برگزیده ها
ذخیره صندوق توسعه ملی در حال پایان یافتن است/ پولی پرداختی به بازنشستگان کفایت نمی‌کند

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازنشستگان گفت: پولی که به بازنشستگان پرداخت می‌کنند کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آن‌ها باید از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند.

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازنشستگان گفت: پولی که به بازنشستگان پرداخت می‌کنند کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آن‌ها باید از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز در سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: سال‌های پیش این جلسه به نحوی برگزار می‌شد و درباره ارتباط فعالیت‌های قانونگذاری در مجلس و نیازهایی که به پژوهش دارد گفت‌و‌گوهایی انجام می‌شد و تردیدی در این موضوع نیست که یک قانونگذاری خوب باید متکی بر پژوهش باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پژوهش باید نیازهای کشور را احصاء کرده و راه حل‌های درستی ارائه دهد، افزود: امروز در موقفی قرار داریم که شرایط کشور اقتضائات جدیدی دارد و نگاه به قانونگذاری باید از سنخ متعارف مقداری تغییر یابد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید با مراکز علمی کشور و انجمن‌های علمی کشور مرتبط بوده و از ظرفیت آن‌ها استفاده کند، ادامه داد: در حال حاضر باید بدانیم که در چه وضعیت و موقفی قرار داریم تا نیازهای کشور را به درستی تشخیص دهیم و برای آن برنامه ریزی کرده و بر روی آن تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چند بخش وجود دارد، یادآور شد: بخشی از شرایط به وضعیت بین المللی و منطقه‌ای باز می‌گردد لذا در شرایط فعلی حداقل در محاسبات خود باید این موضوع را در نظر بگیریم که رفتار آمریکا و برخی از کشورهای دیگر در منطقه به گونه‌ای بوده که به دنبال ضربه زدن به منافع ملی ایران هستند و هر از چند گاهی دیده می‌شود که مجلس ملی آمریکا و تمهیدات بین المللی این کشور مشکلاتی را برای ایران به وجود می‌آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلاتی که توسط آمریکایی‌ها ایجاد می‌شود، بر اساس دسته بندی مشخص می‌شود که بخشی مسائل سیاسی، بخشی اقدامات ایذایی منطقه‌ای و بخشی مشکلاتی بوده که در صحنه اقتصادی برای ایران ایجاد می‌کنند.

لاریجانی موضوع مهم دیگری را که باید به آن توجه شود وضعیت اقتصادی درونی کشور دانست و ادامه داد: کشور با چالش‌های متعدد اقتصادی روبه رو است که برخی از آن‌ها مزمن بوده و مربوط به چند دوره است و نکته مهم این بوده که این چالش‌ها به گونه‌ای به یکدیگر تنیده شده که حل تک موردی آن‌ها حلال مشکلات کشور نیست و باید در یک حوزه پهن تری آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده کشور مسئله بودجه کشور است، اظهار داشت: تمام منابعی که از نفت، مالیات و سایر موارد تهیه می‌شود در ‌‌نهایت به زور حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که بودجه جاری کشور نیز در همین حدود است.

رئیس قوه مقننه افزود: اکنون رئیس مرکز پژوهش‌ها از بودجه‌ای که به مرکز پژوهش‌ها برای فعالیت‌های تحقیقاتی اختصاص نمی‌دهند گلایه می‌کرد که گلایه درستی بوده و باید رفع شود اما در مجموع وضعیت کشور به همین ترتیب است و بودجه‌ای که در کل کشور و درآمدهایی که حاصل می‌شود حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه جاری کشور نیز همین حدود است.

وی با بیان اینکه یک دوره‌ای در دهه ۷۰ تا سال ۸۳ برای شرایط بحرانی کمبود منابع از حساب ذخیره جبران می‌شد، ادامه داد: پس از مدتی حساب ذخیره تعیین تکلیف شد و صندوق توسعه ملی تشکیل شد که پس از آن دولت‌ها شرکت‌هایی را که تحت عنوان اصل ۴۴ باید فروخته می‌شد را فروختند و در اختیار بخش خصوصی قرار دادند و درآمد حاصل از آن برای کسری بودجه صرف شد؛ که این منبع نیز در حال پایان یافتن است لذا راهکار دیگری اتخاذ شد که فروش اوراق است.

لاریجانی با اشاره به اینکه فروش اوراق یعنی افزایش بدهی برای سال‌های بعد تصریح کرد: این وضعیت گره بزرگی برای کشور بوده و مشخص است که مشکل در چه بخشی قرار دارد و این مشکل آن بوده که بدنه اجرایی کشور بسیار وسیع است لذا توانمندی کشور برای تامین این بودجه جاری امکان پذیر نیست و تمامی دستگاه‌ها چنین مشکلی دارند و مربوط به یک دستگاه نیست.

