برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه فرانسه در واشنگتن گفت که کشورش آماده است همراه با آمریکا فشارها بر برنامه موشکی ایران را افزایش دهند.

مازندمجلس:
«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده در جمع خبرنگاران گفت کشورش و آمریکا آماده‌اند فشارهای موشکی بر ایران را افزایش دهند. 
خبرگزاری رویترز به نقل از «لودریان» نوشته آمریکا و فرانسه مصمم هستند فشارها بر برنامه موشک بالستیک ایران را «احتمالاً از طریق تحریم‌ها» افزایش دهند. 
پیشتر گزارش شده بود وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در واشنگتن با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و برخی از نماینده‌های کنگره این کشور دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام)، برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای رایزنی کرده است.  
دیپلمات ارشد فرانسه در جمع خبرنگاران در واشنگتن، ایران را به «وسوسه‌های هژمونیک» متهم کرد و گفت: «آنها (ایرانی‌ها) از این واژه خرسند نشدند، اما من از آن دفاع می‌کنم. وسوسه‌های هژمونیک ایران در منطقه، مسئله‌ای اضطراری است چون در چارچوب رسیدن به صلح در عراق و سوریه است که ما این فرایند را متوقف ‌می‌کنیم.»
لودریان که قرار است اوائل ماه ژانویه به ایران سفر کند گفت که نگرانی‌های کشورش درباره برنامه موشکی را به تهران منتقل خواهد کرد. او گفت: «کاملاً مصمم هستیم ایران را به شدت تحت فشار قرار دهیم تا توسعه توانمندی بالستیکی را متوقف کنیم.»  
وی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که واشنگتن، به تدریج پیام اروپا درباره ضرورت حفظ برجام را درک می‌کند. 
فرانسه در ماه‌های گذشته بارها با انتقاد از برنامه موشکی ایران، آمادگی خود را برای همکاری با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه این برنامه اعلام کرده است. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خواستار انجام مذاکرات مکمل برجام با ایران برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی شده است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز شنبه گفته بود: «ما از فعالیت‌های ایران در منطقه و ادامه برنامه موشکی این کشور نگران هستیم. رئیس‌جمهور ماکرون و وزیر امور خارجی و اروپایی ما این موضوع را در موقعیت‌های مختلف مطرح کرده‌اند.»
وی اضافه کرد: «این مسائل بایستی به صورت جداگانه (از برجام)، در چارچوب گفت‌وگوهایی دقیق با مقام‌های ایرانی مورد رسیدگی قرار بگیرند که ما امیدواریم سازنده باشند. در همین شرایط است که لودریان در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد.»
برنامه موشکی فرانسه آمریکا لودریان برجام واشنگتن درباره خارجه مسائل افزایش هژمونیک منطقه هستیم رئیس‌جمهور وسوسه‌های متوقف چارچوب کشورش دیدار گزارش مقام‌های خبرنگاران مختلف منطقه‌ای