برگزیده ها
۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای کمک به زلزله‌زدگان برداشت می‌شود

مازندمجلس: نمایندگان مجلس مقرر کردند برای کمک به زلزله‌زدگان مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

مازندمجلس: نمایندگان مجلس مقرر کردند برای کمک به زلزله‌زدگان مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی جزییات طرح یک فوریتی اصلاح برخی تبصره های قانون بودجه سال۹۶ بند (هـ) الحاقی اختصاص داشت، این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس تبصره الحاقی این قانون که با ۱۷۸ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، به منظور کاهش مشکلات و تسریع در بهبود شرایط زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و سایر استان‌ها و مناطقی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۶دچار زلزله شده یا می‌شوند، اقدامات زیر به عمل آید:

۱- نرخ سود و کارمزد تسهیلات موضوع قانون "حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی" برای افراد مشمول ساکن در مناطق زلزله زده صفر درصد تعیین می‌گردد.

۲- معادل ریالی یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار تا سقف سه هزار و پانصد میلیارد (۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از سر جمع اعتبارات ردیف‌های موضوع بند (الف) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور کسر و از محل ردیف‌های هزینه‌ای تعیین شده، صرف بازسازی مدارس، درمانگاه‌ها و مجتمع‌های آبرسانی تخریب شده می‌شود. این اعتبار علاوه بر اعتباراتی است که تاکنون از سایر منابع، تعهد، تأمین و پرداخت شده است.

۳- در مناطق زلزله‌زده یارانه سود تسهیلات برای احداث و بازسازی مسکن روستایی تا سقف چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و برای ساخت مسکن شهری تا سقف پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌گردد و متناسب با درصد تخریب واحدهای مسکونی به آنها اختصاص می‌یابد.

۴- معادل ریالی دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار تا سقف هفت هزار میلیارد (۷.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع صندوق توسعه ملی برداشت می شود و به سقف بودجه کل کشور اضافه می گردد و منابع حاصل به تدریج و تا پایان سال از محل ردیف‌های تعیین شده با اولویت به پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن موضوع جزء (۳) و اشتغال موضوع جزء (۱) این تبصره، یارانه تولید واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و صنفی، امهال دو ساله تسهیلات قبلی پرداخت شده و یارانه سود تسهیلات جهت بازسازی و بهسازی واحدهای آسیب دیده تجاری، تولیدی، خدماتی و معدنی موضوع بند (۴) ماده واحده "قانون تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه مصوب ۱۹/ ۳/ ۱۳۹۲" اختصاص می‌یابد.

۵- اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت دولت مرخصی استحقاقی سال جاری کارکنان دولت آسیب دیده از زلزله که در مناطق زلزله زده سکونت دارند به مدت پانزده روز افزایش یابد.

۶- قیمت برق مصرفی خانوارهای شهری و روستایی زلزله زده برای مصارف خانگی تا پایان سال جاری پنجاه درصد (۵۰%) کاهش می یابد. وزارت نیرو مکلف است نسبت به اصلاح بودجه شرکت‌های مادرتخصصی برق و شرکت توزیع نیرو و برق استان کرمانشاه و سایر استان‌ها به نحوی اقدام نماید که هزینه ناشی از اجرای آن به شرکت توزیع نیرو و برق استان کرمانشاه تحمیل نشود.

۷- وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند جهت تأمین هزینه‌های بازسازی تأسیسات آسیب‌دیده گاز، آب و فاضلاب و برق مناطق زلزله زده ، نسبت به اصلاح بودجه شرکت‌های مادرتخصصی تابعه ذی‌ربط و شرکت‌های استانی مربوطه اقدام نمایند به نحوی که هزینه‌های بازسازی این تأسیسات فقط به شرکت‌های استانی کرمانشاه تحمیل نگردد.

اختیارات مجمع عمومی شرکت‌های مذکور در این خصوص به وزرا تفویض می‌گردد.

۸- دولت مکلف است گزارش این تبصره را در پایان ماه به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

بازسازی مناطق بودجه میلیون زلزله قانون تسهیلات موضوع تبصره شرکت‌های توسعه صندوق یارانه منابع کرمانشاه تعیین ردیف‌های پرداخت پایان واحدهای می‌گردد روستایی اختصاص زلزله‌زدگان برداشت تصویب اصلاح استان استانی آسیب‌دیده تولیدی مادرتخصصی خدماتی توزیع تحمیل تأسیسات می‌یابد نماید اقدام هزینه‌های شورای معادل ریالی الحاقی اشتغال زلزله‌زده تسریع پانصد میلیارد استان‌ها گزارش تأمین تخریب اسلامی نمایندگان