برگزیده ها

مازندمجلس: یک نشریه آمریکایی از تلاش‌های ابوظبی برای ایجاد یک شبکه جاسوسی با کمک جاسوسان حرفه‌ای آمریکایی و مزدوران سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.‌آی.ای) خبر داد.

مازندمجلس:
نشریه آمریکایی فارن پالیسی نوشت، شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی در بندر زاید در ابوظبی در قالب گروه‌های ناظر چهار تا شش نفره در هفته اول جمع‌آوری اطلاعات را آموزش می‌بینند، آنها در هفته‌های بعدی دروس پیشرفته‌ای درباره ساخت هویت‌های جعلی و آمادگی برای آغاز ماموریت‌ها با حضور در مراسمی با شرکت دیپلمات‌های مختلف را دریافت می‌کنند.
علاوه بر این دوره‌های آموزشی نیز در مرکز دیگری که تنها ۳۰ دقیقه با مرکز ابوظبی فاصله دارد و شامل فضاهایی برای تیراندازی با سلاح، گاراژها و پایگاه‌هایی مشابه مزارع کمپ بری در جنوب شرق ویرجینیاست، برگزار می‌شوند.
به نوشته این مجله، قرار است با جذب نیروهای سابق سی.آی.ای در امارات آژانس اطلاعاتی مشابه آنچه در کشورهای غربی وجود دارد، ایجاد شود، در این راستا کارمندان سابق سی.آی.ای با حقوق ۱۰۰۰ دلار در روز و امکان اسکان در ویلا یا هتل‌های پنج ستاره جذب شدند.
گفته می‌شود لوری سانچز، مسؤول سابق اطلاعات آمریکا به راه‌اندازی پروژه جنجالی مشترک سی.آی.ای و پلیس نیویورک برای تحت تعقیب قرار دادن مسلمانان در مساجد، دفاتر و دیگر اماکن در نیویورک کمک کرد. او از شش سال قبل برای راه‌اندازی خدمات اطلاعاتی در امارات با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی همکاری داشته است.
اما سانچز تنها کارمندان سابق سی.‌آی.ای در این پروژه نیست، از جمله دیگر چهره‌ها می‌توان به اریک پرنس، موسس شرکت "بلک واتر"، ریچارد کلارک، مسؤول سابق مبارزه با تروریسم در کاخ سفید و یکی از بزرگترین مشاوران ولیعهد ابوظبی اشاره کرد.
به نوشته فارن پالیسی، اعتماد امارات به مزدوران و نهادهای امنیتی خارجی و محرمانه نگه داشتن آن مساله جدیدی نیست، اما اینکه امارات از کارمندان سابق سی.آی.ای برای افزایش مهارت‌های جاسوسی خود استفاده می‌کند، ماجراجویی جدیدی است.
سانچز خطوط کلی را برای مرکز اطلاعات امارات ترسیم کرده و مهارت‌های به دست آورده در طول دهه‌ها فعالیت در ارتش آمریکا و نهادهای جاسوسی را در اختیار امارات قرار می‌دهد، در واقع هدف کمک به ابوظبی برای ایجاد آژانس ویژه خود مشابه سی.آی.ای است.
برخی از مسؤولان سابق سی.آی.ای از اینکه شرکت مجوز صادرات مهارت‌های آموزشی را داشته و از جمله شرکت‌هایی است که از سوی دفتر تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) مورد تحقیق واقع شده ابراز نگرانی کردند.
اماراتی‌ها زمانی که تصمیم به ایجاد زیرساخت‌های آژانس اطلاعاتی خود گرفتند، همانند راه‌اندازی ارتش از غربی‌ها کمک گرفتند.
در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ که ایران در حوزه جنگ الکترونیکی پیشرفت خوبی کرد، برخی متخصصان آمریکایی برای کمک به ابوظبی در حوزه دفاع دیجیتال و الکترونیکی به امارات آمدند، واشنگتن از تلاش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای ارتقای توانمندی‌هایشان در این زمینه حمایت و تنها خطوط قرمزی را برای مشارکت شهروندان آمریکایی در جنگ‌های مستقیم وضع کرد. آمریکا کمک کرد آژانش امنیت ملی که نامش به مرکز الکترونیک امنیت ملی تغییر یافت و اکنون نامش آژانس سیگنال‌های اطلاعاتی است، ایجاد شود، آمریکایی‌ها در این مرکز از انتخاب پایگاه‌های امن گرفته تا خطوط تماس نقش مهمی ایفا کردند. در همین زمان سانچز وارد ابوظبی شده و آموزش شیوه‌های جاسوسی و کنترل را داد. دروس آموزشی سانچز بسیار نزدیک به دروس سی.آی.ای است و افراد در این دوره‌ها رانندگی با سرعت بالا و تیراندازی را آموزش می‌بینند.
بر اساس قانون، صادرات سلاح‌های آمریکایی و نیز آموزش ‌آنها محدودیت‌هایی دارد و هرکس این قانون را زیر پا بگذارد، مجازات می‌شود. سانچز پیش از آغاز آموزش‌ها مجوز ارائه مهارت‌های اصلی را گرفت، اما مجوز مورد تجدید نظر وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت و این وزارتخانه اعلام کرد که  سی.آی.ای اجازه ندارد همان دروس را به اماراتی‌ها آموزش دهد، برخی علت تجدیدنظر در این مجوز را عدم پرداخت هزینه‌ها به وزارت خارجه می‌دانند.
با وجود راه‌اندازی این مرکز در امارات اما مشخص نیست که آیا این نیروها برای ماموریت به خارج از امارات اعزام می‌شوند یا نه زیرا امارات حمایت مالی کافی برای توسعه برنامه‌های ویژه‌اش در کشورهای حساسی چون ایران را ندارد. سانچز که یک قایق ماهیگیری نفیس را از ولیعهد ابوظبی هدیه گرفت، بر این باور است که موارد نگران‌کننده امارات با آمریکا مشابه است، سانچز مدعی است، هر کسی که در امارات علیه حاکمیت است یا ایرانی است یا تحت نفوذ آنهاست و یا اینکه عضو اخوان المسلمین است.
یک مسؤول سابق امارات با دفاع از نهادهای جدید در امارات که مخالفان را تحت نظر می‌گیرند، ادعا کرد: آنها برای مقابله با چالش‌های خارجی و نه دفاع از خود یا سرکوب مخالفان آموزش می‌بینند.
امارات سانچز ابوظبی آموزش آمریکا ایجاد اطلاعاتی مشابه راه‌اندازی آموزشی مهارت‌های آژانس جاسوسی آمریکایی پالیسی اینکه نهادهای ولیعهد مسؤول اطلاعات می‌بینند کارمندان کشورهای امنیت حمایت الکترونیکی قانون مخالفان ندارد خارجه وزارت گرفتند دوره‌های پروژه می‌شوند نوشته نیویورک تیراندازی صادرات جدیدی خارجی اماراتی‌ها