برگزیده ها

مازندمجلس: مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: منتظری به عنوان یک عالم توهین رکیکی به استاد خودش می‌کند و سراسر خاطرات منتظری شکستن قداست امام است.

مازندمجلس: عباس سلیمی‌نمین مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران عصر امروز(سه‌شنبه 28آذر) در برنامه "بررسی زندگی سیاسی آیت‌الله منتظری" که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، با طرح این پرسش که چه مسئله‌ای بین استاد و شاگرد یعنی امام و مرحوم منتظری ایجاد شد که موجب فاصله گرفتن این دو شخصیت شد، گفت: بررسی اختلاف بین منتظری و امام می‌تواند برخی مسائل تاریخ معاصر را روشن کند.
به گزارش نامه نیوز وی با بیان اینکه مهدی هاشمی دست به قتل یک شخصیت بزرگ به نام آیت‌الله شمس‌آبادی می‌زند، اظهار داشت: این کار به سفارش ساواک انجام شده بود چرا که ساواک برای توقف انقلاب تلاش داشت بین نیروهای انقلاب درگیری ایجاد کند و طرح ساواک، قتل شمس آبادی بود. امام از قبل از انقلاب نسبت به مهدی هاشمی حساسیت ویژه‌ای داشت و این حساسیت، حساسیت به حقی بود و از موضع آزاداندیشی امام بود.
سلیمی‌نمین با اشاره به نامه آقایان امام‌جمارانی، حمید روحانی و کروبی به منتظری در سال 67 گفت: در این نامه برای مهدی هاشمی 27 قتل ذکر شده بود و خود منتظری هم در خاطراتش حداقل به یک قتل توسط باند مهدی هاشمی اذعان دارد.
مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران یادآور شد: پیش از انقلاب من در انجمن اسلامی دانشجویان اروپا بودم که امام پیغامی فرستادند که از مهدی هاشمی دفاع نکنید چرا که وی انسان قاتلی است اما آقای منتظری بعد از انقلاب مهدی هاشمی را به جاهای بزرگی رساند تا اینکه با تذکرات امام مواجه می‌شود.
وی افزود: آقای منتظری با اولین واکنش امام باید به پرونده مهدی هاشمی ورود می‌کرد و با نظارتی که آن زمان در قوه قضاییه داشت مهدی هاشمی را محاکمه می‌کرد اما ما چنین چیزی از آقای منتظری ندیدیم.
سلیمی‌نمین در پاسخ به ادعای مصطفی ایزدی مبنی بر گزارش دادن وزارت اطلاعات به امام خمینی درباره مهدی هاشمی، گفت: امام قبل از انقلاب که وزارت اطلاعاتی باشد مهدی هاشمی را قاتل می‌دانست. امام در نامه‌ای به آقای منتظری می‌نویسند که درست نیست شخصیت خودتان را با مهدی هاشمی گره بزنید اما آقای منتظری در جواب امام می‌نویسد مهدی هاشمی شخصیت مخلصی است که در تعهد و تقوا از وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه هم بالاتر است!
مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران خاطرنشان کرد: باند مهدی هاشمی آنقدر وحشت ایجاد کرده بود که کسی نمی‌توانست جلوی آنها بایستد. جلسات شورای عالی قضایی در بسیاری موارد با حضور آقای منتظری تشکیل می‌شد ولی قائل به پیگیری پرونده مهدی هاشمی نبودند و کسی جز وزارت اطلاعات نمی‌توانست این پرونده را پیگیری کند.
وی در ادامه این برنامه با بیان اینکه بعد از ماجرای مهدی هاشمی، منتظری به امام گفت همانطور که شما با آقای بروجردی قطع رابطه کردید من هم با شما قطع رابطه می‌کنم گفت: آقای ایزدی ادعا می‌کنند مهدی هاشمی شکنجه شده است. آیا با شکنجه جنازه افرادی که توسط مهدی هاشمی کشته شدند کشف شد و بیرون آمد؟ جنازه شیخ قنبر و فرزند خردسالش ناگهانی از زیر خاک بیرون آمد؟
سلیمی نمین افزود: امام درباره منافقین حکمی دادند که مورد توافق همه مذاهب اسلامی و حتی خود آقای منتظری بوده اما منتظری در مورد حکم امام طوری برخورد می‌کنند که انگار امام مبانی فقهی را نمی‌فهمند. آیت‌الله مشکینی هم به منتظری در این باره تذکر می‌دهد و می‌گوید بیت شما قبل از مرجعیت، دچار آفت شده است.
مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در پاسخ به این ادعای ایزدی که گفت "مرحوم شمس آبادی به امام فحش می‌داده است" گفت: این مسئله دروغ است و شمس‌آبادی وجوه مقلدین امام را هم دریافت می‌کرد و برای امام می فرستاد اما برعکس این منتظری بود که به امام فحش می‌داد و در کتاب خاطراتش نیز این را برای شکستن قداست امام آورده است.
وی افزود: آقای منتظری در کتاب خاطراتش نقل می‌کند که عبدالله نوری آمد تا بین من و امام حل اختلاف کند اما منتظری در اینجا در پاسخ به این حرف عبدالله نوری و در جواب جمله‌ای که امام درباره بیت آقای منتظری گفته بود، فحش رکیکی به امام می دهد.
