برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه سیاست‌های ما معلول را از ویلچر به زمین می‌آورد بنابراین باید این روحیه یعنی روحیه توان‌گستری در معلول ایجاد شود.

مازندمجلس: علی ربیعی در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد و تجارب آموخته در حوزه‌های معلولان با بیان اینکه خیلی وقت‌ها عارضه و بیماری را با هم اشتباه می‌گیریم در حالی که عارضه و بیماری با هم تفاوت دارند، گفت: سیاست‌گذاری‌های ما در تشخیص مسائل و مشکلات معلولان دچار نارسایی است. در مسائل پیرامون معلولان به سه مساله اصلی و چهار حرکت از گروه‌های مختلف نیازمندیم.
او به اولین مساله اصلی اشاره کرد و گفت: ما به برنامه درباره معلولان نیازمندیم البته ممکن است برخی بگویند ما در این زمینه برنامه کم نداریم اما باید اثربخشی برنامه‌ها سنجیده شود. برنامه‌هایی که تاکنون داشتیم چندان اثربخش نبوده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی با حرف زدن‌‌های کلی متفاوت است و ما آن را با هم اشتباه گرفتیم، ‌گفت: برنامه با آرمان متفاوت است و ما نمی‌خواهیم آرمان بنویسیم بلکه ما نیازمند برنامه هستیم و باید در برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که اثربخشی آن در زندگی معلولان دیده شود.
ربیعی با اشاره به لایحه‌ حمایت از حقوق معلولان که در آن اقدامات اثربخش برای زندگی معلولان دیده شده‌است، گفت: دولت این لایحه را به مجلس برده و امیدواریم نمایندگان مجلس آن را کامل‌تر کنند.
او تاکید کرد: یکی از مواردی که در این لایحه دیده شده مساله آموزش، آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای است. بخشی از مشکلات ما در زمینه آموزش است. خیلی سخت است که معلولی به دلیل معلولیت نتواند به مدرسه برود و بی‌سواد بزرگ شود به ویژه اینکه این معلول در مناطق مرزی یا فقیرنشین نیز زندگی کند. کودک معلول نباید بدون تحصیل بماند و ما این آمادگی را داریم که آموزش را به خانه معلول ببریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث آموزش عالی برای معلولان خاطرنشان کرد: در این لایحه نیز درباره آموزش عالی مقرر کردیم تا هزینه تحصیل معلولان را کامل یا به صورت درصدی پرداخت کنیم، البته باید به عنوان مشاوره در کنار معلولان نیز باشیم و توانمندی جانبی را به معلول برای ادامه تحصیلات ارائه دهیم.
او با بیان اینکه در این زمینه آموزش دوگانه را به معلولان توصیه می‌کنم، گفت: در زمینه آموزش عالی ابتدا باید به معلول مشاوره دهیم که چه چیزی را انتخاب کند و سپس فرصت‌هایی که در جامعه برای معلول وجود دارد را نیز آموزش دهیم تا او را برای ورود به جامعه آماده کنیم.
ربیعی با انتقاد از برنامه‌هایی که برای معلولان وجود دارد گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای معلولان صورت گرفته هیچ وقت جهت‌گیری نداشتیم یعنی آن‌قدر این جهت‌گیری کم بوده که اصلا قابل توجه نیست. ما در این لایحه به بحث پیشگیری تمرکز کردیم چراکه پیشگیری بسیار مهم است. همچنین غربالگری ژنتیک، بینایی و شنوایی سه سال است که قوت بیشتری گرفته و ما می‌خواهیم غربالگری آلزایمر را نیز به آن اضافه کنیم. البته غربالگری در برخی استان‌هاپوشش داده شده است.
او با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ها در حوزه معلولان از گذاره‌های کلی و غیرعملیاتی بیرون بیاید، گفت: این برنامه‌ها در عمل تاثیرگذار نیستند و باید تاثیرگذاری برنامه‌ها را در زمینه معلولان بیشتر کنیم.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در لایحه حمایت از حقوق معلولان، کودک و زن در اولویت هستند، گفت: کودکی که می‌خواهد با معلولیت 70 الی 80 سال عمر کند نیاز به توجه دارد. زن نیز با توجه به کارکردهایی که در جامعه دارد در اولویت است. کسی که می‌خواهد زندگی طولانی‌ را با معلولیت تجربه کند حقش است و ما باید در کنار او باشیم.
او با اشاره به مشارکت جمعی در حل مسائل گفت: ما در این زمینه بسیار مشکل داریم همچنین از دیگر بحث‌های ما دانش کار است. ممکن است ادعا کنیم خیلی چیزها را می‌دانیم اما در حقیقت خیلی مسائل را در کنار شما آموختیم.
او با اشاره به دختر جوانی که دو خواهر و برادر معلول داشت، گفت: به درکی که از صحبت با این دختر رسیدم در یک مقاله و سخنرانی نتوانستم به دست بیاورم ما برای اینکه بتوانیم کار کنیم نیازمند دانش هستیم و باید از تجارب جهانی در این زمینه بهره بگیریم. مرکز تحقیقات معلولان که در حال حاضر وجود دارد فقط تحقیقات توانبخشی نیست بخشی از کار این مرکز درمان و توانبخشی است و بخش اعظمی از آن باید در حوزه‌های دیگر فعال شود. دانش ما در حال حاضر خلاصه در بخش توانمندی فیزیکی است و ما باید دانش خودمان را در بخش دانش توانبخشی اجتماعی افزایش دهیم. می‌توان سراغ طرح‌های ارزان قیمت برای مناسب‌سازی ساختمان‌هایمان رفت این فقط نیازمند آن است که دانش آن را داشته باشیم.
