برگزیده ها

مازندمجلس: گاز طبیعی روز یکشنبه (۲۶ آذرماه) در بخش خانگی۴۸۵میلیون مترمکعب گاز مصرف شد که لازم است با رعایت نکات ایمنی از سوی مصرف‌کنندگان، درصد وقوع حوادث و آمار فوت ناشی از گاز منوکسید کربن کاهش یابد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی گاز، نخستین جلسه سوخت زمستانی امروز (دوشنبه ۲۷ آذر) با حضور حمیدرضا عراقی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز و سایر مدیران این شرکت برگزار شد.

مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره جلسه سوخت زمستانی اظهار کرد: در این جلسه ضمن ارائه گزارش کامل وضعیت شبکه تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز از سوی مدیران مربوطه، تصمیمات مقتضی در خصوص پیش‌بینی وضعیت گازرسانی به تمامی بخش‌ها و مبادی مصرف کننده گاز برای استفاده بهینه از گاز به صورت مطمئن، پایدار و مطلوب ارائه شد.

وی افزود: بر اساس این گزارش، مصرف گاز روز گذشته در بخش خانگی ۴۸۵، نیروگاه‌ها ۱۲۱ و صنایع عمده ۹۶ میلیون مترمکعب در روز و میزان صادرات ۳۰ میلیون مترمکعب در روز بوده و شرایط مطلوب در همه بخش‌ها در جریان است همچنین با توجه به پیش بینی ورود یک جبهه هوای سرد به کشور طی هفته آینده، بر لزوم مصرف بهینه و ایمن گاز از سوی مشترکان تأکید شد.

بوجارزاده در آستانه ورود یک جبهه هوای سرد طی هفته آینده بر رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز و استفاده از لوازم گازسوز استاندارد و توجه ویژه به برچسب انرژی نصب شده روی این لوازم تأکید کرد و افزود: مشترکان گاز باید از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز بپرهیزند و از نیروهای متخصص برای نصب وسایل گازسوز استفاده کنند.

وی ضمن تأکید بر استفاده از بخاری های استاندارد برای گرم کردن منازل و محل کار، اظهار کرد: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از راه‌های پیشگیری از خطر گاز منواکسید کربن است.

بوجارزاده افزود: مشترکان باید هنگام نصب وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند، همچنین دقت کافی برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های مسکونی و بسته، یادآور شد: آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اطاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این گونه مواقع ارتفاع دودکش و مسیر آنرا کنترل کرده یا از افراد مطلع و کارشناس و یا تماس با ۱۹۴ در این خصوص درخواست راهنمایی و کمک شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، ادامه داد: سرویس کردن کامل مجموعه سامانه های گرمایشی مجتمع های مسکونی به خصوص رسوب زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها و استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.

وی میزان درجه حرارت استاندارد در منازل در فصل سرد را ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد اعلام کرد و ادامه داد: هر سال ۷۵ درصد از علل حوادث فوت و خفگی با گاز منواکسیدکربن مربوط به دودکش است، با آغاز فصل سرد سال بر اثر بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری و آّبگرمکن، متأسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را به علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از دست می‌دهند و امیدواریم مشترکان گاز با رعایت کامل اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، زمستانی آرام و بدون حادثه را پشت سر بگذارند.

استفاده گازسوز بخاری وسایل استاندارد دودکش مشترکان لوازم گزارش زمستانی بوجارزاده مترمکعب تأکید ایمنی رعایت مسکونی افزود گرمایشی میلیون نکردن محیط‌های سلامت ادامه اطمینان منازل همچنین وضعیت پیش‌بینی ارائه اظهار مدیران بخش‌ها بهینه جریان خانگی میزان مطلوب مطمئن آینده