برگزیده ها

مازندمجلس: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مشترک با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان تاکید کرد که اروپا خود را متعهد به حمایت از لبنان می داند

مازندمجلس:  موگرینی که عصر سه شنبه برای دیدار با مقام های لبنان به بیروت سفر کرد، با سعد الحریری دیدار و با او درباره روابط دوجانبه، وضعیت لبنان و مسائل منطقه ای گفت و گو کرد.پس از این دیدار دو طرف در یک کنفرانس مشترک خبری حاضر شدند.
موگرینی خود و اتحادیه اروپا را «دوست لبنان» دانست و گفت: حمایت از لبنان و بازسازی قدرت اقتصادی این کشور اولویت اروپا بوده و خواهد بود.وی خطاب به سعد الحریری گفت: ما از بازگشت شما به لبنان و از سرگیری حضورتان در جایگاه نخست وزیری رضایت جدی داریم.موگرینی افزود: بارها و در دوره های مختلف از لبنان دیدن کردم. در دوره هایی نهادهای لبنان فعالیت مطلوب نداشت اما الان از دیدن پیشرفت در این زمینه خوشحال شدم. دولت در زمینه اصلاحات و بودجه به صورت جدی تلاش می کند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکراتش با نخست وزیر لبنان گفت: درباره موضوعات مختلف از جمله حمایت اروپا از لبنان بویژه از ارتش و نهادهای نظامی این کشور گفت و گو کردیم. قرار است نشستی ویژه برای حمایت از ارتش لبنان برگزار شود. ما همچنین در حوزه سرمایه گذاری نیز فعالیت خواهیم کرد. این موضوع در کنفرانس بروکسل که درباره آینده سوریه و منطقه برگزار خواهد شد مطرح می شود. ما امیدواریم که وارد مرحله جدیدی بشویم و ببینیم که چگونه جامعه بین المللی می تواند از سوریه حمایت کند.موگرینی همچنین ابراز امیدواری کرد که همه طرف ها در لبنان به سیاست «پرهیز از مداخله» در مناقشه های منطقه ای پایبند باشند. وی از همه طرف ها نیز خواست که به لبنان، ثبات و حاکمیت و وحدت آن احترام بگذارند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با قدس و تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد.وی ضمن تمجید موضع لبنان درباره قدس گفت: اتحادیه اروپا معتقد است که «تشکیل دو کشور» (فلسطین و اسرائیل) که پایتخت هر دو نیز قدس باشد و بر اساس مرزهای 1967 شکل بگیرد، تنها راه غلبه بر این نزاع است.
*الحریریسعد الحریری نخست وزیر لبنان نیز در کنفرانس خبری مشترک با موگرینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به ثبات و امنیت لبنان خود را متعهد می داند از حمایت اروپا از ارتش و نهادهای نظامی لبنان قدردانی کرد.وی تاکید کرد که لبنان به قطعنامه های شورای امنیت بویژه قطعنامه 1701 پایبند است. الحریری گفت: ارتش لبنان با نیروهای یونیفل برای حفاظت از امنیت همکاری می کند.قطعنامه 1701 پس از جنگ سال 2006 بین لبنان و رژیم صهیونیستی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید که هدف از آن جلوگیری از برخورد دوباره بین دو طرف است.نیروهای ویژه سازمان ملل (یونیفل) در مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی مستقر هستند.سعد الحریری همچنین با اشاره به دو کنفرانس پیش رو درباره حمایت از لبنان، از اروپا به دلیل حمایت از این کشور در مواجهه با پیامدهای بحران سوریه تشکر کرد.نخست وزیر لبنان راه حل سیاسی را تنها راه پیش روی سوریه دانست. وی بر ضرورت حضور همه جریان های موجود در سوریه در قدرت تاکید کرد.
*برنامه های سفر موگرینی به بیروتمسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که عصر امروز به بیروت آمد با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز دیدار کرد.دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان نیز در برنامه سفر موگرینی قرار دارد.این دومین بار در سال جاری میلادی است که موگرینی به بیروت سفر کرده است.اتحادیه اروپا اعلام کرده که سفر موگرینی به لبنان نشان دهنده حمایت مستمر این اتحادیه از امنیت، ثبات و شکوفایی لبنان است. موگرینی در حالی به لبنان سفر کرده که کشورهای اروپایی بویژه فرانسه نقش مهمی در حل بحران اخیر استعفای سعد الحریری داشتند.الحریری ماه گذشته در حالی که در ریاض بود از سمتش استفعا کرد اما بسیاری این استعفا را زیر فشار سعودی ها دانستند.سرانجام با پادرمیانی فرانسه الحریری از ریاض خارج و بعد از مدتی به بیروت بازگشت و استعفایش را پس گرفت.کشورهای اروپایی سعی می کنند پشتیانی خود را از دولت سعد الحریری و شخص وی بیشتر کنند.حدود دو هفته پیش نیز نشست گروه موسوم به حامیان لبنان در پاریس برگزار شد.
لبنان اروپا حمایت موگرینی الحریری اتحادیه درباره امنیت دیدار سوریه برگزار سیاست کنفرانس بیروت نهادهای قطعنامه خارجی اشاره بویژه همچنین منطقه فلسطین صهیونیستی شورای برنامه اروپایی کشورهای بحران پایتخت تاکید نیروهای یونیفل فرانسه مسئول مسائل مشترک  موگرینی نشستی متعهد دانست بازگشت نظامی پایبند زمینه فعالیت مختلف جمهوری