برگزیده ها

مازندمجلس: البدیل چاپ مصر نوشت: نقطه عطف جدیدی در روند جنگ یمن پدیدار شده است؛ صنعاء در مقابل ریاض و ابو ظبی، تاسیسات اقتصادی یمن در مقابل تاسیسات اقتصادی سعودی... معادله ای که توسط رهبر انصارالله، عبد الملک الحوثی اعلام شد، نخستین نشانه هایش با پرتاب دومین موشک حوثی ها به سمت ریاض، ظاهر گشته است.

مازندمجلس: این روزنامه در ادامه آورده است: معادله جدید یمنی بر این مساله تاکید می کند که تجاوز سعودیها در یمن محدود شده و ادامه جنگ، اقدامی بیهوده است که هیچ نتیجه استراتژیکی برای عربستان ندارد. این در حالی است که ریاض ادعا می کرد جنگ آن در یمن، برای دفاع از امنیت ملی آن است، اما موشک اخیر حوثی ها نشان داد سعودیها در واقع مملکت خود را در معرض خطری بزرگ قرار داده اند. این اتفاق همزمان شد با تشدید محاصره ائتلاف سعودی بر یمن؛ امری که هر طرف یمنی را بر آن می دارد با تمام وسایل ممکن به جنگ با متجاوز برود؛ همچنانکه تمام شرایع و اخلاقیات و اسناد بین المللی نیز پاسخ به متجاوز را قانونی می دانند.
پرتاب بالستیک یمنی در زمانی روی داد که ولی عهد سعودی اعلام کرده بود در حال مبارزه با فساد در این کشور است و قصد دارد اقتصاد آن، که از دو عامل کاهش قیمت نفت و درگیری ریاض در جنگهای بیهوده در منطقه رنج می برد را سامان دهد؛ موشک یمنی بار دیگر اندیشه بی فایده بودن جنگ یمن، حداقل از نظر اقتصادی، برای عربستان را در اذهان سعودیها یادآوری کرد.
در هر حال، جنگ موشکهای یمنی معضل بزرگی برای ریاض است؛ چرا که این موشکها در صورت برخورد با هدف، میدان امنیتی در عربستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تاثیری منفی بر سرمایه گذاریهای اقتصادی نیز بر جای خواهد گذاشت؛ بویژه آنکه به گفته منابع یمنی وابسته به انصارالله، هدف موشک حوثی ها نشست فرماندهان سعودی بوده است.
 
علاوه بر این، به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، عملیات مقابله با موشک حوثی ها، از سوی ریاض، نیاز به پرتاب 5تا10موشک باتریوت دارد، که هزینه آن به میلیون ها دلار می رسد؛ این امر به اقتصاد سعودی ضربه محکمی وارد می کند.
از جمله پیامهای سیاسی مهمی که حمله موشکی یمن در برداشت می توان به این موارد اشاره کرد؛ نا امنی ریاض، بعنوان پایتخت عربستان سعودی، و اثبات این مساله که حتی پایتخت سعودی نیز از خطر حمله یمنی ها در امان نیست و این احتمال وجود دارد که جنگ از میدان یمن به عمق عربستان کشیده شود.
جنبش انصارالله بر این نکته تاکید کرد که موشکهای آنها ساخت داخل است؛ آنچه که اتهام های آمریکا به  ایران را نفی می کند؛ زیرا غیر منطقی به نظر می رسد در شرایطی که واشنگتن حمله گسترده ای را در مورد دست داشتن تهران در فرستادن موشکهای بالستیک به یمن به راه انداخته است، ایران در اندیشه پرتاب موشکی دیگر به سمت ریاض باشد!
زمان بندی پرتاب موشک یمن، بر سستی و شکنندگی موضع سعودیها در جنگ یمن یا حتی در مقابله با ایران، تاکید می کند؛ بویژه آنکه سخنان وزیر دفاع آمریکا در مورد مقابله دیپلماتیک با ایران و کنار گذاشتن گزینه نظامی، بر تنها گذاشتن سعودیها توسط ایالات متحده، در جریان جنگ نیابتی واشنگتن علیه تهران، دلالت می کند.
پرتاب موشک یمنی چند هفته پس از کشته شدن صالح اتفاق افتاد؛ برگه ای سیاسی که سعودیها در یمن از دست دادند. این حوادث نشان می دهد انصارلله و کنگره ملّی از اختلافات موجود در روابطشان گذشته اند. آرامش انصارالله و کمیته های مردمی در حین پرتاب موشک، به استقرار داخلی در صنعاء اشاره دارد. به بیان دیگر، حالا قطب نمای یمن به سمت ریاض است، نه درگیری داخلی در پایتخت یمن.
پرتاب سعودی سعودیها عربستان پایتخت موشکهای انصارالله مقابله تاکید اشاره سیاسی موشکی آمریکا داخلی گذاشتن تهران واشنگتن بویژه اندیشه بیهوده اتفاق مساله ادامه روزنامه متجاوز بالستیک اقتصادی گزارش درگیری اقتصاد میدان