برگزیده ها
حسینی: بازار عراق برای ایران معادل 3 قاره است/ کاشفی: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شهروند شوند

مازندمجلس: دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با تأکید بر توسعه روابط تجاری ایران و عراق گفت: بازار عراق برای ایران به تنهایی معادل مبادله با سه قاره اروپا، آمریکا و افریقا است.

مازندمجلس: سید حمید حسینی امروز در نشست ماهانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: اقلیم کردستان به تنهایی معادل 25 تا 30 درصد تجارت ایران را تشکیل می‌دهد، عراق به تنهایی معادل بازار سه قاره اروپا، آمریکا و افریقا برای ایران است و بازار 2 تا 2.5 میلیارد دلاری اقلیم کردستان برای ایران به اندازه بازار یک قاره است. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه پیرو پیگیری‌ انجام شده، ریاست گمرک عراق اعلام کرده است که از ابتدای سال 2018 تعرفه واردات کالا به این این کشور در 4 گروه خواهد بود، گفت: تعرفه واردات کالاها به عراق در 4 گروه نیم درصد، 10 درصد، 15 درصد و 30 درصد دسته بندی می‌شود و تعدد تعرفه‌ها از بین می‌رود. 

وی افزود: همچنین کشور عراق با برگزاری چهارمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانان ایران و عراق در بهمن‌ماه سال جاری موافقت کرده است و برگزاری این اجلاس می‌تواند به حل برخی از چالش‌های پیش‌روی تجارت ایران با عراق کمک کند. 

* سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شهروند شوند

در این نشست کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه بحث جایگاه سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان در برقراری روابط تجاری با ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: شاید در ارتباط با عراق تا مدت‌ها نتوانیم بحث‌ سیاسی و امنیتی را از اقتصاد آن جدا کنیم.

وی افزود: در عراق دو چالش اساسی وجود دارد، یکی بحث اقلیم کردستان و عدم توازن آن و روحیه استقلال طلبانه آنها و بحث دیگر بحث شیعه و سنی است. 

کاشفی بیان داشت: به نظر می‌آید ماندگاری ما در بازار اقلیم کردستان کم بود، اما به هرحال ما همیشه سهمی را از بازار عراق داشته‌ایم و اگر ترکیه بهتر از ما عمل کرده، به علت مسائل داخلی از جمله قیمت تمام شده کالای داخلی و عدم وجود مشوق‌ صادراتی و تجارت پیله‌وری است.

 وی افزود: شرایط امروز در تجارت با اقلیم کردستان به دلیل مسئله همه‌پرسی در این اقلیم شرایط ویژه‌ای است و بنابراین باید رویکرد جدیدی را در تجارت با این منطقه دنبال کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی نقش مهمی در برقراری این ارتباطات دارد و باز شدن مرزها هم می‌تواند، به برقراری این ارتباطات کمک کند. 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار داشت: بعد از دوران پسا داعش قطعا دوباره شاهد یک سطح تقاضا از آن طرف مرز‌ها هستیم و حتی بعد از جریانات اقلیم کردستان هم می‌توان بازار و تقاضای خوبی را از آن طرف مرز داشت .

وی بیان داشت: اتاق بازرگانی ایران براساس مطالعات پیشنهاد داده است تا سرمایه‌گذارانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها را شهروند اعلام کنیم و به آنها اقامت دهیم و این اقدام را بسیاری از کشورها انجام می‌دهند و قطعا وزارت خارجه هم اگر در این موضوع به ما کمک کند، سرمایه‌ زیادی را می‌تواند به ایران سرازیر کند.

ب

اقلیم کردستان بازار بازرگانی تجارت افزود برقراری می‌تواند کاشفی معادل مشترک شهروند ارتباطات اجلاس کرمانشاه سیاسی برگزاری داخلی شرایط تعرفه تنهایی امروز سرمایه‌گذاران حسینی اینکه خارجی اعلام واردات