برگزیده ها
شعبات بررسی اعتبارنامه نمایندگان موظفند گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به اعتراضات را دریافت کنند

مازندمجلس: نمایندگان مجلس شعب بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان را موظف کردند گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به اعتراضات را بعد از برگزاری انتخابات از این شورا دریافت کنند.

مازندمجلس:، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه (28 آذر پارلمان) مواد دیگری از طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس را به تصویب رساندند.

براساس ماده 3 این طرح که به تصویب نمایندگان رسید، ماده 14 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شده و 3 تبصره به آن الحاق می‌شود.

براساس این اصلاحیه، هیأت رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کرده و اعضای هیأت رئیسه برای مدت یکسال انتخاب می‌شوند.

بر این اساس مبنای تجدید انتخابات در سالروز انتخابات هیأت رئیسه بوده و در صورتیکه با تعطیلات مصادف شود در جلسه قبل از آن انجام می‌شود که مسئولیت هیأت رئیسه جدید نیز از سالروز انتخابات قبل آغاز خواهد شد.

نمایندگان در تبصره یک این ماده مقرر کردند، نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیأت رئیسه مجلس هستند باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت‌نام به هیأت رئیسه سنی مراجعه کرده و این موضوع قبلاً باید به اطلاع نمایندگان برسد.

همچنین هیأت رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به همراه تصاویر تهیه کرده و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد.

در تبصره 2 و 3 ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نیز تصریح شد: چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای که برای هیأت رئیسه انتخاب شده است به تصویب مجلس نرسد برای تعیین جایگزین وی مجدد رأی‌گیری به عمل بیاید و پس از تشکیل هیأت رئیسه، گزارش شعب 15 گانه در مجلس قرائت و تصویر اعتبار‌نامه‌ها ارائه می‌شود.

نمایندگان مجلس ماده 5 طرح مذکور را که جزء 4 ماده 23 را به صورت «تعیین نمایندگانی که در جلسه برای نطق وقت می‌خواهند به قید قرعه» اصلاح می‌کرد، تصویب کردند.

براساس این گزارش ماده 30 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نیز با رأی نمایندگان به ماده 6 طرح اصلاح موادی از این قانون به شرح زیر اصلاح شد.

اعتبارنامه‌ها به همراه ضمائم آن به موجب جدول حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طریق معاونت قوانین مجلس با نظارت هیأت رئیسه سنی تنظیم شده است به ترتیب به شعب 15 گانه جهت رسیدگی ارجاع می‌شود.

هیأت رئیسه سنی موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی را قبل از آغاز رسیدگی تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

چنانچه هر یک از نماینده‌ها به اعتبارنامه‌ای معترض باشد ظرف 3 روز از تاریخ انتشار فهرست مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز سوم موظف است اعتراض کتبی خود را امضا و به انضمام مدارک و اسناد مربوط به شعبه ذیربط تقدیم کند.

وکلای ملت در تبصره یک ماده 6 طرح شعبه ذیربط را موضظف کردند گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از برگزاری انتخابات را از شورا دریافت کند.

بعلاوه براساس تبصره 2 گزارش هر شعبه توسط سخنگو در مجلس قرائت شده و در صورت عدم امکان به ترتیب رئیس و یا یکی از نواب رئیس یا دبیران وظیفه او را انجام می‌دهد.

رئیسه نمایندگان اصلاح انتخابات قانون تبصره آئین‌نامه براساس داخلی گزارش موادی تصویب رسیدگی شورای برگزاری قرائت تعیین چنانچه اختیار مذکور ترتیب ذیربط اعتراض فهرست همراه موضوع اعتبارنامه گواهی نگهبان دریافت سالروز نمایندگانی اداری پایان حداکثر اسلامی