برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه اعتماد نوشت:دولت دوازدهم در عمر كوتاه خود با فشار‌هايي از سوي مجلس و افكار عمومي مواجه بوده است. در همين پنج ماه سه وزير از نمايندگان مجلس كارت زرد گرفته و سه بار بحث سوال از رييس‌جمهور مطرح شده است.

مازندمجلس: «حسين انصاري راد» نماينده دوره ششم مجلس شوراي اسلامي معتقد است اين فشار‌ها از سمت مجلس، عكس‌العملي به فشار‌هاي افكار عمومي است. 
او معتقد است برخي نمايندگان تندرو در اين جريان خواسته جريان فكري خود را دنبال مي‌كنند اما در نهايت مجلس و دولت بر سر موضوعات مختلف با يكديگر به تفاهم خواهند رسيد.

دليل فشار‌هاي اخير مجلس بر دولت چيست؟
تصور مي‌كنم اين فشار‌ها تا حدي ناشي از فشارهاي بيروني است. فشار افكار عمومي بر دولت در اين دوره تشديد شده است و انعكاس اين انتقادها در فضاي مجازي بسيار تهديد‌كننده و بعضا خارج از موازين عادي است. همانطور كه آقاي خاتمي نيز گفتند، گويا دسيسه‌اي در كار است تا دولت را ضعيف جلوه داده و مردم را از حضور در انتخابات بعدي مايوس كنند. دليل اين فشار از سمت مجلس، فشار مردم و افكار عمومي است. اين فشار سبب شده است نمايندگان در برابر اين وضعيت عكس العمل نشان دهند. اما حقيقت مساله اين است كه دولت در برابر موانع داخلي و خارجي قرار گرفته است. پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا موجب تغيير موضع اين كشور نسبت به برجام شد، همين امر سبب شد كه دستاوردهاي اين قرارداد بزرگ نمود پيدا نكند. اين درحالي است كه نبايد وضعيت قبل از برجام را فراموش كنيم زيرا اگر آن شرايط ادامه مي‌يافت معلوم نبود كشور در چه وضعيتي قرار مي‌گرفت.
به فشار افكار عمومي اشاره كرديد؛ به نظر شما علت افزايش اين فشارها چيست؟
مردم يك سري نگراني و مشكلات غير قابل انكار دارند. بيكاري و ركود تنها بخشي از اين مشكلات است. رسانه‌ها و بوق‌هاي عليه دولت از اين مشكلات در راستاي تخريب دولت استفاده مي‌كنند. دولت بايد قبل از اينكه اين بوق‌ها به كار افتد، مشكلات را به صورت صريح و شفاف با مردم درميان بگذارد. دولت روحاني كشوري را تحويل گرفت كه پايه‌هاي اقتصادي آن نابود شده بود و روحاني در جهت ترميم آن پايه‌ها قدم برداشت. همه مي‌دانند جناح راست با دولت احمدي‌نژاد چه بلايي بر سر كشور آورد.
منظورتان از فشار بيروني بر دولت يك جريان هدفمند است؟
فشار‌هايي در فضاي مجازي مطرح است كه دولت دوازدهم را دولتي ورشكسته معرفي مي‌كند. عده‌اي مغرضانه يا از روي ناآگاهي با آن همراهي مي‌كنند. اين هدف از سوي جرياني خاص پشتيباني مي‌شود و مردم بايد به هوش باشند در دام اين جريان‌سازي‌ها قرار نگيرند. هدف جناح رقيب تخريب دولت و مايوس كردن جامعه از دولت حسن روحاني است.
اغلب تحليلگران معتقد هستند كه چاره دولت اين است كه مشكلات را به صورت شفاف با مردم درميان گذارد. به نظر شما چرا رييس‌جمهوري تعارف‌هاي سياسي را كنار نمي‌گذارد؟
مشكلات مشخص است و روحاني هم منكر اشكالات نيست. اگر من مسوول بودم موضوعي را ناگفته براي مردم نمي‌گذاشتم و هرگز اجازه نمي‌دادم فكر مردم دچار تشويش شود. از طرف ديگر توفان تبليغاتي عليه دولت وجود دارد كه نمي‌توان جلوي آن را گرفت. برخي مشكلاتي دارند كه بايد به آنها رسيدگي شود. اين نقد‌ها بايد به صورتي بيان شود كه افراد بي‌غرض قانع شده و اميد خود را حفظ كنند. شرايط خاصي بر كشور حاكم است و اقتضائاتي وجود دارد. روحاني نيز اين موضوعات را در نظر مي‌گيرد.
شما با توجه به اينكه تجربه نمايندگي را داريد از تعاملات دولت و مجلس مطلع هستيد. آيا نمايندگان مجلس از مشكلات دولت باخبر نيستند؟ اگر مطلع هستند چرا باز هم به دولت فشار مي‌آورند؟
دوره ششم يكي از آزاد‌ترين دوره‌هاي مجلس بود كه نمايندگان صراحتا مشكلات را پشت تريبون مطرح مي‌كردند و اسناد اين ادعا موجود است. بنابر گفته محمود صادقي در مجلس، نمايندگان با شرايط خاصي به اين دوره از مجلس راه پيدا كرده‌اند و شرايط رقابتي وجود نداشته است. عده‌اي نماينده تندرو در مجلس حضور دارند كه با دولت مخالف هستند به همين دليل است كه قصد همراهي با دولت براي رفع مشكلات كشور را ندارند. نمايندگان تحت تاثير افكار عمومي و فشار از جانب حوزه انتخابيه خود نيز هستند. نمايندگان بايد به خواسته‌هاي حوزه انتخابيه خود توجه كنند زيرا انتخابات دور بعدي نيز نزديك است و برخي از افراد ملاحظه آينده را دارند. همچنين هر نماينده افكار جريان خود را پيگيري مي‌كند و با توجه به خواسته‌هاي جريان فكري خود در خانه ملت عمل مي‌كند. هرچند در اين مجلس نيز نمايندگاني هستند كه كار درست را انجام داده و وظيفه خود را فداي مصلحت‌انديشي و آينده نگري‌هاي خاص در مجلس نمي‌كنند.
فرجام اين فشار‌هاي مجلس بر دولتچه خواهد بود؟
معتقدم كه مجلس و دولت با يكديگر به تفاهم مي‌رسند. مجلس داراي شخصيت‌هاي كشوري و ملي است و من تصور مي‌كنم اين شخصيت‌ها لنگر كشتي نمايندگان هستند و در نهايت با دولت كه دولتي مصلحت‌انديش است، تعامل خواهند كرد. مجلس و دولت براي خدمت به مردم بايد تفاهم كنند زيرا هر دو قوه ملتزم به حفظ نظام و منافع نظام هستند.
نمايندگان مشكلات افكار جريان عمومي روحاني شرايط دارند فشار‌هاي مي‌كند تفاهم انتخابات معتقد نماينده مي‌كنند خواسته‌هاي كشوري درميان اينكه آينده دولتي ترامپ افراد همراهي عده‌اي تخريب انتخابيه فشار‌ها مي‌كنم بيروني خواهند نهايت يكديگر مجازي مايوس تندرو برجام وضعيت برابر موضوعات