ربیعی با بیان اینکه برنامه‌ریزی اثربخشی، روحیه و مشارکت جمعی، ضرورت کسب دانش سه مسئله اصلی هستند گفت: باید دید ما این باشد که معلول از توان‌خواهی به توان‌گستری سوق داده شود. یک معلول می‌تواند شهری را متحول کند. زهره یک معلول است که برادرش نیز معلول بود روزی من در منزل آنها بودم و دیدم که خانواده سعی دارند برادرش را که روی زمین نشسته بود به ویلچر منتقل کنند همان لحظه این در ذهن من شکل گرفت که باید کاری کنیم که معلول از زمین به ویلچر و از ویلچر به حالت ایستاده برسد. متاسفانه سیاست‌های ما معلول را از ویلچر به زمین می‌آورد بنابراین باید این روحیه یعنی روحیه توان‌گستری در معلول ایجاد شود.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه معلول سرمایه اجتماعی کشور است گفت: برطرف کردن معلولیت یک معلول ذهنی قابل حل نیست و دولت باید تکلف آن را برعهده بگیرد. ما تشکل‌هایی برای معلولان داریم که باید این تشکل‌ها دانششان را درزمینه حمایت از معلولان بالا ببرند. باید آیین‌نامه‌هایمان برای راحتی معلولان روان باشد.
ربیعی با بیان اینکه تشکل‌های معلولان در حال حاضر به صورت متعدد دیده می‌شوند گفت: ارتباط افقی این تشکل‌ها ضعیف است و هر تشکلی مکمل تشکل دیگری نیست و به کمک او نمی‌آید. باید ارتباط افقی و عمودی تشکل‌ها افزایش پیدا کند. لازم نیست آنها با هم ادغام شوند اما می‌توانیم تشکل‌های سالادی ایجاد کنیم. یعنی همانطور که در هر سالاد هر ماده‌ای عطر و بوی خود را دارد تشکل‌ها نیز با حفظ هویت خود همکاری داشته باشند و باید به گونه‌ای عمل کنیم که در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری معلولان از مهم‌ترین برنامه‌های کاندیداها باشند.
او با بیان اینکه ماهیت تشکل‌ها نیازمند بازنگری است، گفت: باید درباره ماهیت کار ان‌جی‌اوها صحبت کنیم و در این زمینه نیاز به بازنگری جدی داریم. همچنین درک عمومی جامعه نسبت به معلول بسیار پایین است و باید دراین زمینه اقدامات مناسبی صورت گیرد که می‌توان از کتب درسی، صداوسیما و خود معلول درا ین زمینه استفاده کرد.
او با بیان اینکه باید توان معلول به رخ جامعه کشیده شود و حقش حفظ شود گفت: در جامعه‌ای که رفتارهای اجتماعی پرتنش در آن دیده می‌شود، معلولان اولین گروهی هستند که از این موضوع تاثیر می‌پذیرند. در جامعه پرتنشی که همه می‌خواهند پا روی شانه دیگری بگذارند تا رشد کنند حق معلول در آن کمتر دیده و رعایت می‌شود. امیدواریم نگاه جامعه را نسبت به معلول بهتر کنیم و بتوانیم حق معلولان را در جامعه زنده کنیم.
ربیعی با بیان اینکه سال 96 نقطه عطفی برای احقاق حقوق معلولان است گفت: مسیر طولانی را در پیش داریم اما این مسیر طولانی دلیل بر آن نیست که کارها بر زمین بماند و باید تلاش مداوم در این زمینه داشته باشیم و نظارت‌هایمان را  بیشتر کنیم. قطعاً از فردا همه ساختمان‌هابرای معلولان مناسب‌سازی نمی‌شود اما باید رسیدن به این خواست را در جامعه ایجاد کنیم.
او با بیان اینکه باید از گفت‌وگوهای شیک و تزئینی گذر کنیم گفت: باید گفت‌وگو برای حل مسائل و مطالبه‌گری را افزایش دهیم. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با عناصر اصلی خود آمادگی روحی، ذهنی و اعتقادی را برای دنبال کردن این مسائل دارد.
وی در پایان گفت: معلول در جامعه ما مقصر نیست، معلول یا به دلایل مادرزادی و طبیعی معلولیت دارد یا به دلیل سیاست‌های نادرست، بی‌فرهنگی و جاده‌های نامناسب دچار معلولیت شده و از همین رو معصومیتی در کنار معلولیت این افراد وجود دارد و نسبت به کل جامعه دارای حق بیشتری می‌شوند که باید این حق بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
معلولان معلول اینکه جامعه زمینه آموزش اجتماعی ربیعی معلولیت مسائل لایحه اشاره داریم تشکل‌ها برنامه‌ها برنامه نیازمند اثربخشی ویلچر تعاون زندگی باشیم توانبخشی غربالگری روحیه افزایش همچنین تاکید مساله بسیار درباره حمایت البته ایجاد اولویت بیشتر بیشتری می‌خواهد مناسب‌سازی دیگری ارتباط می‌شوند باشند ماهیت طولانی بازنگری تشکل‌های سیاست‌های تحقیقات بتوانیم می‌توان پیشگیری برادرش توان‌گستری مشارکت تحصیل اشتباه بیماری دارند مشکلات اولین نیازمندیم عارضه حوزه‌های تزئینی گفت‌وگوهای انتقاد برنامه‌های تجارب برنامه‌هایی اثربخش آمادگی بماند کردیم مشاوره گرفته توانمندی امیدواریم اقدامات متفاوت برنامه‌ریزی آرمان هستیم گونه‌ای جهت‌گیری