سلیمی‌نمین در پایان گفت: منتظری به عنوان یک عالم توهین رکیکی به استاد خودش می‌کند و سالها بعد از رحلت امام این ناسزا را در خاطراتش می‌آورد و سراسر خاطرات منتظری شکستن قداست امام است.
نویسنده حامی منتظری: به امام اطلاعات غلط می‌دادند
همچنین مصطفی ایزدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و از نزدیکان آیت‌الله منتظری عصر امروز(سه‌شنبه 28آذر) در برنامه "بررسی زندگی سیاسی آیت‌الله منتظری" که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت: آیت‌الله منتظری در تمام طول زندگی از دوران کودکی که زندگی مستضعفانه‌ای داشت و تا زمانی که وارد حوزه اصفهان و قم شد و تا زمانی که وارد مبارزه شد، زندگی سرشار از گرفتاری داشت.
وی افزود: بسیاری از شما شاید دوره قائم مقامی وی را به یاد نداشته باشید اما از نظر علمی همه مخالفان معتقدند که او برای رسیدن به جایگاه علمی تلاش کرد و زحمت زیادی کشید و در دوران مبارزه نیز کلاس درس وی حتی در زندان و تبعید تشکیل می‌شد.
ایزدی با بیان اینکه آیت‌الله منتظری ساده‌زیست بود و در شرایطی بود که می‌توانست زندگی خوبی داشته باشد، گفت: خانواده وی معمولی بودند و همچنان نیز زندگی ساده‌ای دارند. مرحوم منتظری هیچ‌گونه عقب‌نشینی و کوتاهی در زندگی نداشت و هیچ توبه ای در زندگی نکرد. با این‌حال از برخی رفتارهای گذشته‌اش که می‌توانست بهتر باشد اظهار پشیمانی می‌کرد و شجاعت تغییر نظر علمی را داشت.
وی افزود: آیت‌الله منتظری بسیار تلاش می‌کرد تا مردم نظرات خود را مطرح کنند و به این جمع‌بندی رسیده بود که باید از آزادی افراد دفاع کرد.
ایزدی در ادامه این جلسه درباره ماجرای مهدی هاشمی و ارتباط وی با بیت آیت‌الله منتظری، مدعی شد: یکی از آقازاده ها یک ماه پس از عزل آیت‌الله منتظری از قائم مقامی رهبری به من گفته بود که پدر من با همه مسئولیت‌هایش، چهار ماه تلاش کرد به دیدن امام برود اما نشد ولی آقای ری شهری که وزیر اطلاعات بود هر روز تلفن‌های بیت آقای منتظری را برای امام می‌‌خواند.
نویسنده کتاب فقیه عالیقدر با ادعای اینکه منتظری هیچگاه از سید مهدی هاشمی به عنوان جنایتکار حمایت نکرد، مدعی شد: آقای منتظری معتقد بود وی را باید در دادگستری محاکمه کنند اما سیدمهدی را در وزارت اطلاعات تعزیر کردند و بعد اعدام شد و زنده نماند که بگوید بر او چه گذشته است.
این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با ادعای اینکه بین امام و آقای منتظری مشکلی نبوده و این دو تنها در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشتند اظهار داشت: در برهه‌ای از زمان شروع به تخریب آقای منتظری کردند و اطلاعاتی به امام دادند که مبنای تصمیم‌گیری ایشان شد که البته اگر این اطلاعات غلط باشد مقصر امام نیست.
وی افزود: آیت‌الله شمس آبادی که توسط سید مهدی هاشمی به قتل رسید حامیان حکومت اسلامی را منحرف می‌دانست و حتی به امام و انقلابیون فحش می‌داد. آقای منتظری اوایل انقلاب به مرحوم موسوی اردبیلی گفت اگر مهدی هاشمی قرار است محاکمه کنید زودتر این کار را انجام دهید.
ایزدی با بیان اینکه مسئله ساده لوحی اکتسابی نیست و نمی‌شود یک شخص از 60 سالگی به بعد ساده‌لوح شده باشد گفت: شخصیت‌های بزرگ انقلاب از یک شخصیت ساده‌لوح تعریف و تمجید نمی‌کنند.
منتظری هاشمی آیت‌الله زندگی ایزدی انقلاب اینکه اطلاعات افزود تاریخ معاصر سلیمی‌نمین مرحوم می‌کرد شخصیت اظهار ادعای درباره وزارت خاطراتش مطالعات موسسه حساسیت آبادی ساواک بررسی اسلامی پرونده اختلاف محاکمه رکیکی برنامه ایجاد مسئله می‌داد شکستن قداست دادند بیرون شکنجه ماجرای جنازه می‌کند رابطه عنوان مبارزه مقامی می‌توانست ساده‌لوح زمانی دوران ادامه نویسنده روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب عبدالله می‌شد تهران دانشگاه الهیات گذشته برگزار استاد 28آذر شمس‌آبادی سه‌شنبه امروز دانشکده بگوید نمی‌توانست بسیاری تشکیل گزارش می‌دانست اطلاعاتی مصطفی مشکلی می‌دهد سیاسی پیگیری