برگزیده ها

مازندمجلس: دولت بوتسوانا در واکنش به نامه تهدیدآمیز دولت آمریکا گفت که در برابرتهدیدات آمریکا هراس به دل راه نمی‌دهد.

مازندمجلس: در جریان رأی‌گیری قطعنامه مجمع عمومی  سازمان ملل علیه به رسمیت شناختن قدس  در روز پنج‌شنبه  ، ۱۹۳ کشور رأی مثبت دادند و تنها ۹ عضو با این قطعنامه مخالفت کردند. بوتسوانا یکی از کشورهایی بود که با وجود تهدید آمریکا، به این قطعنامه رأی مثبت داد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از رأی‌گیری روز پنج‌شنبه سازمان ملل علیه تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، به چند کشور عمدتا ضعیف از لحاظ اقتصادی و وابسته به کمک‌های آمریکا، نامه‌ای نوشته و به آن‌ها درباره تبعات حمایت از قطعنامه سازمان ملل هشدار داده بود.
در بخشی از نامه هیلی آمده بود: «رئیس‌جمهور این رأی‌گیری را به دقت زیر نظر دارد و از من خواسته که در بازگشت، گزارشی از کشورهایی که علیه ما رأی داده‌اند، ارائه کنم. ما در این جلسه، تک‌تک رأی‌ها را یادداشت می‌کنیم.»
نیکی هیلی در سازمان ملل تهدید کرده بود که از این پس، آمریکا هم به هنگام تخصیص بودجه برای این نهاد و هم در تعامل با تک‌تک کشورهای موافق با قطعنامه حمایت از قدس، موضعی جدید خواهد داشت.
سخنگوی دولت بوتسوانا در واکنش به زبان تهدیدآمیز هیلی و با اشاره به همین بخش خاص از سخنان این دیپلمات آمریکایی گفته است: «این پیامی تهدیدآمیز و به صورتی فاحش، نامناسب بود که هدف از ارسالش، خدشه‌دار کردن حق حاکمیت بوتسوانا به عنوان یک کشور مستقل و همچنین، به منصه ظهور رساندن نوعی جدید و بی‌سابقه از دیپلماسی است.»
بوتسوانا یکی از کشورهایی است که در کنار دیگر ملل «کم‌تر توسعه‌یافته» آفریقا، ذیل قانون «رشد و فرصت‌های آفریقا» از آمریکا ترجیحات تجاری دریافت می‌کند.
سخنگوی دولت بوتسوانا با این حال، در ادامه بیانیه خود نوشته: «بوتسوانا در برابر چنین تهدیدهایی، هراس به دل راه نمی‌دهد و در کنار اعمال حق حاکمیت خود، حق رأیش را نیز بر مبنای اصول سیاست خارجی‌اش اعمال می‌کند.»
دولت بوتسوانا در انتها از دیگر کشورهای جهان هم خواسته که در برابر تهدیدات آمریکا، ترس به دل راه ندهند: «بوتسوانا صرف نظر از عواقب این کار، همه کشورهای عضو سازمان ملل را به حمایت از قطعنامه وضعیت اورشلیم (قدس) تشویق می‌کند.»
 
بوتسوانا آمریکا قطعنامه حمایت می‌کند کشورهای رأی‌گیری کشورهایی آفریقا حاکمیت برابر سخنگوی دولت اعمال تهدیدآمیز خواسته شناختن رسمیت تهدید نوشته تک‌تک سخنگوی