برگزیده ها
برخی مصوبات مجلس در عرصه سیاست خارجی مشکلی از کشور حل نمی‌کند

مازندمجلس: سخنگوی شورای نگهبان، گفت: برخی مصوبات مجلس در عرصه سیاست خارجی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند و تصویر روشنی از اجرای آن وجود ندارد.

مازندمجلس:، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز دوشنبه 27 آذر در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه نتایج پژوهش‌های انجام شده در کشور کمتر در عرصه عمل و اجرا مشاهده می‌شود بر ضرورت ارتقای جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد و گفت: نمایندگان مجلس باید به این موضوع توجه داشته باشند که قانونگذاری بدون لحاظ کردن جوانب پژوهشی امکان‌پذیر نیست.

وی با ذکر اینکه در بسیاری از نظام‌های قانونگذاری تعهد به نظرات کارشناسی و تخصصی بسیار مهم است، اظهار داشت: در اتحادیه اروپا تا وقتی که کمیسیون تخصصی مربوطه نظر خود را ارائه ندهد هیچ قانون تدوین نمی‌شود.

کدخدایی تحقق سوگند نمایندگان به پاسداری از قانون اساسی را منوط به مراجعه به نظر کارشناسی در عرصه قانونگذاری خواند و با طرح این سوال که پژوهش‌های صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس چه اثری در قانون‌گذاری مجلس دارد، گفت: گاهی یک پیشنهاد ذیل یک مصوبه سیکل قانونگذاری را به هم می‌ریزد چرا که دقت کارشناسی در آن رعایت نشده و مصوبه با متن از پیش تدوین شده هماهنگ نیست.

وی با تاکید بر لزوم در دستور کار بودن بحث جامعه نگر بودن قوانین خاطرنشان کرد: قوانین جامع باید جایگزین تولید قوانین جزیی و انبوهی شوند که موجب سردرگمی مکفیان و برخی سوء استفاده‌ها می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان  در ادامه با تصریح بر اینکه تدوین قوانین جامعه با یک یا دو جلسه امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به راحتی و در عرض چند نشست علنی مجلس آن را به اتمام برد، گفت: من سال گذشته هم این پیشنهاد را دادم که جلسات علنی مجلس باید کمتر شود و به جای آن جلسات کمیسیون‌های تخصصی افزایش یابد. البته انتقاداتی هم به این پیشنهاد شد ولی مجلس نیز تا حدی آن را رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند اگر مجلس جلسه علنی کمتری داشته باشد به معنای آن است که کاری انجام نمی‌دهد اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید برای قانونی که می‌خواهند تدوین کنند تا چند سال کشور را اداره کند فکر و بررسی کافی در نشست‌های تخصصی داشته باشند.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود از ضرورت توجه به اقتضائات زمان در عرصه تدوین قوانین سخن گفت و با اشاره به اینکه قواعدی برای برخی مصوبات که به شورای نگهبان می‌آید مترتب نیست، گفت: این در حالی است که رئیس مجلس یکبار هزینه بالای برگزاری هر دقیقه نشست علنی مجلس را اعلام کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان  با اشاره به برخی مصوبات مجلس در عرصه سیاست خارجی که مشکلی را از کشور حل نمی‌کند عنوان داشت: نهایتاً در مقابل مصوبه‌ای در آمریکا ما هم در مجلس مصوبه‌ای می‌گذرانیم اما تصویر روشنی از اجرای آن وجود ندارد.

وی با  تاکید بر غافل نشدن از نظارت به عنوان وظیفه اصلی مجلس به ابزارهای اعمال آن از جمله سوال، استیضاح و ... اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سوال و استیضاح در صورتی که واقعی و فارغ از مسائل جنائی و سیاسی باشد مهم است.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود به محدود نبودن قوه مقننه به مجلس اشاره کرد و با ذکر اینکه شورای نگهبان و در مواردی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز جزو قوه مقننه محسوب می‌شوند گفت: از این رو اهمیت موضوع پژوهش برای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری توصیه رهبر معظم انقلاب به شورای نگهبان جهت راه‌اندازی مرکز مطالعاتی گفت: شورای نگهبان می‌کوشد در این مرکز با دعوت از کارشناسان از نظرات تخصصی آنان استفاده کند البته اگر هم لازم باشد از آنان برای حضور در نشست‌های شورای هم دعوت به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه سیکل قانونگذاری در کشور ما از ابتدا از بالا به پایین بوده و کارشناسی‌ها از سوی دولت و مجلس صورت می‌گرفته است بیان داشت: این سیکل باید عوض شود و از جامعه آغاز شود. زیرا شاید ایده‌ خوبی از سوی مجلس و دولت مطرح شود ام ضرورتی به صرف وقت برای آن نباشد.

کدخدایی از دیدار روز گذشته خود با اصناف و تاکید بر روی موضوع کسب و کار اینترنتی به علت اقتضاعات امروز جامعه سخن گفت و ادامه داد: رصد کردن این اقتضاعات وظیفه مرکز پژوهش‌های مجلس است که می‌تواند آن را به مجلس منعکس و پیش‌نویس قانون را تهیه کند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر پیش‌نویس‌های مختلفی از قوانین در «رنک»‌های مختلف برای اقشار گوناگون جامعه منتشر می‌شود تا در ظرف زمانی مشخص بازخوردهای آن معلوم شود گفت: ما امروز جامعه‌ای پاینده و پویا داریم و اگر این پیش‌نویس‌ها را در اختیار اقشار جامعه بگذاریم عکس‌العمل‌ها و بازخورها را خواهیم دید که اگر منفی بود دیگر ضرورتی ندارد وقت صرف تدوین و اجرای آن کنیم.

وی بررسی مصوبات مجلس در لوایح بودجه و برنامه‌های پنج ساله را برای شورای نگهبان نوعی عذاب خواند و با اشاره به اینکه دولت نظرات متعددی ذیل مصوبات مجلس در این دو حوزه داشته و اختلاف‌نظرها به شورا منتقل می‌شود اظهار داشت: درنهایت به علت کمبود وقت دولت اعلام می‌کند که من این مصوبات را نمی‌توانم اجرا کنم یا اینکه بندهایی در مصوبات مجلس از بودجه به لایحه وجود دارد که خود به قانون نیازمند است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان نقش مرکز پژوهش‌ها را در تدوین قوانین بسیار مهم خواند و گفت: این مرکز با تلفیق نظرات کارشناسی می‌تواند آینده بهتری برای اجرای قوانین پیش‌بینی کند.

شورای نگهبان اینکه اشاره قوانین قانونگذاری مصوبات تدوین کدخدایی سخنگوی جامعه پژوهش‌های تخصصی قانون کارشناسی نظرات تاکید اظهار اجرای پیشنهاد دیگری سخنان خواند امروز نمایندگان پژوهش موضوع همایش وظیفه ندارد مصوبه‌ای اعلام فرایند استیضاح عنوان تشخیص می‌تواند اقشار بودجه اقتضاعات ضرورتی نشست‌های مصلحت مقننه البته مشکلی مصوبه رعایت نمی‌کند ضرورت باشند بسیار خارجی سیاست گذشته جلسات امکان‌پذیر ادامه نگهبان  خاطرنشان می‌شوند بررسی