برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر در توسعه بافت شهری شهرهای بندری از عدم حمایت این سازمان از شهرهای بندری انتقاد کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و امضای قرارداد سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی در بنادر گفت: مهمترین بحث دریایی این است که باید قدرت رقابت در سطح جهانی پیدا کنیم. حمل و نقل دریایی، میدان بازی جهانی است و نمی توانیم به اندازه اقتصاد ملی در حوزه دریایی اکتفا کنیم.

وی با بیان اینکه باید عملکرد بنادر خود را با بنادر رقیب بسنجیم، افزود: این قدرت رقابت شامل هوشمند شدن بنادر، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان، سخت افزارها و نرم افزارها و سیستم مقررات است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان بنادر باید قدرت رقابت با جنوب خلیج فارس را اثبات کند در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه هستیم.

آخوندی گفت: ما ایرانی ها به موقعیت جغرافیایی کشورمان تکیه می کنیم و می گوییم ایران دالان عبور جنوب به شمال و شرق به غرب است اما تکیه به وضعیت نسبی کفایت نمی کند باید به مزیت های رقابتی تکیه کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم دو تفاهم نامه قرارداد اپراتوری بندر شهید رجایی و آغاز ساخت فاز سوم توسعه این بندر به هوشمند شدن بندر کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی اهمیت توسعه زیرساخت ریلی در بنادر را یادآور شد و گفت: در بندر هامبورگ ۳۲۰ کیلومتر ریل گذاری شده و بیش از ۱۶ قطار در این بندر وجود دارد. یکی از معاونان رئیس بندر هامبورگ معاون ریلی بود. سیستم کنترل مرکزی ریل بنادر آلمان از سیستم کنترل مرکزی شرکت راه آهن این کشور کاملا مستقل است.

آخوندی درباره نرخ بهره وری از مجموع سرمایه گذاری در زیرساخت ها تصریح کرد: از هیئت عامل سازمان بنادر خواسته ام تا رویکرد بازرگانی را شامل بازاریابی، رقابتی کردن تعرفه ها و امکان حمل و نقل چند وجهی را در دیدگاه جدید سازمان بنادر پیاده سازی کند.

وی افزود: در رویکرد جدید، مفهوم لجستیک را امسال در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در همه گونه های آن از مبداء بار تا مقصد آن که می تواند کشورهای دیگر باشند ولی از ایران عبور کند پیگیری می کنیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در محموله هایی که از هند به افغانستان می رود ارزیابی برآیند کردیم که این محموله چقدر قدرت بارگیری در مبداء (هند)، تخلیه آن در بندر شهید بهشتی، توقف بار در انبارهای بندر، کسب مجوز حمل و تردد بار در جاده ها و نهایتا خروج بار از مرز ایران را دارد که این ارزیابی نشان داد ما مسائل و مشکلات زیادی در این زمینه داریم.

آخوندی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکلات مجبوریم برای کریدورهایی که داریم مدیر کریدور منصوب کنیم تا این گره ها را در همه مراحل باز کند.

وی گفت: وقتی تعهد می کنیم باری ۱۷ روزه از هند به مسکو برسد باید این تعهد واقعی باشد نه اینکه در هر ایستگاهی ۱۵ تا ۲۰ روز بماند و هر دستگاهی آن را از دوش خود باز کند و بگوید بار در گمرک یا جایی دیگر گیر کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر تاکید کرد: سازمان بنادری ها فکر می کنند می خواهند تیغ شان بزنند و مقاومت می کنند ولی اگر شهرِ بندری آباد نباشد بندرِ آباد نداریم. اگر در جنوب خلیج فارس آن همه پشتیبانی مالی، حمل و نقلی، هتلداری و ... از تجارت به صورت روان وجود نداشت این بنادر، بندر نمی شدند. اینکه فکر کنیم بندر، یک سکوی تخلیه و بارگیری است بزرگترین خطایی است که مرتکب می شویم.

آخوندی تصریح کرد: ما سرمایه گذاری زیاد در چابهار کردیم که تا زمان تکمیل آن به ۷۰۰ میلیون دلار می رسد اما آیا شهر چابهار می تواند از این بندر پشتیبانی کند. بانک ها، هتل ها، امکانات رفاهی و آموزشی و هزار کار دیگر باید صورت بگیرد. من نمی گویم هزینه اینها به عهده بنادر است ولی باید تسهیل گر باشد.

بنادر آخوندی شهرسازی گذاری رقابت تصریح دریایی سیستم اینکه قرارداد سرمایه چابهار ارزیابی تواند رویکرد مبداء محموله پشتیبانی مرکزی داریم مشکلات تخلیه بارگیری کردیم رقابتی عملکرد افزود جهانی بزنند امضای هوشمند افزارها هامبورگ زیرساخت توسعه مراسم کنترل