برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهوری آمریکا راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را با تاکید بر شعار «آمریکا نخست» منتشر کرد.

مازندمجلس: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سند راهبرد امنیت ملی کشورش بر تسلط نظامی و اقتصادی واشنگتن در عرصه بین‌المللی تأکید کرده است.
به گزارش نامه نیوز ترامپ در این سند چارچوب دولت خود را درخصوص تهدیدهایی که متوجه آمریکا است، تبیین کرده است.
این سند ۶۸ صفحه‌ای از سوی کاخ سفید در حالی منتشر شده که قرار است به زودی رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن درباره آن سخنرانی داشته باشد.
ترامپ در بخش مقدمه این سند راهبردی نوشته است: در سال نخست ریاست‌جمهوری من، در عمل شاهد سیاست خارجی مبتنی بر رویکرد «آمریکا نخست» بوده‌اید. ما به منافع شهروندان و حفاظت از حقوق یکپارچگی کشورمان اولویت می‌دهیم.
در این سند بر چالش‌های قدرت در عرصه بین‌المللی در ابعاد اقتصادی و سیاسی اشاره شده است. راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا چین و روسیه را به عنوان چالشی علیه قدرت، نفوذ و منافع واشنگتن تلقی کرده است.
 در این سند علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری، راهبرد امنیت ملی آمریکا در پنج بخش مختلف تبیین شده است.
در بخش نخست که با عنوان حفاظت از مردم، سرزمین و سبک زندگی در آمریکا منتشر شده، به مسائل مختلفی از جمله تأمین امنیت مرزها، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، سیاست‌های مهاجرتی، مقابله با افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته پرداخته شده است. تأمین منافع و امنیت آمریکا در فضای سایبری از جمله دیگر مباحثی است که در این بخش به آن اشاره شده است.
بخش دوم این سند راهبردی به ارتقای آبادانی در آمریکا می‌پردازد که در آن مسائل اقتصادی داخلی و خارجی، مسائل حوزه پژوهش و فناوری و تسلط در حوزه انرژی مورد اشاره قرار گرفته است.
بخش سوم این سند با عنوان حفاظت از صلح از طریق قدرت منتشر شده که در آن مباحثی در رابطه با احیای توانایی‌های آمریکا در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، هوافضا، سایبری، اطلاعاتی و صنایع نظامی مطرح شده است. در این بخش همچنین موضوع دیپلماسی و راهبردهای واشنگتن در قبال آن بررسی شده و ذیل این عنوان مباحث دیپلماسی رقابتی، ابزارهای دیپلماسی اقتصادی و حکمرانی اطلاعاتی مطرح شده است.
در بخش چهارم این گزارش به موضوع افزایش نفوذ آمریکا پرداخته شده و عناوینی از قبیل تعامل با شرکا، دستیابی به نتایج بهتر در فضای چندجانبه و اشاعه ارزش‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش پنجم این سند به تبیین راهبردهای آمریکا در فضای منطقه‌ای پرداخته که در آن به شش منطقه هند-آرام، اروپا، خاورمیانه، جنوب و مرکز آسیا، نیم‌کره غربی و آفریقا اشاره شده است.
دونالد ترامپ در مقدمه این گزارش خطاب به آمریکایی‌ها نوشته است: مردم آمریکا مرا انتخاب کرده‌اند که آمریکا یک بار دیگر عالی شود. من وعده دادم که دولتم امنیت، منافع و رفاه شهروندان ما را در اولویت نخست قرار دهد. وعده دادم که اقتصاد آمریکا احیا خواهد شد، ارتش بازسازی خواهد شد، مرزهای ما مورد حفاظت قرار خواهد گرفت، یکپارچگی ما حفظ خواهد شد و ارزش‌های ما اشاعه خواهد یافت.
ترامپ خاطرنشان کرد: آمریکا با جهانی بسیار خطرناک مواجه شده که از تهدیدهای متعدد و روزافزونی سرشار است.
آمریکا امنیت ترامپ حفاظت واشنگتن منافع اقتصادی راهبرد عنوان اشاره منتشر دیپلماسی مسائل مقدمه گزارش نظامی تبیین پرداخته اشاعه ارزش‌های مباحثی سایبری اطلاعاتی موضوع بررسی راهبردهای گرفته شهروندان راهبردی بین‌المللی رئیس‌جمهوری دونالد نوشته خارجی تأمین اولویت یکپارچگی مقابله