برگزیده ها
اختصاص تنها 0.6 بودجه ۹۷ به بخش فرهنگی اصلا منصفانه نیست

مازندمجلس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نگاه بودجه به بخش‌های فرهنگی نگاه خوبی نیست چرا تنها که 0.6 بودجه به حوزه فرهنگ اختصاص دارد.

مازندمجلس:حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تحلیل و ارزیابی خود نسبت لایحه بودجه سال  97 کل کشور، اظهار داشت: در این مرحله باید بگوییم به حوزه فرهنگ بودجه خوبی در لایحه بودجه 97 تخصیص نیافته است.

وی افزود: با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم نگاه بودجه به بخش‌های فرهنگی نگاه خوبی نیست چرا تنها که 0.6 بودجه به حوزه فرهنگ اختصاص دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی در بررسی بودجه 97 به بیراهه رفته‌اند یعنی یک مورد را با موردی دیگر مقایسه می‌کنند و بر اساس همان هم قضاوت می‌کنند که در این میان، اختلافات سیاسی و دعواهای جناحی در قضاوت‌ها تاثیر می‌گذارد؛ در حالی که باید نگاه اساسی تری به مسئله داشته باشیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: تمام بودجه‌هایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و همه موسسات و حوزه‌های علمیه و کلیه بخش‌های فرهنگی اختصاص داده شده است تنها 6 دهم بودجه کل کشور است اما کسی این را نمی‌گوید، اما اینکه مثلا به یک موسسه فرهنگی -که ممکن است بی اشکال هم نباشد- بودجه تخصیص یابد با بودجه یک بخش معیشتی مقایسه می‌شود؛ حال اگر این دو با هم مقایسه شوند در سطح کلان 6 دهم در مقابل 99.4 درصد است که به نظر من اصلا منصفانه نیست.

مازنی ادامه داد: ممکن است کسی بگوید از سرِ سیری حرف از فرهنگ می‌زنید؛ خیر اینگونه نیست. من معتقدم اگر فرهنگ ما درست شود اقتصاد ما هم درست می‌شود، نظام سیاسی و روابط ما را در انتخابات تعدیل می‌کند همچنین نظام اجتماعی ما درست می‌شود چرا که در حوزه اقتصاد ما فرهنگ تولید و مصرفمان ضعیف است و در دنیا جزو بد مصرف کننده ترین ملت‌ها هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه تولید ما از استحکام لازم برخوردار نیست، گفت: این مسئله به وضوح در تولید خودروهای ما دیده می‌شود.  اینها منشا فرهنگی دارد یعنی نگاه‌ها باید اصلاح شود و اگر ما می‌گوییم که باید به حوزه فرهنگ توجه شود از مسجد و کانون‌های فرهنگی و دینی برنامه‌های مذهبی تا سینما تئاتر و موسیقی همگی جزو نیازهای ضروری و پایه‌‌ای جامعه است.

بودجه فرهنگی فرهنگ اسلامی مازنی اختصاص مقایسه تولید سیاسی مسئله اقتصاد اینکه اجتماعی تخصیص منصفانه گفت‌وگو فراکسیون شورای بخش‌های لایحه همچنین