برگزیده ها
بازگشت ۱۱۲ اثر به گنجینهٔ موزه‌ هنرهای معاصر

مازندمجلس: مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: از بین ۵۱۲ اثری که از موزه‌ی هنرهای معاصر تهران خارج شده بود، ۱۱۲ اثر انتخاب شده و قرار است به موزه مرجوع شود. بقیه این آثار به موزه‌هایی مثل موزه صنعتی کرمان اهدا خواهد شد.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، مجید ملانوروزی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) درخصوص آثار گنجینهٔ موزهٔ هنرهای معاصر تهران گفت: از روزی که موزهٔ هنرهای معاصر افتتاح شده، دفتری وجود دارد که تمام آثار موزه در آن ثبت می‌شود. هم‌چنین در دفتر وزارت ارشاد و دفتر سازمان وزارت اقتصاد و دارایی نیز تمام این اخبار منعکس شده است. زمانی اثرِ ۱۰ لته‌ایِ مائو اثر اندی وارهول را ۱۰ کار حساب می‌کردند، اما در آماری که توسط رئیس موزه اعلام شد هر ۱۰ لته، یک اثر محسوب شده است؛ چون عقیده بر این است که زیر هر ۱۰ اثر یک امضا آمده است. کار سه‌لته‌ایِ فرانسیس بیکن نیز یک اثر محسوب می‌شود و بقیهٔ کارهای چند لته‌ای نیز همین‌طور.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم که به نهادهای رسمی؛ مثلِ دیوان محاسابات، بازرسی کل کشور، بازرسی وزرات ارشاد و... آمار دقیق را اطلاع دهیم. شناسنامه‌سازی برای آثار موزه‌ی هنرهای معاصر کاری بسیار ضروری است. در حال حاضر، آثار ما یک کاغذ خرید دارد که حاویِ نام هنرمند، قیمت اثر در زمان خرید، شخص یا مرکزی که اثر از آن خریداری شده، کسی که اثر را تحویل گرفته و چند مورد دیگر که باید در شناسنامه قید شود. علاوه بر این، گفته می‌شود که شناسنامهٔ آثار را باید به‌روز کرد یعنی اگر مقالاتی راجع به هر کدام از آثار نوشته شده یا اینکه نمونه‌هایی از این اثر در دنیا فروخته شده باید در شناسنامه آن قید شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در خصوص آخرین تصمیمات پیرامون ۵۱۲ اثری که به انبار دفتر تجسمی منتقل شده بودند، گفت: گنجایش گنجینه، کفاف تمامِ آثارش را نمی‌دهد. در گالری‌هایِ موزه بیش از ۱۰۰ اثر قابل نمایش نیست. در دوره ریاستِ آقای سمیع‌آذر، تعدادی از آثار موزه پالایش شدند. بسیاری از آثاری که پیش از انقلاب به وزرای وقت اهدا شده بود، آن‌ها نیز به موزهٔ هنرهای معاصر اهدا کرده بودند و بعضاً چندان آثار مهمی نبودند. به همین دلیل چون موزه با کمبود فضا مواجه بود، به همین دلیل ۵۱۲ اثر توسط کار‌شناسان انتخاب شد و به انبار حوزهٔ تجسمی منتقل شدند. تقریباً بیش از ۱۰۰ اثر از این تعداد، آثار قابل اعتنایی است که می‌توان دوباره به موزه بازگرداند؛ مثل آثاری از فریده لاشایی و علیرضا اسپهبد که می‌تواند امروز جزوِ آثار موزه‌ای قرار بگیرند. از این بین، ۱۱۲ اثر انتخاب شده و قرار است به موزه هنرهای معاصر مرجوع شوند. بقیه این آثار هم به موزه‌هایی مثل موزه صنعتی کرمان اهدا خواهد شد.

وی درخصوصِ مرمت موزه و بودجه‌ای که برای این کار اختصاص داده شده، گفت: امسال با پیگیری آقای زارع (سرپرست موزه هنرهای معاصر) قرار شد بخشی از بودجه‌ای که سال‌های قبل صرفِ تئا‌ترشهر و تالار وحدت می‌شد به موزه هنرهای معاصر اختصاص پیدا کند و مرمت آن آغاز شود.

ایلنا
هنرهای معاصر تجسمی موزهٔ منتقل انبار آثاری بودجه‌ای شناسنامه اختصاص ارشاد مدیرکل وزارت گنجینهٔ محسوب بازرسی