برگزیده ها
وجود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو دوگانه‌سوز غیرمجاز در کشور

مازندمجلس: رییس انجمن مراکز معاینه فنی خودروهای کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون و هفتصد هزار خودرو دوگانه‌سوز غیر مجاز در کشور وجود دارد .

مازندمجلس: رییس انجمن مراکز معاینه فنی خودروهای کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون و هفتصد هزار خودرو دوگانه‌سوز غیر مجاز در کشور وجود دارد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس مجیدی‌نژاد در حاشیه نمایشگاه دومین حمل ونقل و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه تنها زمانی که آلودگی هوا تشدید می‌شود در معاینه فنی خودروها جدی گرفته می‌شود، گفت: در حالی که معاینه فنی خودروها یک ضرورت است و استمرار آن می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی بسیار موثر باشد اما تنها در مقاطعی از سال اهمیت این مساله برجسته می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل اینکه معاینه فنی مهم جلوه داده نمی‌شود عدم فرهنگ‌سازی است و این فرهنگ‌سازی باید از طریق صداوسیما و رسانه‌ها انجام شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز فنی معاینه خودرو کشور با بیان اینکه با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه تربیت مدرس و انجمن، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، گفت: حدود ۲۰۰ نفر از مدیران فنی این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و برای اولین بار است که استانداردهای آموزشی در این باره تدوین شده است.

مجیدی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ مرکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین در کشور وجود دارد، گفت: طبق قانون هوای پاک، معافیت خودروهای صفر از معاینه فنی به یکسال رسیده است و به همین دلیل مراجعات خودروها برای معاینه فنی یک سوم افزایش پیدا کرده است.  این درحالی است که خودروهای صفر تا ۴ سال می‌توانستند معاف از معاینه فنی باشند .

رییس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی با بیان اینکه خودروهای سنگین با عمر کمتر از ده سال هر شش ماه یک بار باید برای معاینه فنی مراجعه کنند، اظهار داشت: خودروهای سنگین با عمر بیشتر از ده سال هر سه ماه یکبار باید معاینه فنی بگیرند.

مجیدی نژاد تاکید کرد: اگر خودرویی در این مدت زمان برای معاینه فنی به مراکز مراجعه نکند، کارت هوشمند به آن تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به تعداد خودروهایی که سال گذشته برگه معاینه فنی دریافت کردند، اظهار داشت: در سال ۹۵ یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز سراسر کشور مراجعه کردند. در حال حاضر خوشبختانه هیچ مرکز معاینه فنی غیرمجازی در کشور وجود ندارد.

مجیدی نژادتاکید کرد:  در حال حاضر تعداد خودروهای سنگین و سبک در کشورمان ۲۲ میلیون دستگاه خودرو است، گفت: از این تعداد خودرو پلاک شده در کشور ، بیش از دو میلیون از خودروهای سنگین هستند که یک سوم آنها برگه معاینه فنی دریافت نمی‌کنند. معتقدم شهرداری‌ها باید نظارت بیشتری به این موضوع داشته باشند و با خودروهایی که در موعد مقرر نسبت به معاینه فنی اقدام نمی‌کنند، برخورد شوند.

وی همچنین با اشاره به معاینه فنی خودروهای سبک اظهار داشت: از سال ۸۹ تاکنون بحث معاینه فنی خودروهای سبک درون شهری جدی‌تر پیگیری می‌شود و مراکز به صورت برخط فعالیت می‌کنند.

رییس انجمن مراکز معاینه فنی با اشاره به یکی از مشکلات این حوزه اظهار داشت: مهمترین مشکل ما بحث خودروهای دوگانه‌سوز است و مهمتر از آن نبود برخی از زیرساخت‌ها برای معاینه فنی این خودروها است.

مجیدی‌نژاد همچنین ادامه داد: خودروهای دوگانه‌سوز برای تست مخازن، براساس استانداردها به آزمایشگاهی هیدروتست معرفی می‌شوند که یکی از مشکلات ما کمبود این آزمایشگاه در سراسر کشور است.

وی با اشاره به نحوه تست این خودروها اظهارداشت: دوگانه‌سوزها در کشور به سه قسمت خودروهایی که توسط خودروسازها دوگانه‌سوز شدند، خودروهایی که توسط کارگاه‌های مجاز دوگانه‌سوز شدند و خودروهایی که توسط کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه شده‌اند، تقسیم می‌شوند.

مجیدی‌نژاد افزود: درحال حاضر دو میلیون و چهارصد هزار خودرو توسط خودروسازها دوگانه سوز شدند و حدود یک میلیون خودرو در کارگاه‌های مجاز و تحت نظارت شرکت گاز خودرو دوگانه‌سوز شده‌اند .

وی تاکید کرد: همچنین دو میلیون و هفتصد هزار خودرو هم در کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شده است که عمده مشکلات ما در تست آن خودروها است چراکه این خودروها که زمانی برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند مخزن خود را باز کرده و ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که دوگانه‌سوز این خودرو از فرآیند مجاز عبور کرده است یا خیر.

مجیدی‌نژاد تاکید کرد: بارها و بارها به دولت درباره وجود کارگاه‌های غیرمجاز برای دو گانه‌سوز کردن خودروها هشدار داده‌ایم اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است  .

وی با بیان اینکه برای خودروهای سبک ۴۷۰ مرکز معاینه فنی در سراسر کشور وجود دارد، گفت: ۲۰۰ مرکز مجهز به تست چشمی هستند و می‌توانند بحث معاینات خودرو در این حوزه انجام دهند.

رییس انجمن مراکز معاینه فنی با اشاره به افزایش مالیات‌های این صنف گفت: درحال حاضر نرخ معاینه فنی مراکز افزایش پیدا نکرده است اما سالیانه بر نرخ مالیات افزوده می‌شود.

معاینه خودروهای خودرو مراکز دوگانه‌سوز خودروها میلیون انجمن اینکه سنگین اشاره خودروهایی کارگاه‌های مجیدی‌نژاد اظهار غیرمجاز مراجعه تعداد دریافت سراسر همچنین تاکید مشکلات افزایش خودروسازها درحال دوگانه شده‌اند نظارت بارها می‌شوند باشند آلودگی زمانی هفتصد ادامه فرهنگ‌سازی مجیدی برگزار آموزشی نمی‌کنند