهیم 5 درصد تولید داخلی یعنی سالانه حدود 80 هزار دستگاه خودرو، به کشور وارد شود، پاسخگوی نیاز داخلی است. 

ب

خودرو واردات تولید توسعه آئین‌نامه اعلام تجارت افزود خسروتاج داخلی سفارش حمایت صادرات احتکار بازار دستگاه مشترک اجازه کنترل رابطه آینده ابلاغ خبرنگار خودروهای کالایی کالای گمرکات نزدیک برخورد خودروسازی گرفته براساس تقاضا تقاضای واردکنندگان اظهار خارجی اینکه بدانند قطعات