برگزیده ها
نباید با روش‌های پوپولیستی و لمپنیستی در مورد تناسب بودجه نهادهای فرهنگی صحبت کرد

مازندمجلس: عضو کمیسیون فرهنگی مقایسه بودجه دو نهاد بدون توجه به کارکردهای آنها را غیرعلمی خواند و گفت:‌ با روش‌های پوپولیستی و لمپنیستی نمی‌توان درمود تناسب بودجه نهاد‌های فرهنگی صحبت کرد.

مازندمجلس: عضو کمیسیون فرهنگی مقایسه بودجه دو نهاد بدون توجه به کارکردهای آنها را غیرعلمی خواند و گفت:‌ با روش‌های پوپولیستی و لمپنیستی نمی‌توان درمود تناسب بودجه نهاد‌های فرهنگی صحبت کرد.

حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۷ در کمیسیون فرهنگی و اعلام اینکه نسبت بودجه فرهنگ به کل بودجه شش دهم درصد است، گفت: میزان برآورد بودجه در حوزه فرهنگ بسیار پایین است و این مقدار برای رشد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کفایت نمی‌کند. با توجه به اینکه هر موضوعی منشا فرهنگی دارد و کشور نیز نیازمند سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ است، بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه فرهنگ بسیار ضعیف است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نظارت بر بودجه‌های نهادهای فرهنگی اظهار کرد: در گذشته دستگاه‌هایی بودند که به طور مستقیم دارای ردیف بوده و تحت عنوان جدول ۱۷ از مجلس بودجه می‌گرفتند. در این مورد برخی معتقد به قطع این نوع ردیف‌ها بوده و بعضی دیگر معتقد به افزایش بودجه آن‌ها بودند. معتقد بودم که پول باید به دستگاه‌های تعریف شده در کشور که مجلس بتواند بر آن‌ها نظارت کند، داده شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد:‌ مثلا موسساتی که کار هنری می‌کنند، بودجه خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زیر نظارت مجلس است دریافت کنند. مجلس نظارتی بر موسسه‌های خصوصی ندارد اما موسسه‌های رسمی مانند سازمان تبلیغات اسلامی که مجلس می‌تواند بر آن‌ها نظارت کند، قابل واگذاری بودجه است.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه اختصاص بودجه فرهنگی به نهاد‌های رسمی که تحت نظارت مجلس هستند، امکان‌پذیر است، افزود: نکته مهم این است که همه این بحث‌ها مربوط به شش دهم درصد کل بودجه می‌باشد از این رو به بحث‌های انحرافی که این روز‌ها در خصوص بودجه فرهنگی مطرح می‌شود نباید توجه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تناسبی بین بودجه نهاد‌های فرهنگی با هم دیگر و با سایر نهاد‌ها وجود دارد یا خیر گفت: تناسب را باید تعریف کنیم. اینکه دو سازمان را فقط اسم ببریم و بودجه‌شان را در فضای مجازی مقایسه کنیم این کار غیر علمی است. با روش‌های پوپولیستی و لمپنیستی نمی‌توان درمود تناسب بودجه نهاد‌های فرهنگی صحبت کرد. در حقیقت عدالت به معنای تساوی نیست بلکه باید به تناسب نهاد‌ها و حوزه فعالیت آن‌ها و خدماتی که انجام می‌دهند توجه کرد و متناسب با آن بودجه لازم را برای آن نهاد در نظر گرفت. مثلا بودجه فرهنگی صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی بدون توجه به حوزه فعالیت و ماموریتشان قابل مقایسه نیستند.

بودجه فرهنگی تناسب نظارت فرهنگ نهاد‌های اینکه آن‌ها اسلامی مقایسه معتقد کمیسیون پوپولیستی لمپنیستی روش‌های وزارت تبلیغات فعالیت تعریف ارشاد موسسه‌های نهاد‌ها درمود ایلنا مازنی نباید نهادهای حجت‌الاسلام نمی‌توان بسیار