وی افزود: آموزش و پرورش باید هزینه یک میلیون معلم و سایر کارمندهای خود را پرداخت کند؛ از سوی دیگر طرح سلامت وجود دارد که باید بودجه سنگینی به این منظور اختصاص یابد و همچنین از سوی دیگر وزارت علوم و نیروهای مسلح و غیره وجود دارند که بودجه خاص خود را نیاز دارند، البته کنار این هزینه‌ها مسائل دیگری وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازنشستگان مرتبا اظهار می‌کنند که وضعیتشان مناسب نیست، ادامه داد: پولی که به بازنشستگان پرداخت می‌کنند کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آن‌ها باید از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند لذا در بودجه باید برای آن‌ها منابع در نظر گرفته شود و اگر به بودجه سال ۹۷ نگریسته شود مبالغ بسیار بالایی برای بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است زیرا صندوق‌های بازنشستگی ظرفیت آن را ندارند و باید در بودجه منابع آن‌ها تامین شود.

وی یادآور شد: همانگونه که به شاغلان منابع تخصیص می‌یابد، باید به بازنشستگان نیز اختصاص یابد که این روند رو به صعود است.

لاریجانی با بیان اینکه مسائل دیگری همانند محیط زیست، غبار و آلودگی هوا به سرمایه گذاری جدید نیاز دارد، افزود: گره‌های مختلف دیگری در کشور وجود دارد که به یکدیگر تنیده است.

وی ادامه داد: در حوزه مرکز پژوهش‌ها باید نگریسته شود که در چه موقفی قرار داریم و چگونه باید آن‌ها را رصد کنیم، به چه بخش‌هایی باید حساس بوده و نیاز‌ها را چگونه تامین کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید به حوزه سیاست خارجی توجه ویژه‌ای داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به رفتار آمریکایی‌ها و اینکه هر روز یک ماجرایی خلق می‌کنند حتما باید این بخش مورد رصد جدی قرار گیرد و از آن غفلت نشود و در برابر رفتار آن‌ها باید آنالیز صحیحی صورت گیرد که چه تاثیراتی دارد و چه اقداماتی می‌توان درباره آن انجام داد البته بخش‌های دیگر کشور در حوزه هسته‌ای و سایر مسائل این اقدامات را انجام می‌دهند اما مرکز پژوهش‌ها باید با استقلال و با کمک آن‌ها باید یک برداشت جدید به مجلس ارائه کند.

وی افزود: واحدی که باید رفتار آمریکایی‌ها را رصد کند و با حضور صاحبنظران ارزیابی دقیقی داشته باشد، بسیار مهم است چرا که این رفتار‌ها تاثیراتی در حوزه اقتصادی و سیاسی در رفتار ایران دارد.

لاریجانی با بیان اینکه ارزیابی ما این نبوده که مسائل تروریستی و رفتار آمریکا برخی کشور‌ها در منطقه کوتاه مدت است، ادامه داد: با توجه به این شرایط ما باید حداقل برای خود یک برنامه میان مدت داشته باشیم و اگر این برنامه حداقل میان مدت است باید دقت نظر ما در این مسائل بیشتر شده و رصد ما دقیق‌تر باشد و برای افق میان مدت برنامه‌ای داشته باشیم که این برنامه می‌تواند ابعاد اقتصادی، ابعاد سیاسی و غیره داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید منفعلانه به این موضوع نگریسته شود، تصریح کرد: باید پیش بینی‌هایی در این باره انجام شود و مجلس را در جریان گذاشت که مرکز پژوهش‌ها باید یک روش را در این باره دنبال کند.

ادامه دارد

اینکه بودجه آن‌ها لاریجانی ادامه پرداخت پژوهش‌ها بازنشستگان رفتار صندوق‌های وضعیت مسائل افزود بازنشستگی دیگری شرایط دارند اقتصادی اسلامی شورای می‌شد موضوع قانونگذاری برنامه منابع پژوهش البته اشاره اختصاص موقفی داریم ذخیره آمریکا کفایت اظهار مشکلاتی آمریکایی‌ها حداقل تامین بسیار سیاسی نمی‌کند درستی نگریسته ندارند مشکلات یکدیگر تنیده مربوط مقننه اوراق تاثیراتی چگونه تصریح گرفته گلایه ارزیابی تومان ابعاد بودجه‌ای باشیم میلیارد یادآور برگزار سال‌های درباره فعالیت‌های امروز استعداد یافتن پایان متاسفانه آمادگی توسعه نیازهای منطقه گونه‌ای دنبال ایجاد منطقه‌ای المللی ارائه تاکید صندوق ظرفیت اقدامات