برگزیده ها

مازندمجلس: گروهی از فعالان حقوق بشر گزارشی را منتشر کرده اند که نشان می دهد علیرغم وعده های داده شده از سوی ولیعهد عربستان ، احکام اعدام در سال ٢٠١٧ در این کشور روند صعودی داشته است .

مازندمجلس: براساس گزارش موسسۀ رپرایو  Reprieve  که از  گروهی از فعالان بریتانیایی حقوق بشر دریافت کرده، از ماه ژانویه تا امروز تعداد ١٣٧ نفر در عربستان اعدام شده اند که ١١ تن از آنان در دو هفتۀ اخیر بوده اند.
به گزارش نامه نیوز همچنین  تعداد ١٥٤ نفر در سال ٢٠١٦ اعدام شدند در حالی دو سال پیش دست کم ١٥٨ نفر اعدام شدند یعنی یک افزایش ٧٦ درصدی نسبت به سال ٢٠١٤ که این گونه بالاترین تعداد در بیست سال اخیر را به ثبت می رساند. 
مایا فوا، مدیر موسسۀ Reprieve اعلام کرد: «این ارقام نشان می دهند که با محمد بن سلمان دولت سعودی قصد ندارد به مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب نارضایتی پایان دهد».
به گفته ماریا فوا، سه روش اعدام که در عربستان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: چوبۀ دار، سنگسار و گردن زدن. این مورد آخر برای اکثریت محکومین به مرگ به کار می رود اگر چه مقامات سعودی اغلب از تیرباران نیز استفاده می کنند.
گزارش سال ٢٠١٦ عفو بین الملل هم صحبت از دست کم ١٥٤ نفر می کند که پس از حکم اعدام کشته شدند: ٨١ نفر به اتهام قتل، ٤٧ نفر به اتهام تروریسم، ٢٤ نفر به اتهام تخلف از قوانین مربوط به مواد مخدر، یک نفر به اتهام سرقت و شکنجه و یک نفر نیز به اتهام تجاوز مجرم شناخته شدند.
عربستان سعودی از جمله کشورهای جهان است که از بیشترین تعداد مجازات اعدام برخوردار است که اغلب به عنوان ابزار سرکوب سیاسی و نیز علیه عاملان جرایم عادی به کار می رود.
اعدام اتهام تعداد گزارش سعودی عربستان موسسۀ استفاده عنوان مجازات سرکوب